Luftfilter KTM 660

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Luftfilter KTM 660 (vad är det på bilden?)

attachment.php

Hittade den här bilden här på SH och det kallades för ett "färdigt kit" för att bygga om luftboxen. Tråden det återfanns i handlade om modifierade luftboxar på KTM 660 så jag antar att den passar på en 660 men vet någon vilka som tillverkar dessa, om de ger någon mer effekt, vart man kan köpa de och priset?

Ber om ursäkt för mitt muppiga sätt att bifoga bilden men jag lyckades inte lista ut hur man skulle posta den direkt i meddelandet.

//Eric

Last edited:
Efter lite sökande så verkar det som att jag kan besvara frågan själv. På KTMtalk.com hävdar de att kitet på bilden kallas för K&N induktionskit racing- LC4 och har part# CR.406.000.000 hos KTM. Och mycket riktigt, det finns ett sådant om man söker i KTM:s reservdelsdatabas och heter samma sak. Kostar 2550:-. Nu återstår bara frågan om någon har provat det och om det ger något resultat?

//Eric

I Motocross Action provade dom KN filter på en CRF 450 och det gav inte ett dugg skillnad i bromsbänken.Skulle vara om gummibälgen och rörstumpen som medföljer gör någon nytta då :confused:

Busaberg skrev:
I Motocross Action provade dom KN filter på en CRF 450 och det gav inte ett dugg skillnad i bromsbänken.Skulle vara om gummibälgen och rörstumpen som medföljer gör någon nytta då :confused:

Jag har fått för mig att man måste ha väl avstämda "trattar" mellan filtret och förgasaren med både rätt längd och rätt diameter för att få rätt flöde och faktiskt kunna få ut något av ett annat luftfilter. Men jag har också läst andra trådar här på forumet om folk som provat andra filter utan att det ger någon ökad effekt överhuvudtaget. Dock har jag inte sett något om det här specifika kitet från K&N/KTM.

Känns konstigt att KTM skulle riskera sin image och sälja en produkt som inte ger något när de har mycket annat av hög kvalité.

//Eric

DR-Zätare skrev:
attachment.php

Hittade den här bilden här på SH och det kallades för ett "färdigt kit" för att bygga om luftboxen. Tråden det återfanns i handlade om modifierade luftboxar på KTM 660 så jag antar att den passar på en 660 men vet någon vilka som tillverkar dessa, om de ger någon mer effekt, vart man kan köpa de och priset?

Ber om ursäkt för mitt muppiga sätt att bifoga bilden men jag lyckades inte lista ut hur man skulle posta den direkt i meddelandet.

//Eric

Finns att köpa hos Lelles mc! Snacka med Ragnar

Säger bara: Tillverka det där insugsröret (med tratt) själv av vanligt plaströr och köp ett KN-racefilter så spar ni in ca. 500 kr... :4skrika

Vill ni veta längd, grovlek m.m. så är det bara att PM:a mig! :tummenupp

Original insugsgummi funkar fint att använda...

Effektmässigt ger det en rappare hoj med fränare insugsljud samt någon (ca 1-2) hkr över hela registret... :banana

/G

Göran_Gullbro skrev:
Säger bara: Tillverka det där insugsröret (med tratt) själv av vanligt plaströr och köp ett KN-racefilter så spar ni in ca. 500 kr... :4skrika

Vill ni veta längd, grovlek m.m. så är det bara att PM:a mig! :tummenupp

Original insugsgummi funkar fint att använda...

Effektmässigt ger det en rappare hoj med fränare insugsljud samt någon (ca 1-2) hkr över hela registret... :banana

/G

Du verkar ha provat det? Hur har du bestyckat din efter installationen?

Jag har ingen som helst tillgång till grejer eller kunskap för att tillverka det där själv så jag får nog vackert slanta ut pengarna men jag vill bara kolla att det ger något innan jag gör det. Kan jag behålla luftboxen efter att installera det där eller måste jag ta bort alltihop?

//Eric

DR-Zätare skrev:
Du verkar ha provat det? Hur har du bestyckat din efter installationen?

Jag har ingen som helst tillgång till grejer eller kunskap för att tillverka det där själv så jag får nog vackert slanta ut pengarna men jag vill bara kolla att det ger något innan jag gör det. Kan jag behålla luftboxen efter att installera det där eller måste jag ta bort alltihop?

//Eric

Bra att ha (delar) av luftburken kvar så att man hindrar skit att stänka upp från bakhjulet... luftburken fungerar ju också som innerskärm..

Bestyckningsmässigt behöver du inte ändra mycket:
-gå upp en storlek i lågfart (går att köra original, men då går den lite tunnt tills du fått upp temp i motorn)
-nålen i originallåge
-huvudmunstycke 165-168 beroende på utetemp

Bestyckning kan ju alltid skilja lite från hoj till hoj... Testa och kör och kolla färg på stiftet. Gyllenbrunt åt det ljusare hållet är perfekt, vitt eller svart är inte bra (vitt= för snål bestyckning, svart=fett)

Rekommenderar ändå lite pyssel :tummenupp då det där "böjda röret" inte är optimalt för hojen... Lägga ut en massa slantar på att inte få det perfekt...!!?? :7peta

/G

Göran_Gullbro skrev:
Bra att ha (delar) av luftburken kvar så att man hindrar skit att stänka upp från bakhjulet... luftburken fungerar ju också som innerskärm..
Jo, det är precis därför jag helst vill behålla luftburken. Dock verkar jag hur som helst måsta fixa ny anordning för vevhusventilationen eftersom jag kör med PET i luftburken just nu.

Bestyckningsmässigt behöver du inte ändra mycket:
-gå upp en storlek i lågfart (går att köra original, men då går den lite tunnt tills du fått upp temp i motorn)
-nålen i originallåge
-huvudmunstycke 165-168 beroende på utetemp

Bestyckning kan ju alltid skilja lite från hoj till hoj... Testa och kör och kolla färg på stiftet. Gyllenbrunt åt det ljusare hållet är perfekt, vitt eller svart är inte bra (vitt= för snål bestyckning, svart=fett)
Jag kör med 172 i huvud, nålen i mellanläget och 48 i lågfart nu med helsystem. Jag började med 178 men gick raskt ned till 172 via 175 och den går bara bättre desto mindre huvudmunstycke jag kör med. Den går rätt bra som det är och dels har jag ingen tillgång till bromsbänk och dels är jag rätt begränsat kunnig när det gäller bestyckning så jag vågar inte gå ned mer i huvudmunstycke med risk för att sabba något i motorn, hellre lite fett än för tunt.

Ska ta mig en titt på stiftet nu när jag kört lite efter ombestyckningen och se hur det ser ut.
Rekommenderar ändå lite pyssel :tummenupp då det där "böjda röret" inte är optimalt för hojen... Lägga ut en massa slantar på att inte få det perfekt...!!?? :7peta
Om jag köper kitet så kör jag nog med det som det är då jag som sagt är begränsat kunnig och har begränsad tillgång till verktyg så jag vill inte riskera att sabba något.

Stort tack för att du tar dig tid och svarar på mina okunniga frågor!

//Eric

DR-Zätare skrev:
Jo, det är precis därför jag helst vill behålla luftburken. Dock verkar jag hur som helst måsta fixa ny anordning för vevhusventilationen eftersom jag kör med PET i luftburken just nu.

Jag kör med 172 i huvud, nålen i mellanläget och 48 i lågfart nu med helsystem. Jag började med 178 men gick raskt ned till 172 via 175 och den går bara bättre desto mindre huvudmunstycke jag kör med. Den går rätt bra som det är och dels har jag ingen tillgång till bromsbänk och dels är jag rätt begränsat kunnig när det gäller bestyckning så jag vågar inte gå ned mer i huvudmunstycke med risk för att sabba något i motorn, hellre lite fett än för tunt.

172 i huvudmunstycke låter stort även det för helsystem :va . Det kanske ger lite mer "poff" i botten men du tappar nog garanterat lite effekt i mellan och topp med 172. Max 170 skulle jag köra med trots KN och helsystem. Allt över 170 blev det bara sämre med i huvudmunstycke trots kraftigt öppnad och ombyggd originaldämpare samt KN på min hoj...

Varför inte dra "oljetrumpetslangen" längre ner på hojen och även sticka in slangarna från förgasaren där? Du kanske får plats med PET-flaska i luftburken även om du har ett KN-filter där? :va

Blir det inte ett Boost2-turbokit för mig i höst så konventerar jag nog med kam, portning och helsystem på KTM:en till våren... :D

Kul med mer effekt
/G

Den här tråden verkar ha löst sig själv eftersom artikel cr.406.000.000 har utgått och finns inte att beställa längre...

//Eric

Last edited:
KTM-Sommer vill inte skicka sin motsvarighet till cr.406.000.000 heller eftersom de säger att röret som sätts i luftboxen och adaptern till K&N-filtret måste tillverkas individuellt för varje enskild luftbox och de alltså måste ha boxen hos sig för montering. Vet inte om jag orkar skicka boxen mitt i säsongen som det är just nu...

//Eric

Last edited:
Wilson skrev:
he he! antar att du köpt via postorder! kollade inte vart du bodde.
Men köper man över disk så brukar dom vara bra :rolleyes:

Jag försökte köpa allt över disk när jag var där men jag fick som sagt fel kam och resten hade de inte hemma förutom motorcykeln vilket faktiskt är det enda jag köpt där som inte blev fel.

//Eric

Göran_Gullbro skrev:
/G

Mitt stift var ljusgrått igår när jag kollade. Hmmm...

//Eric

DR-Zätare skrev:
Mitt stift var ljusgrått igår när jag kollade. Hmmm...

//Eric

Kan vara lågfart och nålläge som spökar där...

För att kolla huvudmunstycket:

....kör på högsta växeln ge gärnet (full gas) så länge du törs :hihi , typ 65-150 km/h när "önskad fart" uppnåtts så håller du in kopplingen och stänger av motorn med dödaren direkt ( i 150..) stanna hojen och kolla stiftet. Färgen du då har är endast påverkat av huvudmunstycket! Annars vet du inte vilket munstycke som gör stiftet "ljusgrått"... Borde inte vara huvudmunstycket om du kör med 170!...

/G.G.

Göran_Gullbro skrev:
Kan vara lågfart och nålläge som spökar där...

För att kolla huvudmunstycket:

....kör på högsta växeln ge gärnet (full gas) så länge du törs :hihi , typ 65-150 km/h när "önskad fart" uppnåtts så håller du in kopplingen och stänger av motorn med dödaren direkt ( i 150..) stanna hojen och kolla stiftet. Färgen du då har är endast påverkat av huvudmunstycket! Annars vet du inte vilket munstycke som gör stiftet "ljusgrått"... Borde inte vara huvudmunstycket om du kör med 170!...

/G.G.

Kan man göra det med använt stift eller måste man ha ett splitternytt när man gör det?

Jag har nålen i mittenläget och 48 i lågfart. Däremot har jag inte rört blandskruven så mycket, skruvade lite på den men märkte inte så stor skillnad så jag lät den va.

//Eric

DR-Zätare skrev:
Kan man göra det med använt stift eller måste man ha ett splitternytt när man gör det?

Jag har nålen i mittenläget och 48 i lågfart. Däremot har jag inte rört blandskruven så mycket, skruvade lite på den men märkte inte så stor skillnad så jag lät den va.

//Eric

Gör rent stiftet innan bara... borsta/torka av det mesta av det ljusa lagret...

Jag har problem med min hoj att kolla stiftet/bestyckningen genom att jag inte i stort set alls får någon beläggning/färg på stiftet... Ser i som det är ditsatt och aldrig kört med i stort sett, efter 750 mil... Kan bero på att jag körde in motorn hårt så att kolvringarna slet in sig optimalt mot cylindern innan utan i cylindern blev "blank"...

/G

Back