Luftburksstrypning på Cagiva Mito?

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki VX800
Min gör nämligen bara 140 km/h (gps)... Den är rätt inställd och går perfekt, men ska det inte gå fortare? Det är originaldrevning (14, 43), och kör man i nedförsbacke så kan man komma upp i 144 km/h, men där orkar den inte varva mer och den slutar tända, men så fort den kommer ner ett par km/h så tänder det igen osv (ingen el-strypning).

Eller det är kanske bullshit att en Mito/Rs 125 gör ärliga 160 km/h?

Det jag tänkte mig är den kommer att vilja varva mer om det nu sitter nån strypning i luftburken...
 
Last edited:
det är väll bara öppna och kolla? inte så värst svårt väll? ta bort tanken så sitter väll burken där? :)
 
Jag skulle mer tro att det är nån form av varvstopp i CDI-boxen, min mito gör runt 160 km/h på mätaren, men ärliga vet jag faktiskt inte...och jag har ändå öppet K&N-filter på min. Så luftburksstrypning har inte jag iaf :tungan Men då ska ju sitta någon form av strypning där orginal sägs det:) Öppna o kolla som sagt!
 
"Slutar tända" tyder väl ändå på cdi-strypning, vilket förekommer i flertal nya modeller. De snabbaste mitona var väl de under senare hälften av 90-talet har jag för mig.

Om du varvar så mycket så den motorbromsar i nedförsbacke fast du gasar fullt så kan det vara en strypning i luftburken...
Hur mycket varvar du i 140 blås?

Mvh
/T
 
Tyvärr har den ingen varvräknare, men det låter naturligt att den slutar tända där. En motor varvar ju inte hur mycket som helst, och min varvar inte högre än den gör där... OCh den varvar jävligt mycket där, så jag tycker inte på nåt sätt att den varvar för lite, men frågan är om den kan varva ännu mer? ;)QUOTE=Tuggummimannen;3600761]"Slutar tända" tyder väl ändå på cdi-strypning, vilket förekommer i flertal nya modeller. De snabbaste mitona var väl de under senare hälften av 90-talet har jag för mig.

Om du varvar så mycket så den motorbromsar i nedförsbacke fast du gasar fullt så kan det vara en strypning i luftburken...
Hur mycket varvar du i 140 blås?

Mvh
/T[/QUOTE]

Ok, var "sägs det" att det ska sitta strypning där då? :P
Jag skulle mer tro att det är nån form av varvstopp i CDI-boxen, min mito gör runt 160 km/h på mätaren, men ärliga vet jag faktiskt inte...och jag har ändå öppet K&N-filter på min. Så luftburksstrypning har inte jag iaf :tungan Men då ska ju sitta någon form av strypning där orginal sägs det:) Öppna o kolla som sagt!

JO, det stämmer, tar jag bort tanken så... Men jag orkar inte riva ner helva hojjen för att kolla, bättre att få reda på om det förmodligen finns en strypning där eller det förmodligen inte finns!
det är väll bara öppna och kolla? inte så värst svårt väll? ta bort tanken så sitter väll burken där? :)
 
Last edited:
Har du toppfarten på 5:an eller 6:an på den?
БОБАН;3601629 skrev:
Vilken låg drevning du har.

På aprilian är 16/39 orginal.

OK, vet du hur mycket den gör då? Ärlig hastighet snackar jag om då...

Men då borde den gå nästan lika fort på 5:an som på 6:an?
БОБАН;3601629 skrev:
Vilken låg drevning du har.

På aprilian är 16/39 orginal.
 
Last edited:
Har du toppfarten på 5:an eller 6:an på den?

OK, vet du hur mycket den gör då? Ärlig hastighet snackar jag om då...

Men då borde den gå nästan lika fort på 5:an som på 6:an?

han har nog toppfarten på 6an ska du se.. att det är så olika drevning betyder inte att den slutliga utväxlingen skiljer sig nämnvärt, bara att växellådorna har olika utväxlingar..
 
jojo, det klart. Men en polares Rs 125 gjorde 149 i 5:an, 152 i 6:an... (mätaren), alltså nästan ingen skillnad
han har nog toppfarten på 6an ska du se.. att det är så olika drevning betyder inte att den slutliga utväxlingen skiljer sig nämnvärt, bara att växellådorna har olika utväxlingar..
 
han har nog toppfarten på 6an ska du se.. att det är så olika drevning betyder inte att den slutliga utväxlingen skiljer sig nämnvärt, bara att växellådorna har olika utväxlingar..

Om jag förståt rätt så är den första utväxlingen i lådan och andra på kedjan...:confused:
 
БОБАН;3603494 skrev:
Om jag förståt rätt så är den första utväxlingen i lådan och andra på kedjan...:confused:

kan nog stämma.. lita inte på allt jag säger. har fått för mig att det primära utväxlingsförhållandet är svänghjulet/drevaxeln och sekundära är bakdrev/framdrev. slutliga utväxlingen beror på båda två såklart. rätta mig om något är fel..
 
Last edited:
kan nog stämma.. lita inte på allt jag säger. har fått för mig att det primära utväxlingsförhållandet är svänghjulet/drevaxeln och sekundära är bakdrev/framdrev. slutliga utväxlingen beror på båda två såklart. rätta mig om något är fel..

Ok, det var de jag mena dock glömde jag bort det dära med primära och sekundära...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top