Luftbytardagar

Beställde luft från Qatar. Blev lovad riktig race luft från MotoGP Cirkusen.
Fast det går åt helvetes för fort nu. Nån som har lite långsammare luft och kan tänka sig ett byte?

Jag undrar hur det är med inkörningen av luften? Finns många blandade meningar men vilket är egentligen rätt?

Den nyaste inom luft är den som fortsätter snurra inuti däcket när man stannar, så att man får bättre axx när man ska iväg. Grymt för dragracing!

Vad det gäller inkörning av luft så gäller det som vissa 'motorgurus' har som A och O vid inkörning av motorer. Hårt och snabbt direkt från start så luften får 'slita in' sig med däcken och fylla ut optimalt.

Den luft som fortsätter rotera i däcken är förvisso underbar vad det gäller accelerationen ur en kurva, men den har ungefär samma effekt på däcken som ett responssystem har på en turbo. Den sortens luft nöter ner däcken innifrån vilket för att man i längden riskerar en punktering. Dock är det utmärkt för dragracing och roadracing där däcken byts ofta.

Ingen som kör på beg. raceluft? I kombination med beg. racedäck får du ut en jävla massa mil raktfram, till en billig peng, perfekt för touring.
Men passa dig när du lägger ner, då densiteten är mycket lägre på sidorna (självklart).
Däcket sviktar lätt då och katastrofen är ett faktum.

Jag köpte ozonfri luft från Australien, som tydligen gör att däcket suger åt sig mer värme från solen, funkar kalas när vägen är kall.
Enda problemet är luften inte verkar vara EU-godkänd:gnissla , tror ni jag kan åka dit för det om Hamrén tar in mig och gör en luftkontroll?:va

säger bara, se upp för skojjarna på blocket, de säljer bara framhjuls luft. trotts att du betalar för bakhjulsluft så skickar de bara framhjulsluft, känner en snubbe som vart lurad på bakhjulsluft. å de stog i tidningen om en som fick stulen lastbilsluft till sin hoj, hur kul är de då?

e de inte så att man måste lämna in hojen hos sin lokala verkstad för luftbyte så att garantin ska täcka ? :hihi

Jag tog med en burk luft som jag samlade in från Nürburgring i sommras, nånn som är intresserad? annars lägger jag ut på blocket för en 500 bagis.

Men var kan man byta luften i luftburken?? Jag har hört att rester av förra årets fartvind kan få kolvarna att rosta. Man vill ju ha färsk fartvind där, ska visst öka toppfarten med runt 20%

Helt rätt!! endast byte av luft i däcken är inte tillräckligt om man vill ha lite extra kraft utan man får ta till det lite okända tricket: att byta luft i luftburken; och då ska man tänka på att man byter med en som har en mc med fler hästar än vad man har själv. På det viset kan man uppnå en mycket kraftig effektökning. Själv bytte jag med en kille som hade 180 hk på slangen.
Efter luftbytet fick jag också byta koppling. Och däcken. Största försiktighet
rekommenderas.

Har nu vart i garaget och kollat över mitt luftförråd. Passade även på att byta från originalluften som däcksverkstaden tryckte i till 0k-q.k-luft's Tyre-max som jag köpte igår.
Mitt första intryck var att däcken blev lite rundare och finare. Kan inte prova än då det är massa vitt skit på vägen, men baserat på min erfarenhet än så länge kan jag verkligen rekommendera 0k-q.k-luft.
Pris för Tyre-max :

Fram : 547:-
Bak : 666:-

Helt klart värt pengarna.

Jag råkade fylla luften som är anpassad för backdäcket där fram. Av misstag naturligtvis. Betyder det att jag måste separera framdäcket från fälgen och göra kliniskt rent? Kan jag fylla i luften i bakdäcket igen, eller är den förbrukad? :gnissla

Jag råkade fylla luften som är anpassad för backdäcket där fram. Av misstag naturligtvis. Betyder det att jag måste separera framdäcket från fälgen och göra kliniskt rent? Kan jag fylla i luften i bakdäcket igen, eller är den förbrukad? :gnissla

Du kan ta tillbaka den till bakluftsburken igen och skölja rent däcket med naturluft. Observera att du måste skölja med naturluft, stadsluft eller industriluft kommer inte göra rent alls!

Du kan fylla på den luften i bakdäcket, men kanske måste skaffa en flaska till och toppa upp med då det sitter kvar luft i framdäcket.

Ha ha, grabbar, kom igen när ni har lika bra luft som jag har. Kör med vacum med justerbart övertryck, dvs luft som egentligen inte finns. Inget däckslitage på insidan och ingen risk för luftburet virus som sprider sig via t ex eftermonterad powercommander.

Jag köpte ozonfri luft från Australien, som tydligen gör att däcket suger åt sig mer värme från solen, funkar kalas när vägen är kall.
Enda problemet är luften inte verkar vara EU-godkänd:gnissla , tror ni jag kan åka dit för det om Hamrén tar in mig och gör en luftkontroll?:va

'Som say he is an alien, and only eats frozen air... Some even claim that he sleeps up side down, like a bat... All we know is that he's called the Hamrén.'

Blir du stoppad av honom behöver han bara titta på däcken för att se att det är ozonfri luft i dem. Har för mig att bötesbeloppet för icke godkänd luft i däcken är 1300:-/däck

Jag hade fått komprimerad västanvind i framdäcket och östanvind i bakdäcket så framhjulet gick tungt som fan österut ...
När jag fixade det så vred sig luften så allt tryck kom mot fälgen och därför får jag dra i 10 bar för att trycket ska nå ut till däcket ...

Jag kollade på mina däck nyss och jag såg att luft på något sätt, i vinter, läckt ut från framdäcket.
Men det finns, tur i oturen, fortfarande lite luft kvar på däckets översida.
Hur gör man nu då?

Hej!

Jag har precis tagit hojkortet. Jag funderar på att strypa hojjen (R1:a) men köra med raceluft i däcken.. Mina kompisar säger att effekten man får då gör att man inte känner av strypningen?

Kan jag ta luft från Skåne och köra med den i Halmstad?? Det blir inte fel och sånt då? Vad säger besiktningen om jag har raceluft i däcken?? Vad säger försäkringsbolaget???

Tacksam för svar!

/*orolig mc åkare*

:glömdet

Så här i lågkonjukturens grep får man spara in på allt..

Jag funderar tillochmed på att åka med gammal luft från -07. Har sett att butikerna börjar rea ut.
Hur viktigt är det där med bästföre datum?

Fy fan va Whitetrash :(

Så här i lågkonjukturens grep får man spara in på allt..

Jag funderar tillochmed på att åka med gammal luft från -07. Har sett att butikerna börjar rea ut.
Hur viktigt är det där med bästföre datum?

Fy fan va Whitetrash :(

Luft håller längre än folk tror.

Har det bara förvarats mörkt och torrt skulle jag lätt köra med fem år gammal luft. Tänk dock på att luften med fördel förvaras liggande, EJ stående!

jag brukar köra in hojen på jobbet o ta hårtorken o fylla på med ny luft, kan bli lite x-tra power pga den högoktaniga sprayblandningen. Även vissa vaxer kan hjälpa, undviker dock daxvax då den tynger ner för mycket. självklart så hjälper ju effekten på torken 2000 watt minst ä ett måste

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman