Luftfilter, BO eller Twinair?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Ny i enduroträsket, därför denna fråga.

Är det någon som har välgrundade åsikter om det är någon större skillnad på luftfilter och oljor från BO som säljs av en annonsör på denna sida eller Twinair som säljs av "alla".

Priset skiljer ju en del men är det bara marknadsföring som vanligt.?

MVH

BO är 24mx egna kinatillverkade luftfilter. Det är mycket möjligt att de duger men prisskillnaden upp till något vi vet är riktigt bra är för liten för att motivera det. Ett dåligt luftfilter och du har en 5kkr ventilrenovering på posten....

Kör med twinair men köpte ett BO nu senast för att prova, dock bröt jag handleden innan jag fick chansen att dra ut å åka så någon recension kan jag inte ge förrän senare. Men säljaren på 24mx påstod att det inte var någon märkbar skillnad på dem. So I dunno..

Och säljaren på 24mx är absolut inte partisk. Hur tänkte han ens att han skulle se skillnaden? Det intressanta är hur mycket små partiklar som släpps igenom samt hur mycket luft det klarar av att flöda. Det kan antingen mätas i laboratorium eller genom att köra en sommar på en dammig crossbana och inspektera slitaget på motorn...

No-Toil tillverkar luftfilter med sin egen luftfilterolja som kan tvättas i tvättmaskin istället för avfettning. Smidig och kanonbra i Sverige men släpper tyvärr igenom lite för mycket partiklar så att ventilerna ser sandblästrade ut efter en veckas körning i Sahara. TwinAir filter och filterolja fungerar garanterat och är en hundring dyrare, ett lätt val för mig ivf....

Och säljaren på 24mx är absolut inte partisk. Hur tänkte han ens att han skulle se skillnaden? Det intressanta är hur mycket små partiklar som släpps igenom samt hur mycket luft det klarar av att flöda. Det kan antingen mätas i laboratorium eller genom att köra en sommar på en dammig crossbana och inspektera slitaget på motorn...

Klart han bör vara partisk, just saying. Dock har snubben ofta varit ärlig och sagt att något externt märke varit det bättre. Så jag tar inte allt han säger som en ren säljarlögn. Men för mig som faktiskt inte vet så kan vilket som helst filter vara det bra eller det dåliga tills någon annan får mig att tro annat. Men om du är så säker på att Twinair är bättre så är det säkert så. Nu kör jag visserligen tvåtakt och inte har några ventiler men det lär väl inte vara bra för motorn, förgasaren eller cylinder/kolv ändå om luftfiltret är skit.

Back