luftfilter rätt på fugge

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jag hade tänkt montera ett annat luftfilter på min LTZ 400. detta för att den ska kunna andas lite bättre.

nu sitter luftfiltret (runt skumgummifilter som på vanliga crossar) i sin luftburk. tanken är att köpa ett sånthär filter http://www.micro.se/index.asp?jump=http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=42439
Montera det rätt på förgasaren och sätta en "strumpa" på det för att skydda mot den värsta skiten.
i samma veva som jag gör detta kommer jag också montera ett helsystem och bestycka om förgasaren så den stämmer för detta.

en orsak till att jag inte vill använda luftburken är att jag vill kunna använda den som förvaringsfack för kättinglås och liknande.

Finns det några stora problem med att göra detta? förutom att filtret blir något mer utsatt för smuts.

Funderingar//Droopfy

den där är STOR! tror jag... kanske kolla på moppefilter..(öppna i stål alltså)

om de funkar vette jag faen :va

den där är STOR! tror jag... kanske kolla på moppefilter..(öppna i stål alltså)

om de funkar vette jag faen :va

mm. det kan iofs hända... jag ska ta å åka å kolla på filtret imorgon å mäta lite så får vi se om det kanske kan passa.
annars får jag försöka hitta ett mindre men liknande.
moppe blir nog för litet. insugsdiametern på förgasaren är klart mer än moppe.

det finns ganska mycket plats där jag hade tänkt placera filtret. men inte obegränsat såklart.

några tips på andra filter?
eller på var man kan köpa andra filter som INTE kostar skjortan?

mm. det kan iofs hända... jag ska ta å åka å kolla på filtret imorgon å mäta lite så får vi se om det kanske kan passa.
annars får jag försöka hitta ett mindre men liknande.
moppe blir nog för litet. insugsdiametern på förgasaren är klart mer än moppe.

det finns ganska mycket plats där jag hade tänkt placera filtret. men inte obegränsat såklart.

några tips på andra filter?
eller på var man kan köpa andra filter som INTE kostar skjortan?

danmobility har ett på 48mm
http://www.danmobility.se/product.asp?c=1591405564&n=1387906098&pn=-2105372141 lär väl räcka :tummenupp

Kan ev bli för kort insugslängd och då går den sämmre åtminstonde på lägre varv!!

Micro filtret kan du glömma! de e avsett för bilar! allså FÖR stort

kolla på www.superbilligt.se

kollade på det idag. ja det är stort... går att svarva en adapter om man vill...

dock insåg jag att det var ett pappersfilter. alltså inte tvättbart, och då skiter sig grundidén.

får klura vidare på detta.

Kan ev bli för kort insugslängd och då går den sämmre åtminstonde på lägre varv!!

okey... det har jag faktiskt inte hört talas om.
vad kommer det sig att det gör skillnad hur långt röret är före förgasaren?

Last edited:
Du kommer få fel motstånd/vacuum i förgasaren med öppet filter! Då måste du "dynojetta" förgasaren med annan fjäder till trotteln, ev annan stlk på hålet under trotteln, munstycken samt nålar.. Finns färdiga kit att köpa på www.minhoj.se även luftfilter. Mvh C.S

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage