luftförbrukning

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Som rubriken lyder, hur mycket luft i förhållande till bensin drar en normal mc?

om förhållandet är 1:12,6 är det då viktförhållandet man pratar om?
och luft väger väl ca: 1000ggr mer än bensin vilket borde innebära att det går 12600 ggr mer luft än bensin.

tänker jag helt fel?

ducce uno skrev:
Som rubriken lyder, hur mycket luft i förhållande till bensin drar en normal mc?

om förhållandet är 1:12,6 är det då viktförhållandet man pratar om?
och luft väger väl ca: 1000ggr mer än bensin vilket borde innebära att det går 12600 ggr mer luft än bensin.

tänker jag helt fel?

Jepp, massvikter. 1:14,7 är precis lagom för att elda upp all bensin om jag inte minns fel och så vill man ha det lite fetare, bl a för att minska detonationsrisken.

ft skrev:
Jepp, massvikter. 1:14,7 är precis lagom för att elda upp all bensin om jag inte minns fel och så vill man ha det lite fetare, bl a för att minska detonationsrisken.

ok, men väger luft 1000 ggr mer än bensin då?
isåfall drar man 25-30 liter luft per sekund genom luftfiltret när man kör lite hårt. räknar jag fortfarande rätt?

ducce uno skrev:
ok, men väger luft 1000 ggr mer än bensin då?
isåfall drar man 25-30 liter luft per sekund genom luftfiltret när man kör lite hårt. räknar jag fortfarande rätt?

luft väger typ 1000ggr mindre än bensin.

det optimala blandningsförhållandet är som ft sa, 14,65:1, detta värde även kallat Lambda 1.

HanneZ skrev:
Om du läser texten så står det fakta om bensin och Lambda 1 och magerdrift m.m.

aa, jag såg det.

altså är vi överens om att man uppnår bäst förbränning vid 14,65;1 men har mest effekt uttag vid 12,5;1

HanneZ skrev:

:tummenupp

en fundering bara, det står i texten om magerdrift att motorn ingte går lika varm vid magerdrifr? bör det inte vara tvärtom?
när man körde tvåtakt fick man ju höra att man skulle va försiktig när man skruva på luftskruven så den inte gick för magert, för då blev det för varmt, och det fanns risk att den skulle skära?
eller vad är det som gäller?

Fluxir skrev:
:tummenupp

en fundering bara, det står i texten om magerdrift att motorn ingte går lika varm vid magerdrifr? bör det inte vara tvärtom?
när man körde tvåtakt fick man ju höra att man skulle va försiktig när man skruva på luftskruven så den inte gick för magert, för då blev det för varmt, och det fanns risk att den skulle skära?
eller vad är det som gäller?

Jag vet inte om detta stämmer, bara gissar.
Men kan inte den biten om att motorn kan skära ha att göra med att oljan är bränsleblandad, dvs mindre bensin = mindre olja ?

F.ö. tycker jag också det låter skumt, har alltid hört att mager blir varmt.

Mvh Niklas.

platniklas skrev:
Jag vet inte om detta stämmer, bara gissar.
Men kan inte den biten om att motorn kan skära ha att göra med att oljan är bränsleblandad, dvs mindre bensin = mindre olja ?

F.ö. tycker jag också det låter skumt, har alltid hört att mager blir varmt.

Mvh Niklas.

så kan det mkt väl vara. borde det då inte bara va å blanda mer olja?

en förbränning med för mkt bränsle borde väl bli svalare, dels för att bränslet kyler, dels för att det fortfarande finns bränsle kvar efteråt.
men varför skulle en mager förbränning bli svalare?

Fluxir skrev:
så kan det mkt väl vara. borde det då inte bara va å blanda mer olja?

en förbränning med för mkt bränsle borde väl bli svalare, dels för att bränslet kyler, dels för att det fortfarande finns bränsle kvar efteråt.
men varför skulle en mager förbränning bli svalare?

Ungefär vid lagom blandning för max effekt blir det varmast. Fetare blir kallare p g a att soppan kyler, magrare blir kallare p g a att det är mindre bränsle som skall värma upp samma volym bränsle-luftblandning. Flygmotorer (som har manuell blandning för att kompensera för höjden) brukade man magra till rich of peak, d v s lite fetare än maxtemp i cylinderhuvudena, men moderna motorer skall visst klara lean of peak fint.

1:14,7 är det optimala även med avseende på effekt om man bortser från detonationsrisken och från det faktum att flamfronten har en begränsad hastighet. Tar man hänsyn till de senare faktorerna får man ut mest effekt vid något fetare blandning även om effekten blir mindre än den teoretiskt maximala möjliga.

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
1:14,7 är det optimala även med avseende på effekt om man bortser från detonationsrisken och från det faktum att flamfronten har en begränsad hastighet. Tar man hänsyn till de senare faktorerna får man ut mest effekt vid något fetare blandning även om effekten blir mindre än den teoretiskt maximala möjliga.

Mvh,
/Fredrik

altså, skiljer det på teorin å praktiken? som vanligt altså. :gnissla

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back