Luftfilter till Mikuni HSR42

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad ska man köpa för luftfilter till Mikuni HSR42 förgasaren som ska på kompressor Hondan? K&N sägs ju av vissa inte filtrera så bra? Vad är bästa filtret att skruva direkt på förgasaren?
 
KN är hur bra som helst om man tvättar o oljar in som på rätt sätt. Vet inte hur många 10,000 tals mil mina KN har suttit i bilar o Mc, även på mina enduro hojar och ingen har rasat eller tappat kompen.

Dom flesta som gnäller över något är oftast dom som fått bekymmer för att dom inte gör som tillverkaren säger att man skall göra.
KN lämnar en skriftlig garantin om ev motorskada skulle uppstå som är bättre än den du har mot motorskador från fabrik på ny maskin.
 
KN är hur bra som helst om man tvättar o oljar in som på rätt sätt. Vet inte hur många 10,000 tals mil mina KN har suttit i bilar o Mc, även på mina enduro hojar och ingen har rasat eller tappat kompen.

Dom flesta som gnäller över något är oftast dom som fått bekymmer för att dom inte gör som tillverkaren säger att man skall göra.
KN lämnar en skriftlig garantin om ev motorskada skulle uppstå som är bättre än den du har mot motorskador från fabrik på ny maskin.

Fast nu menar han inte samma typ av filter som du pratar om, eller? KN filter med gummiram i originalbox tänker du på?
 
Jag menar ett filter som skruvas direkt på förgasaren om nån funderar på det.
 
Ska du trycka eller suga genom förgasaren? K&N filter är väl inget annat än ett grus-filter. Bomullen i filtret "möglar" bort rätt snabbt. Håll upp filtret mot solljus så ser du hur illa det är ställt.
 
Kompressorn ska suga genom förgasaren. Man har hört lite olika rykten om K&N, nå om man inte ska ha K&N vad ska man ha då?
 
Var ut en sväg i garaget och rev loss luftburken från hojen så jag på ett ungefär kan se hur förgasaren kommer att hamna. Jag vill vinkla in den mot ramen ca 45 grader så ett filter med 45 graders vinkel på anslutningen mot själva filterkroppen vore bäst för att ha lite plats för stänkskärm och bakhjulet.
 
I ditt fall skulle jag köpa ett Ramair filer (skumfilter) och olja in det en aning med tunt lager sprayolja. Ramairfilter tillverkas i England och de går köpa direkt från fabrikanten eller ebay,,de finns i alla möjliga konfig och de är rel billiga. Kn filter och andra bomullsfilter har jag slutat köra efter att ha gjort långa tester. Jag fettar in hela insuget efter filter sedan har jag kört olika långa sträckor på asfalt och grusväg. Dammet som åker igenom filtret sätter sig i fettet och jag kan inte med ord beskriva hur mycket grus/damm de släpper igenom de är helt sanslöst mycket trots nytt filter och KN filterolja. Ramairfilter ger samma eller bättre flöde än Kn men släpper inte igenom lilla minsta förutsatt att man oljar in det. Ramair ska va bästa filtret i flöde vad jag kan hitta och jag har kört 2000 mil tester med och utan olja och de släppte inte igenom lilla minsta med olja i filtret. Utan olja va Ramair lika dåligt som KN med olja. Jag har även kört andra dyra bomullsfilter med fett i in suget och de har varit lika dåliga och sämre än Kn.
Ramair säljer även filterark så man kan tillverka sitt eget filter de har även stålnät som håller ut filtret och även lim för tillverkning av filter. Jag har byggt mitt eget stoooort filter av deras lösa ark.

https://www.ramair-filters.co.uk/pr...tomotive/polymer-neck-cone-filter-automotive/
 
Naturligtvis sitter mina i original luftburk det brukar fungera bäst så med bestyckning.

Ja precis, Bosse frågade efter erfarenhet av lösa eftermarknadsfilter som skruvas direkt på fuggen, att K&N tillverkar filter med hög kvalité av originaltyp till världens alla maskiner är väl rätt känt. Och ointressant i detta fall. Skitsamma, move on:krama
 
Ja precis, Bosse frågade efter erfarenhet av lösa eftermarknadsfilter som skruvas direkt på fuggen, att K&N tillverkar filter med hög kvalité av originaltyp till världens alla maskiner är väl rätt känt. Och ointressant i detta fall. Skitsamma, move on:krama

Ber ödmjukt om ursäkt för att jag inte läste ordentligt vad Bosse frågade efter specifikt:hej
 
Fick bli ett Ramair filter ca 250kr på eBay med frakt, beytdligt billigare än K&N är ju marginellt dyrare än nåt Kina grejs av osäker kvalla.
 
Fick bli ett Ramair filter ca 250kr på eBay med frakt, beytdligt billigare än K&N är ju marginellt dyrare än nåt Kina grejs av osäker kvalla.

Bra val de är enormt bra men som sagt olja in de en aning enklast är sprayolja. Du köpte väl de största du fick plats med? Har du en länk till filtret så vi kan klaga på om du köpt för lite:D
 
Ja precis, Bosse frågade efter erfarenhet av lösa eftermarknadsfilter som skruvas direkt på fuggen, att K&N tillverkar filter med hög kvalité av originaltyp till världens alla maskiner är väl rätt känt. Och ointressant i detta fall. Skitsamma, move on:krama

Jag viste faktiskt inte att KN säljer filter med högre reningsgrad till alla typer av fordon är du helt säker på det? De enda jag sett och kört med är KN filter som passare rakt av i luftburkar på bilar och de är lika genomsläppligt som alla andra podfilter de säljer dvs helt värdelös filtrering.
Länka gärna till ett sådant filter du talar om för de va intressant.
 
Förmodligen har jag köpt för litet ;) men jag har nog inte plats för så mycket större. Var vad jag hittade på deras hemsida med 65 mm anslutning men köpte på eBay.

https://www.ebay.com/itm/RAMAIR-Go-...756725&hash=item5b057857bc:g:CTYAAOSwAYtWGuwl

Vist är de litet men de kan räcka till den låga effekten. När du väl fått motorn att gå bra kan du testa köra utan filter och se om den går bättre då. Om den inte reagerar nämnvärt på lambdavärde utan filter så duger storleken. Ex om den är bestyckad "med filter" så den ger 12 ARF på full gas som du bör sikta på och du tar bort filtret stiger till 13-15 afr så bör du byta till större filter.
 
Satte Ramair sock filter på CB250-racern. Eftersom den endurotokiga sonen envisas med att åka ut i sandfållan. Ingen skillnad i bestyckning med eller utan filter. Samma varvtider.
 
Vi får se hur det blir, ska jag dit med ett större filter måste jag sätta ett vinklat rör eller slang mellan förgasaren och filtret för annars får inte ett större filter plats då det blir tajt mot bakhjulet så filtret måste vinklas in i ramen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top