luftburksgummit passar inte föggen

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
hej satt o pulade lite på hojen igår( YAMAHA FZX ),tänkte jag skulle ta o kolla luftfilter o dylikt.

vad jag då upptäckte var att luftburken satt löst o att insugs-gummina från burken till förgasarna satt inte på. okej, tänkte då, att förra ägarn måste ha glömt att sätta på dom vid service. står i typ 1,5 timma o försöker kränga på skiten. helt öm i fingrarna idag.

lossar ett rör för att testa o pressa på skiten, en åt gången, istället..o det funkar banne me inte, upptäcker att innnerdiametern på slangen/röret ligger på mellan 45-47 mm och att ytterdiametern ligger på 53mm.

och insugsgummit verkar vara mer besläktat mde hårdplast än gummi. så även om jag får på dom så kommer dom garanterat att spricka istället.

man undrar vad förra ägarn haft för sig :confused: :mad:

blev lite konfunderad på hur jag skall lösa det. leta efter nya till en 24 år gammal hoj känns varken kul eller billigt.

så jag kom att tänka på att man istället borde kunna dra en gummi slang över både insugsgummit och förgasaren.men då måste jag ha en som är oljebeständig och vara nånstans mellan 52mm +- i innerdiameter.

vet ni någon bra återförsäljare då jag bara behöver typ 4 dm

tack på förhand mister ricardo :)

värmepicka o lite smörjmedel då?

ursäkta mitt fel. jag höll på at skriva denna tråden. men tänkte att jag skiter i att lägga ut denna, då jag nog löser det på egen hand. men lyckades lägga ut den ändå. :/:rodnar fråga mig inte hur?

hur som helst jag rörde nog till begreppen lite innan. jag syftade på slangarna/rören som går från luftburken till förgasaren.

jag tror nog inte lite smörj o värme håller i längden.dom är så gamla o oflexibla
dom skulle nog spricka med högsta sannolikhet

men tack för tipset LAGERKUNGEN det kommer jag nog att behöva. allt av gummi har ju mer eller mindre torkat ut på denna gamla hoj.

och jag har nog hittat en slang som fungerar.

down and out :glömdet rickard :)

Bifogat

• Bild002 förga.jpg
    Bild002 förga.jpg
    233.7 KB · Visningar: 71
  • Bild005a.jpg
    Bild005a.jpg
    100.6 KB · Visningar: 63
  • Bild006a.jpg
    Bild006a.jpg
    155.1 KB · Visningar: 61
Last edited:
Koka soppa på ...

Jag hade ett liknande problem på min FZ750 -89 en gång i tiden. När jag fick tillbaka den från firman som servat den påpekade mekaniker att "slangklämmorna" var för stora och att jag var tvungen att skaffa nya för att den tjuvnöp luft. Okunnig som man var då besällde jag fyra stycken nya för 72:- stycket för att sedan upptäcka att dessa också var för stora :mad:

När jag och min kompis tittade närmare på det visade det sig att det var gummina från luftbruken till fuggarna som hade krympt! Plockade av dem från luftburken och kokade upp lite vatten och ställde dem i grytan en stund. Sedan var det inga som helt problem med att få på dem då de var lite mjuka. Klämmorna passade utmärkt också och nästan alla var nöjda och glada förutom jag som var sur på mekanikern som dels hade fel och fått mig att slänga ut 280 pix i onödan.

Caesar

tack för tipset
jag skall testa ditt knep med att koka soppa på luftburks-gummina :)
det lät väldigt bra, och mumsigt

hälsningar
rickie rickardo

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back