Luftdriven WR250F

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I en tid då miljönissarna lyckas förbjuda det mesta när det gäller motorsport så kanske detta är en väg att gå.
En WR250F driven av tryckluft.
Borde ju vara ganska enkel att tanka i alla fall.

Hemsida: http://o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com/

Video: http://media.theage.drive.com.au/cars/car-news/motorbike-that-runs-on-air-2797531.html

o2-pursuit-final_03.jpg

o2-pursuit-fina.jpg

o2-pursuit-final_01.jpg

lufthoj.jpg
 
meeen... man kommer ju aldrig kunna återskapa ljudet, vibrationerna och känslan med sånt där :(
Fast det är ju fortfarande kul att det görs nåt nytt!
 
meeen... man kommer ju aldrig kunna återskapa ljudet, vibrationerna och känslan med sånt där :(
Ljudet, vibrationerna och lukten av en cross är svår att ersätta. Jag tror den där skulle kännas väldigt udda att köra, men ändock så tror jag att jag skulle kunna vänja mig. Speciellt ifall valet vore att inte köra alls eller att köra den där.

Fast jag misstänker att Sune Säll (aka. miljönisse) skulle hävda att elen som driver luftkompressorn som laddar hojen kommer från ett kolkraftverk i Polen eller något, och därav borde vi förbjuda även denna form av hojar.
 
Tryckluft är extremt energiineffektivt.
Det går åt massor av energi för att fylla trycktanken.
För att få skiten körbar, så sitter det antagligen en högtryckstank (som är skittung) och en regulator.
Alternativt ingen regulator, vilket gör att den är jefflastark första metrarna, vilket snabbt avtar.
Oavsett vilket, så är drifttiden ett fåtal minuter.
En tramsig skitidé som inte ens är nyskapande.
 
Tryckluft är extremt energiineffektivt.
Det går åt massor av energi för att fylla trycktanken.
För att få skiten körbar, så sitter det antagligen en högtryckstank (som är skittung) och en regulator.
Alternativt ingen regulator, vilket gör att den är jefflastark första metrarna, vilket snabbt avtar.
Oavsett vilket, så är drifttiden ett fåtal minuter.
En tramsig skitidé som inte ens är nyskapande.

Men det finns ju ett antal fördelar, som nämns i videon, som gör den konkurrenskraftig i vissa tänkbara applikationer jämfört med elalternativet. Trycktanken är ju lättare än batterierna, och "laddtiden" är ju smidig. Men, uppgift på verkningsgrad ävore intressant.
Förmodligen kass, som du skriver.

Kul med uppfinnarjockar oavsett. Det är ju egentligen ganska tramsigt och ickenyskapande att köra 0-402 meter på4-5 sekunder &så. Men likförbannat skoj.
 
Lika bra att lägga ned alla försök till utveckling då och spendera pengarna på krogen istället.
Jag menar bensinen tar inte slut innan jag dör ändå, vad som händer sen är ändå inte mitt problem liksom.
:öl

Vad är det som är nyskapande med den då?
Man brukar använda tryckluft för att driva förevisningsmodeller av motorkonstruktioner och har så gjort sedan tidigt nittonhundratal.
En trycktank är bara ett sätt (och ett dåligt sådant) att lagra energi på.
Detta är inte utveckling.
Detta är bondfångeri.
 
Ähh, naturligtvis en agenthoj. Man kör i vattentät smoking och plums.. rätt till åttafittans gömställe!
 
Inte helt galen idé, tryckluft vs. batteri drift har diskuterats en del tidigare. Men med nyare och mer avancerad batteriteknik utvecklats har tryckluften fallit efter en del...
 
Vad är det som är nyskapande med den då?
Jag har aldrig hävdat att hojen i fråga är nyskapande, läs om första inlägget. Det var du som drog upp det ordet i samband med ditt första ganska negativa inlägg.
Men skall rikta in sig på något nytt så vore det väl en ganska snygg förpackning för tekniken i sig.

Hojen har en gammal hederlig dykartub som trycktank med regulator, men det borde väl finnas möjlighet att tillverka något dylikt i kompositmaterial, t.ex. någon variant av Textreme eller dylikt för att få ned vikten.

Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.
 
Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.

Absolut, detta är väl ett av de största argumenten för tryckluft jämfört med batteri: inga end-of-life problem. Men de nyare batterierna, typ litium-jon, har även dom blivit mycket bättre ur miljöaspekt jämfört med dom gamla blyackarna samtidigt som energieffektiviteten ökat.

Väldigt intressant detta och vi har nog mycket att vänta i utveckling av båda teknikerna i framtiden (kan man ju iallafall hoppas)
 
Oavsett vad vill ja se denna i action på en Dirt bana för att därefter dra växlar om de håller, de elektriska crossarna som kommit ut och finns att testa så måste man ha en bana anpassad för dom att köra på då dom inte klara påfrestningen av en riktigt cross bana(nån längre stund i allafall).

Alltid kul med nya saker, men nu har man bara sett att den funkar och hur inte om den funkar på en bana nån längre stund...
 
Det är ju bara och byta ut stötdämparna mot cykelpumpar, så man fyller tanken när man kör i hopp och gupp. hehe....
 
Det är ju bara och byta ut stötdämparna mot cykelpumpar, så man fyller tanken när man kör i hopp och gupp. hehe....

Hahaha skitbra idé !

Men helt allvarligt, de borde ju kunna gå att ta till vara på energin i dämparna. Kanske inte just till tryckluft, men till el, precis som man tar till vara på energin när man bromsar en elektrisk bil.
 
Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.


..om man inte räknar kolkraften som gör elen som driver kompressorn som fyller tanken....

I varje steg av energiomvandlingen har du dessutom en förlust.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top