Luftfilter KTM 660

Ta ett avloppsrör och kapa det ca 9 cm och sedan best K&N (men det är dyrt). leta efter gammla trådar från mej så hittar du allt du behöver veta! Man jag kan säga att det är INTE värt det tro mej jag vet...
Köp ett SM filter och ta bort locket på luftburken (165 munstycke, 48 låg, nålen 4-5 hacket, luftskruven 2 varv ut) så räcker det!

Last edited:
Renga skrev:
Ta ett avloppsrör och kapa det ca 9 cm och sedan best K&N (men det är dyrt). leta efter gammla trådar från mej så hittar du allt du behöver veta! Man jag kan säga att det är INTE värt det tro mej jag vet...
Köp ett SM filter och ta bort locket på luftburken (165 munstycke, 48 låg, nålen 4-5 hacket, luftskruven 2 varv ut) så räcker det!

Finns det koniska avloppsrör och vad ska de olika innerdimensionerna vara? KTM-Sommer är väldigt noga med att betona att röret ska vara koniskt för att få bättre luftflöde, annars ger det inget. Vad är ett SM-filter och vart sitter locket? De enda delarna jag kan ta bort på min luftbox (660 -04) är snorklarna som sitter där fortfarande. Och så PET-flaskan för vevhusventilationen naturligtvis...

//Eric

Last edited:
Renga skrev:

9 cm insugsrör är för kort och flyttar upp registret där motorn går som bäst till ett alldeles för högt läge. Har inte exakta måtten just nu men återkommer med dessa.. Röret bör också utformas som en tratt i bakkant mot filtret för maxat flöde...

/G

DR-Zätare skrev:
Finns det koniska avloppsrör och vad ska de olika innerdimensionerna vara? KTM-Sommer är väldigt noga med att betona att röret ska vara koniskt för att få bättre luftflöde, annars ger det inget. Vad är ett SM-filter och vart sitter locket? De enda delarna jag kan ta bort på min luftbox (660 -04) är snorklarna som sitter där fortfarande. Och så PET-flaskan för vevhusventilationen naturligtvis...

//Eric

Bort med trattarna på direkten och ta upp extra hål i luftburkens sidor så att hojen kan andas... :7peta :hihi :tummenupp

/G

Göran_Gullbro skrev:
Bort med trattarna på direkten och ta upp extra hål i luftburkens sidor så att hojen kan andas... :7peta :hihi :tummenupp

/G

Ska man sätta dit något slags filter när man borrar upp hålen i sidorna på luftburken?

Jag får nog ge mig till tåls med att modda burken tills du flyttat färdigt för ingen i Sverige verkar ha kvar KTM:s kit och enligt Ragnar har de slutat tillverka det eftersom det passade dåligt och fungerade dåligt. Han hade någon i Tyskland som tillverkade rör nu men då var man tvungen att ta bort hela luftboxen.

//Eric

Som jag sa tidigare så är det inte värt det jag har provat och provat och provat med olika insugsrörslängder mm mm... Köp ett Twinair SM filter och ta av lockat på luftburken, det finns en liten gummiplopp som ska bort också.165 main, 48 låg, nålen på 4-5 hacket, luftskruven 2 varv ut. Detta är på en 660 alltså... att byta till K&N gör ingen skillnad alls dessutom så måste du ta bort luftburken och då måste du sätta dit en stänkskärm för att skydda filtret från bakhjulet. Desutom kostar det massa onödiga pengar. Som jag sa, tro mej de är inte värt det det finna flera här som kan intyga att ett K&N inte ger något mer än hål i plånboken...

DR-Zätare: Du har fått svar med bilder av en som har montert k&n filter på ktmtalk.com. Så ganske bra ut og personen mente at han har fått bedre respons på lave turtall.

Fikk lyst til å prøve selv...

smc660 skrev:
DR-Zätare: Du har fått svar med bilder av en som har montert k&n filter på ktmtalk.com. Så ganske bra ut og personen mente at han har fått bedre respons på lave turtall.

Fikk lyst til å prøve selv...

Stort tack! Då ska jag direkt surfa över dit och kolla in bilderna!

//Eric

Det finns en länk här på SH där jag förklarar hur man gör med bilder, i princip likadant som han gjort. Jag har ändrat det nu och använder KTM kittets rör!
Jag tog bort luftburken och sedan köpte jag en bakskärm till en husa och kapade till så det inte sprutar skit från bakhjulet.

Bifogat

• Blandat 045.jpg
    Blandat 045.jpg
    7.4 KB · Visningar: 424
  • Blandat 040.jpg
    Blandat 040.jpg
    7.6 KB · Visningar: 421
Renga skrev:
Det finns en länk här på SH där jag förklarar hur man gör med bilder, i princip likadant som han gjort. Jag har ändrat det nu och använder KTM kittets rör!
Jag tog bort luftburken och sedan köpte jag en bakskärm till en husa och kapade till så det inte sprutar skit från bakhjulet.

Vart fick du tag på det röret? Finns det att köpa löst eller kan man få tag på det på annat sätt?

//Eric

Det går inte att köpa längre enligt Ragnar, men kolla med http://www.schneidercycles.de dom har ju ett kitt det går kanske att beställa bara röret!? Annars så borde man kunna anlita någon som svarvar till ett, borde inte va så komplicerat om man håller på med såna saker. Kolla med Ragnar han kan kanske få fram några måt från KTM!? Tyvär så orkar jag inte skruva bort det och mäta förän i vinter...

Eftersom jag gillar onödiga saker så kan tippsa er andra som gillar onödiga saker och inte har allt för dålig ekonomi, det är PowerBlade se http://www.ktm-sommer.de/Seiten_05/S_zub_superm_05.html
Kan inte säga vilken skillnad det blev eftersom jag gjorde flera saker samtidigt men om man gilla onödiga saker så...

Bifogat

• EXC_powerblade.jpg
    EXC_powerblade.jpg
    11 KB · Visningar: 161
Så här ser det ut på Factory 660

660 SMC Factory 2003. Ingen som kan få fram längden på röret i luftboxen/bakramen?

Bifogat

• 660smcfactory.gif
    660smcfactory.gif
    40.6 KB · Visningar: 76
Renga skrev:
660 SMC Factory 2003. Ingen som kan få fram längden på röret i luftboxen/bakramen?

Eller så kan du väl bara köpa en bakram från en FR så får du boxen färdig? Otroligt hög raggfaktor eftersom den är helt i kolfiber och kostar inte mer än 18000:-...

//Eric

Back