Luftburksfråga/tändningsfråga

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har en Cagiva Mito som är strypt i bl.a luftburken. Den har underdimensionerade "insugskanaler" och för att strypa av den ska man sätta dit ostrypta kanaler. Varför kan man inte köra utan kanaler bara? Försämrar det flödet på något sätt eller blir förgasaren svårinställd?

Bild på strypta och ostrypta kanaler:

Cagiva_Mito_imuputket.jpg

Har hållt på och försökt ställa in förgasaren nu ett tag och testat med lite olika inställningar och kör nu med originalbestyckningen för den går bäst, men den går absolut inte bra. Börjar misstänka att det är ett tändningsfel istället. Kan det vara så att det är för mycket förtändning? Den går illa under 6200 rpm, men däröver går den 99% rent. Det har hänt 2 ggr att motorn har "vänt", alltså börjat snurra baklänges efter att man har kört och sedan startat upp den igen. Kan detta också tyda på för tidig tändning?

EDIT: Kom på en till fundering jag har haft. Spelar det någon roll om man stänger av hojen på dödarknappen eller vrider om nyckeln?

Last edited:
Om man stänger av med nyckel, bryter man spänning till allt i tändningskretsen.
Dödarknappen bryter inte spänningen till tändspolen, vilket i längden leder till att spolen bränns, även om man vrider av nyckeln tämligen direkt.

Så har jag fått det förklarat, men det var ett tag sedan.

Om man stänger av med nyckel, bryter man spänning till allt i tändningskretsen.
Dödarknappen bryter inte spänningen till tändspolen, vilket i längden leder till att spolen bränns, även om man vrider av nyckeln tämligen direkt.

Så har jag fått det förklarat, men det var ett tag sedan.

Ok, då ska jag börja stänga av hojen på nyckeln istället :)

Finns det några flödes- och tändningsexperter här på SH då?

Jag tycker det låter väldigt skumt att motorn "vänder" och din misstanke om tändningsfel kan nog vara befogad. Jag hade börjat leta där iaf.
Kan din tändplatta sitta lös?

De där gummisnorklarna sitter nog där för att leda kall luft från ett ställe med bättre luftflöde än där luftburken sitter.

Jag tycker det låter väldigt skumt att motorn "vänder" och din misstanke om tändningsfel kan nog vara befogad. Jag hade börjat leta där iaf.
Kan din tändplatta sitta lös?

De där gummisnorklarna sitter nog där för att leda kall luft från ett ställe med bättre luftflöde än där luftburken sitter.

Ska checka tändningen då. Har hittat en bild på ett annat forum där man ser hur tändplattan ska sitta, och det ska tydligen inte vara extremt noga med hur plattan sitter, stämmer det? Om jag vrider tändplattan i motorns rotationsriktning, blir det då mer eller mindre förtändning?

Måste jag ha en specifik svänghjulsavdragare som passar min hoj eller finns det universella? (Har aldrig plockat av svänghjul med avdragare förut).

Luftburken sitter under sadeln och bakdelen på tanken. Snorklarna pekar bakåt, mot sadeln. Tror du att hojen går mycket sämre utan snorklar eller är det värt att lägga £47 på dem?

Ska checka tändningen då. Har hittat en bild på ett annat forum där man ser hur tändplattan ska sitta, och det ska tydligen inte vara extremt noga med hur plattan sitter, stämmer det? Om jag vrider tändplattan i motorns rotationsriktning, blir det då mer eller mindre förtändning?

Måste jag ha en specifik svänghjulsavdragare som passar min hoj eller finns det universella? (Har aldrig plockat av svänghjul med avdragare förut).

Luftburken sitter under sadeln och bakdelen på tanken. Snorklarna pekar bakåt, mot sadeln. Tror du att hojen går mycket sämre utan snorklar eller är det värt att lägga £47 på dem?

Svårt att svara på dina frågor eftersom jag inte har nån mito, men jag kan ju göra ett försök.

Jag anser att det är ganska noga med tändplattans läge, men det bör vara nån slags markering för hur den ska sitta orginal från fabrik.

Om du vrider plattan i motorns rotationsriktning så blir det mindre förtändning
Jag vet inte hur ditt svänghjul ser ut men det brukar vara en fingänga modell större i svänghjulet där svänghjuls muttern sitter. kolla vad det är för dimension på den.

Svårt att svara på dina frågor eftersom jag inte har nån mito, men jag kan ju göra ett försök.

Jag anser att det är ganska noga med tändplattans läge, men det bör vara nån slags markering för hur den ska sitta orginal från fabrik.

Om du vrider plattan i motorns rotationsriktning så blir det mindre förtändning
Jag vet inte hur ditt svänghjul ser ut men det brukar vara en fingänga modell större i svänghjulet där svänghjuls muttern sitter. kolla vad det är för dimension på den.

Tack för svaret, ska se vad jag kan göra :)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard