Luftbytardagar

Men var kan man byta luften i luftburken?? Jag har hört att rester av förra årets fartvind kan få kolvarna att rosta. Man vill ju ha färsk fartvind där, ska visst öka toppfarten med runt 20%

Har du testat metan, s.k. fart-gas? Det kan du få tag på hos närmaste bonde, men kör ekologisk för miljöns skull.

Antar att det är 1a april som är apsolut senaste datum för byte om man vill ha rabatten hos däcksfirmorna?

Byter luft hos däcknasarn Von Schlang Gummiverkstad på Östermalm deras racing luft är mkt dryg & räcker längre .

Säker kan man aldrig vara, man får väl hoppas att dom tagit luften utanför Rigas stadskärna så man inte får allt för mycket föroreningar för dom kan slita på däcksgummit inifrån och göra fälgen skev :gnissla

Ja e nog mest rädd för att de kan slinka med kreditförluster i luften från Riga :D

Är det folk eller jag som är efterblivna - en?

Finns det en ANNORLUNDA luft för däck än den man annars kan pumpa på vilken jävla mack som helst? :S:S:S

själv så sätter jag mig på ventilen, och lägger en riktig brakare. Brukar ladda upp brakarna ett par timmar innan för att få den riktigt ingrodda doften.

Kan man köra med syntetisk räjsluft i gatdäcken, eller måste man ha luftvärmare för att få grepp då?

Finns det en ANNORLUNDA luft för däck än den man annars kan pumpa på vilken jävla mack som helst? :S:S:S

Snacka om blåbär!

Trodde alla visste att luften har stor betydelse för hur hojen beter sig.

Snacka om blåbär!

Trodde alla visste att luften har stor betydelse för hur hojen beter sig.

Nu skall du inte hoppa på blå..., ehrm, nybörjare med skällsord och annat bara för att de är okunniga om de mer subtila delarna av motorcykelåkningens konstart. Alla är vi nybörjare nån gång :fakta

Det är BARA duuuuu. ;)

Dom driver med folk, vem kan gå på något sånt som de skrivit förr att det går lättare med alpluft liksom. :)

Vi har ett nytt system på jobb (Okq8) som ska ge en väldigt fin 34gradig vårluft av hög kvalité. Så själv tänker jag ta den.

Kommer med en recension när jag kört några mil.

Jag tog en vandring på ca 12-13 mil i skogen och samlade björk-luft igår, pga komprimeringen så tar det ju en liten stund att få tag i några bar.. Men nu ska jag å goda vännen få fräsch och skön luft i däcken inför säsongen!

Kan man köra med syntetisk räjsluft i gatdäcken, eller måste man ha luftvärmare för att få grepp då?

Det är skillnad på luft och luft.
Den luft som finns i mackpumparna är ofta återvunnen luft. Var försiktig med att använda denna då den endast lämpar sig i nödfall. Sliter hårt på både fälg och däck.

Vad det gäller syntetisk luft (s.k RäJslUfT) handlar det lite om vilken kvalisort du vill ha på molekylerna i däcken.
Den delsyntetiska luften från de dyra märkena (Luftex, Air-head, 0k-q.k-luft) är i regel bättre än den helsyntetiska från biltema. Biltema blandar i en väldig stor del utomhusluft i sin RäJslUfT vilket gör den sämre än kvalisortsluften.

Den helsyntetiska RäJslUfTen från ovan nämda firmor håller ungefär samma standard, men jag skulle rekommendera 'Tyre-max' från 0k-q.k-luft då det är den enda (Ja! The one and only) som inte kräver luftvärmare för optimaxiellt grepp från början. De andra är lika bra, men kräver luftvärmare.
Dessutom innehåller Tyre-max även kvasidofilusdioxider som ger en harmoni och balans i däcket som ingen av de andra luftsorterna ger.

Så för att svara på din fråga : Luftvärmare rekommenderas för alla sorters luft utom Tyre-max från 0k-q.k-luft.

Nu skall du inte hoppa på blå..., ehrm, nybörjare med skällsord och annat bara för att de är okunniga om de mer subtila delarna av motorcykelåkningens konstart. Alla är vi nybörjare nån gång :fakta

Jo förvisso, men han har ju ändå varit medlem i över ett år. :näsblod

Var försiktiga när ni laborerar med olika luftblandningar. Jag har själv forskat en del i luftens betydelse i däck (då speciellt i mc-däck). Som jag har skrivit tidigare så rekommenderar jag den typ av luft som jag själv producerar. Den typen av luft som har en lukt av ägg och som jag är en stor producent av. Även kallad metangas. Har provat många gånger med luft som har en högre densitet vilket har resulterat i att däcket har släppt från fälgen vid start. Jag har alltså stått stilla på samma ställe med fälgarna rullandes i däcken utan att komma en meter. Jag vill kunna köra med min cykel i sommar och jag kommer att fortsätta att fylla däcken med min egna metangas. :)

Jag skrev i första tråden men fick inget svar där så jag provar här...

Jag har lyckats få i luften upp-och-ner. Har någon en luftvändare jag kan låna etfersom att köpa en är riktigt dyrt?

Jag skrev i första tråden men fick inget svar där så jag provar här...

Jag har lyckats få i luften upp-och-ner. Har någon en luftvändare jag kan låna etfersom att köpa en är riktigt dyrt?

Om du kan ta dig försiktigt med hojen till götet ska jag nog kunna hjälpa dig.
Passa dig bara, kan bli jävligt instabilt med fel luft. :)

Jag undrar hur det är med inkörningen av luften? Finns många blandade meningar men vilket är egentligen rätt?

Den nyaste inom luft är den som fortsätter snurra inuti däcket när man stannar, så att man får bättre axx när man ska iväg. Grymt för dragracing!

Jag brukar oftast köpa färdig inkörd luft, enklast så :tummenupp
Kostar dock lite extra men det är det värt :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...