Luftdriven WR250F

Tryckluft är extremt energiineffektivt.
Det går åt massor av energi för att fylla trycktanken.
För att få skiten körbar, så sitter det antagligen en högtryckstank (som är skittung) och en regulator.
Alternativt ingen regulator, vilket gör att den är jefflastark första metrarna, vilket snabbt avtar.
Oavsett vilket, så är drifttiden ett fåtal minuter.
En tramsig skitidé som inte ens är nyskapande.

Typisk Industri-designer utan ingenjörskunskaper. Flum idé utan återkoppling till verkligheten.

Inte så konstigt iof när han satt på sin konsthögskola. :D
 
..om man inte räknar kolkraften som gör elen som driver kompressorn som fyller tanken....
Jo, det är klart det är så och tänker man som Sune Säll (MP) så borde vi sitta i en stuga i skogen och...eller vänta nu....
Du kan inte bygga en stuga utan att påverka miljön...hhmm...
Man borde sitta still på en sten i skogen och inte göra något resten av livet, fast det är klart att sitta på en sten påverkar ju stenen negativt genom att vi sliter på den...Hhhmmm....
:gnissla
:tungan
 
Jo, det är klart det är så och tänker man som Sune Säll (MP) så borde vi sitta i en stuga i skogen och...eller vänta nu....
Du kan inte bygga en stuga utan att påverka miljön...hhmm...
Man borde sitta still på en sten i skogen och inte göra något resten av livet, fast det är klart att sitta på en sten påverkar ju stenen negativt genom att vi sliter på den...Hhhmmm....
:gnissla
:tungan

Du tycker att det är ett framsteg att gå tillbaka till ångmaskin?
 
Jag kan inte erinna mig att jag sagt något om framsteg eller ångmaskin.

Men de flesta försök att ersätta fosila bränslen torde ju vara bra.

Varför försvarar du då ett tramsprojekt baserat på ångmaskinsteknik om du inte ens tycker att det är ett framsteg?
 
Varför försvarar du då ett tramsprojekt baserat på ångmaskinsteknik om du inte ens tycker att det är ett framsteg?

När du skriver att det är baserat på ångmaskinsteknik har du nog inte tänkt igenom riktigt vad detta skulle vara, då när man talar om ångmaskiner talar man oftast om omvanlingen mellan värmeenergi och mekaniskt arbete.

Detta projekt handlar snarare om hur man lagrar energi på ett smart och miljövänligt sätt.
 
När du skriver att det är baserat på ångmaskinsteknik har du nog inte tänkt igenom riktigt vad detta skulle vara, då när man talar om ångmaskiner talar man oftast om omvanlingen mellan värmeenergi och mekaniskt arbete.

Detta projekt handlar snarare om hur man lagrar energi på ett smart och miljövänligt sätt.

På en ångmaskin LAGRAR man energi i en trycktank.
Hur man lagrar energi är ganska oviktigt, så länge man inte kan frigöra energin på ett effektivt och miljövänligt sätt.
 
WR250F??? Den där har väl knapp en skruv gemensam med en WR250F?

Funkar ju naturligtvis inte med tryckluft om man vill ta sig längre än runt kvarteret. Men för ett hybridsystem är tryckluft idealiskt. http://www.vibilagare.se/nyheter/halverad-forbrukning-med-lufthybrid-30028

Tro nu inte att det blir några 60% besparingar med luft som artikeln säger, för det blir det inte med någon annan sorts hybrider och tryckluft är inte bättre, snarare sämre än tex elhybrider. Det fina med lufthybriden är byggkostnaden och enkelheten i systemet. Den vanliga motorn kan lätt fungera som både kompressor och tryckluftmotor. Det som krävs är lite ventilstyrning.

Att kalla den tryckluftdrivna motorcykeln för en ångmaskin är mer än förolämpning av ångmaskinen än tvärtom.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20111102/mc-med-angmaskin-fran-1894/?page=1
 
Last edited:
På en ångmaskin LAGRAR man energi i en trycktank.
Hur man lagrar energi är ganska oviktigt, så länge man inte kan frigöra energin på ett effektivt och miljövänligt sätt.

Absolut, detta är en stor del av det. Det är just därför tryckluft kan tänkas användas då motorn som omvandlar energin till rörelse har väldigt hög verkningsgrad.

Men jag håller väl med om att det är lite som ett luftslott (:tungan) och att gänget bakom denna maskin är lite arroganta och tror att den ska lösa alla problem. Som jag skrev tidigare i tråden var jag mycket inne på elmotordrift för motorcyklar, men jag tycker att det är kul och intressant när andra lösningar som man trodde var borträknade sen länge dyker upp :)
 
Jo, det är klart det är så och tänker man som Sune Säll (MP) så borde vi sitta i en stuga i skogen och...eller vänta nu....
Du kan inte bygga en stuga utan att påverka miljön...hhmm...
Man borde sitta still på en sten i skogen och inte göra något resten av livet, fast det är klart att sitta på en sten påverkar ju stenen negativt genom att vi sliter på den...Hhhmmm....
:gnissla
:tungan

Ja, kanske det.

Men ska man kalla något miljövänligt måste man ju ha lite grund för det.
Visst om all el i hela världen kom från redan tillverkade solceller, och vi hade ett överskott av el.

u har vi inget överskott på el, tyskland tokavvecklar det renaste dom har och ersätter med mera kolkraft, vattenfall får inte lagra den koldioxid som dom lyckas ta tillvara på i sina kolkraftverk så dom får lägga ner co2 avskiljningen osv osv...

Men miljömuppar tenderar att räkna el som producerat på det renaste sättet när dom föreslår elektrifiering av fordonsparken, när vi redan nu har elbrist och måste vi dessutom tillverka mera el så blir det med dom skitigaste metoderna, varenda avställt beredskapskolkraftverk måste dammas av.

Så att omvandla i flera steg med effektförluster emellan kan i slutänden betyda att vi eldat motsvarigheten till en kubikmeter olja utsläppsmässigt för att förflytta ett fordon som om det hade gått på diesel kanske hade dragit 500 liter.
 
denna kan vara grymt miljö vänlig.

äter man lite kål soppa före en tur så kan man mata både motorn med gas eller trampor:va
 

Bifogat

  • Crazyhorse_Moped_MountainBike01.jpg
    Crazyhorse_Moped_MountainBike01.jpg
    117.6 KB · Visningar: 105
Så att omvandla i flera steg med effektförluster emellan kan i slutänden betyda att vi eldat motsvarigheten till en kubikmeter olja utsläppsmässigt för att förflytta ett fordon som om det hade gått på diesel kanske hade dragit 500 liter.

Det var nog en extremt generös beräkning. Ska du ha en kompressor som pumpar till 300bar (som man brukar ha i trycklufttankar) så har du redan där en förlust på långt mer än 50%

Säger du istället en kubik brännolja istället för ett dieselfordon som tar 50 liter blir det nog närmare sanningen :rofl
 
Miljövänlig blir den först när man använder en handpump för att fylla den, vilket lär ta ett tag.

Men för inomhuskörningar i t.ex gympasalar och skolkorridorer måste den ju vara extremt "miljövänlig".
 
Miljövänlig blir den först när man använder en handpump för att fylla den, vilket lär ta ett tag.

Men för inomhuskörningar i t.ex gympasalar och skolkorridorer måste den ju vara extremt "miljövänlig".

De flesta städmaskiner som säljs nuförtiden till att köra i varuhus och liknande har dieselmotor.
Så stort är det problemet.
 
Kan väll inte stämma?? Borde väll va el? Har då aldrig sett någon städmaskin med dieselmotor:va
De små är fortfarande elektriska.
Men de större modellerna är knappt någon som köper elektriska längre.
Moderna dieselmotorer med partikelfilter går så otroligt rent att det knappt är någon som vill ha slabbet med batteriladdare och vattenpåfyllning.
Det är efterfrågan på mindre maskiner med dieselmotor också, men där är inte priset konkurenskraftigt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top