Luftburk på Thruxton

Pontifex

Ayatollah of Rock n´Roll
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Forshaga
Hoj
Triumph Thruxton
Som nybliven ägare till en Triumph Thruxton undrar jag om någon kan med mer erfarenhet kan upplysa mig om det bara att avlägsna snorkeln till luftburken för att få den att andas lite bättre, eller om man bör sätta dit en så kallad bellmouth. Varför isåfall? Tacksam för svar.:confused:
 
Jag vet en som kör med bara trattar på sin ombyggda T100. Det verkar fungera bra ändå, den är väl inte så känslig den där rovan.
 
Som nybliven ägare till en Triumph Thruxton undrar jag om någon kan med mer erfarenhet kan upplysa mig om det bara att avlägsna snorkeln till luftburken för att få den att andas lite bättre, eller om man bör sätta dit en så kallad bellmouth. Varför isåfall? Tacksam för svar.:confused:

Hej ,
har en thrux sen 04 och har gjort en hel del modifieringar på min. Det är ingen ide att lägga pengar på en bellmouth utan du måste rensa luftburken, på insidan i "taket" finns en restriktorplatta som du kan se om du tittar in genom luftintaget (ta ut filtret), den måste ut först och den tas ut genom att hela luftb. demonteras och hö sidan(bromssidan) öppnas och avlägsna plattan. Ett radikalare sätt är att med ett bågfilsblad såga itu r-plattan och bryta sönder den och ta ut delarna genom luftintaget. Den metoden använde jag. Byt till ett Kn-filter och fila bort den lilla kanten ca.5mm runt om luftintaget( den biten du demonterar för att få ut filtret och där snorklen sitter i) för att förstora det. Sen köper du öppna dämpare och bestyckar om förgasarna.
Att bara göra delar av detta ger dig inget, det hänger ihop.
Du kan också ta bort hela lb och hänga dit 2 filter direkt på förgasarna men dämpare och ny bestyckning är ett måste.
Det finns några bra forum som behandlar thruxen och andra bonnevillar,
amerikanska och tyska, googla efter triumphforum.
Erich
 
Hej ,
har en thrux sen 04 och har gjort en hel del modifieringar på min. Det är ingen ide att lägga pengar på en bellmouth utan du måste rensa luftburken, på insidan i "taket" finns en restriktorplatta som du kan se om du tittar in genom luftintaget (ta ut filtret), den måste ut först och den tas ut genom att hela luftb. demonteras och hö sidan(bromssidan) öppnas och avlägsna plattan. Ett radikalare sätt är att med ett bågfilsblad såga itu r-plattan och bryta sönder den och ta ut delarna genom luftintaget. Den metoden använde jag. Byt till ett Kn-filter och fila bort den lilla kanten ca.5mm runt om luftintaget( den biten du demonterar för att få ut filtret och där snorklen sitter i) för att förstora det. Sen köper du öppna dämpare och bestyckar om förgasarna.
Att bara göra delar av detta ger dig inget, det hänger ihop.
Du kan också ta bort hela lb och hänga dit 2 filter direkt på förgasarna men dämpare och ny bestyckning är ett måste.
Det finns några bra forum som behandlar thruxen och andra bonnevillar,
amerikanska och tyska, googla efter triumphforum.
Erich

Tack för utförligt svar! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top