Luftade bromsen fel

Samtheking

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
2002 husaberg 450 motard
Tjenare är väldigt ny här på forumet... Men behöver akut hjäl... Jag skulle lufta frambromsen och byta bromsolja... men jag gjorde helt fel ,ska nu berätta hur jag gjorde förr att få den bästa hjälpen även om ni kommer tycka jag är en amatör vilket jag är ;) men men jag började med att låssa nippeln och pumpa ur all den gamla oljan tills den var slut och hällde sedan in den nya och pumpade ut lite av den sen drog jag tillbaka nippeln och vips så hade jag ingen frambroms mer:huvet den tar ju ingenting handtaget är bara slappt inget motstånd... Så snälla hjälp mig med bra tips.. Tack på förhand guys:tummenupp

Gör som så, åk till biltema och köp ett bromsluftningskit, brukar innehålla en spruta av lite större modell, och en plastslang.

Fyll sprutan med bromsolja, sätt plastslangen på sprutan och sedan slangen på den nedre nippeln, och tryck upp oljan under i från upp till ojlebehållaren på styret !!

Gör som så, åk till biltema och köp ett bromsluftningskit, brukar innehålla en spruta av lite större modell, och en plastslang.

Fyll sprutan med bromsolja, sätt plastslangen på sprutan och sedan slangen på den nedre nippeln, och tryck upp oljan under i från upp till ojlebehållaren på styret !!

Okey ska det funka då? inget annat tips förr är ju inte tvär enkelt å åka 20 mil till biltema för ett sånt där kit.. tack men "enklare" tips som går göra hemma sökes=)

Eller så kan du ta den jobbiga vägen :)
Sätt en genomskinlig slang på nippeln till att börja med så du kan se luftbubblorna du kommer pressa ur.
Trycka in bromshandtaget med stängd nippel släppa upp nippeln när du fortfarande håller bromshandtaget indraget och pressa ut luftbubblorna som följer med bromsvätskan ut genom slangen. Stäng nippeln gör om samma prossidur tills bromsen börjar ta. Fortsätt ända tills du är säker på att du pressat ur var enda lite luftbubbla i systemet.
Det är skittråkigt att göra och tar sin lilla tid men har man inge bromsluftningskit från biltema så funkar det alldeles utmärkt. Ge inte upp för att du inte känner att den tar på första andra eller tredje gången för som sagt det det tar lite tid innan du fått ur så mycket luft att den börjar ta.
Se till att du alltid har bromsvätska i behållaren när du gör det s du inte trycker ner ny luft.

Kan va lite marigt att få ur den allra sista luften men den brukar i alla fall för mig ha letat sig upp till bromsvätskebehållaren om den inte tryckts ut genom nippeln.

Lycka till och skriv igen om hur det gått för dig

Eller så kan du ta den jobbiga vägen :)
Sätt en genomskinlig slang på nippeln till att börja med så du kan se luftbubblorna du kommer pressa ur.
Trycka in bromshandtaget med stängd nippel släppa upp nippeln när du fortfarande håller bromshandtaget indraget och pressa ut luftbubblorna som följer med bromsvätskan ut genom slangen. Stäng nippeln gör om samma prossidur tills bromsen börjar ta. Fortsätt ända tills du är säker på att du pressat ur var enda lite luftbubbla i systemet.
Det är skittråkigt att göra och tar sin lilla tid men har man inge bromsluftningskit från biltema så funkar det alldeles utmärkt. Ge inte upp för att du inte känner att den tar på första andra eller tredje gången för som sagt det det tar lite tid innan du fått ur så mycket luft att den börjar ta.
Se till att du alltid har bromsvätska i behållaren när du gör det s du inte trycker ner ny luft.

Kan va lite marigt att få ur den allra sista luften men den brukar i alla fall för mig ha letat sig upp till bromsvätskebehållaren om den inte tryckts ut genom nippeln.

Lycka till och skriv igen om hur det gått för dig

Okey, Tack så mycket för den hjälpen fick läsa det några gånger förr att försöka komma ihåg det tills imorgon men ska försöka me det=) Men går det även om bromsen tar 0 alltså inte ett skit? tog hyfsat bra jag gjorde de här så vet ej riktigt varför ja gjorde det:huvet

Okey, Tack så mycket för den hjälpen fick läsa det några gånger förr att försöka komma ihåg det tills imorgon men ska försöka me det=) Men går det även om bromsen tar 0 alltså inte ett skit? tog hyfsat bra jag gjorde de här så vet ej riktigt varför ja gjorde det:huvet

Sorry för en kanske lite invecklad förklaring på nått rätt simpelt, var ett försök till en grundlig förklaring med ett jävligt trött huvud efter jobbat hela natten. Men dra åt nippeln innan du släpper upp bromshandtaget i alla fall är ett till tips.

Men det funkar i alla fall, dock så kommer du får hålla på ett tag, men ända anledningen tills att den inte tar är att du har luft i systemet. så länge du har massa luft kvar kommer den ta noll, när du börjar få ur den västa mängden luft känenr du att den tar lite lite grann sen mer och mer tills den blir stenhård om du har schyssta slangar.
Du kommer hitta många luftbubblor som letar sig ut innan du får den ta riktigt.
Se till att du tömmer båda oken helt på luft i alla fall, kör du bara på ena kan du hålla på i evigheter :D men det säger sig själv så behövdes egentligen inte skrivas.

Last edited:
Låter absolut som du fått en luft i trakten kring bromscylindern (handtaget).
Jag vet själv, då jag bytte bromsslangar, att det är jättebökigt att få bort på ett enkelt sätt utan någon slags tryck- eller sugmojäng.

Absolut enklast är, som A(c) skrev, att använda en spruta, modell större, samt en slang. Koppla detta på nippeln i oket och antingen sug ner bubblan eller tryck upp den "bakåt". I det sistnämnda fyller du först sprutan med ny bromsvätska och fyller på så sätt bromsslangen baklänges.

(Kolla sista sidan här: http://www.s-racing.se/Docs/montering/bromsslangar/Monteringsguide_bromsslangar.pdf )

Spruta hittar du på apoteket.

Last edited:
Om du inte skaffar spruta lr andra luftnings grejjor så kan man sätta en slangstump på nippeln och använda tummen som backventil, detta gör det mycket enklare då du slipper öppna och stänga nippeln oändligt många gånger, ha en gummi lr plasthandske då bromsvättska inte är den bästa hudkrämen. du kan dessutom hålla slang & hand i en påse för att slippa allt skvätt i garaget

Det är jätteenkelt gör bara som softis83 skrev,
här kommer det i punktform.

1. Fyll på med bromsvätska
2. Sätt en genomskinlig slang på nippeln som du låter löpa uppåt till en behållare.
3. Öppna nippeln och tryck in bromshandtaget,
det borde nu komma massa små bubblor i slangen
4. Stäng nippeln och släpp ut bromshandtaget igen
5. Repetera 3 och 4 tills oljan är helt fri från bubblor.

Och glöm som sagt inte att kolla så du har olja i behållaren.

Vet inte riktigt hur det funkar på hojen men på bilen
gick det att göra en broms i taget. Men det kanske
sitter annorlunda kopplat här.

Anledning till att du inte vill ha luft i systemet:
Luft är komprimerbar, det är inte olja. Om du har lyft i
systemet får du inte upp rätt tryck i oken = vääldigt klen broms.

Last edited:
82-399_l.jpg

Sprutkit - 82-399.
Plus en liten bit av (19-148):

19-148_l.jpg

Så klarar du biffen galant. Bara att "skarva" på den svarta flexslangen från luftningskittet på sprutan och tryck i vätskan underifrån.

Ädit: Biltema, får schåår.

20 mil till Biltema var det ja...

Det är bara att pumpa nu då. Sen när det börjar sippra ut vätska ur luftningsnippeln, fyll behållaren igen, fast den har du sett till är hyfsat full hela tiden, den får inte bli tom när du pumpar, skruva av hela bromssystemet från hojen, komplett. Alltså ok, slang och bromspump. Enkelt gjort om det är crosshojen du håller på med.

Häng upp det på väggen med oket längst upp och nippeln öppen, och bromspumpen ner. Gå in och fika, skit, titta på tv, vad som helst bara du låter det hänga i fred en stund. Vad som sen har hänt att den luft du hade i systemet som trilskats med dig, har vandrat upp i systemet, vilket blir ner i oket i det här fallet.

Sen är det bara att lufta ett par gånger så är det klart.

Här har jag en liten guide för att trycka i bromsvätskan nerifrån oket. Empiriskt utprovad.

Börja med att gå till dit lokala apotek och köp en sköljspruta exempelvis: Artnr.204524 Omnifix sår- och sköljspruta 100 ml med adapter.
Därefter till första bästa OKQ8 och köp 30cm genomskinlig slang som passar på luftningsnippeln (mät diametern på nippeln innan du åker till macken)samt en flaska med lämplig bromsvätska.

Väl hemma igen:
1.Sätt en ringnyckel i passande storlek på luftningsnippeln.
2.Öppna behållaren för bromsvätskan och tejpa en disktrasa runt behållaren för att fånga upp ev. spill.
3.Montera slangen på sprutan.
4.Sug upp vätska i sprutan genom slangen, ev kan du sedan vända den med slangen uppåt och tömma luften ur sprutan - nursestyle
5.Tryck fast slangen på nippeln (säkra slangen med buntband vid behov)och öppna densamma med ringnyckeln du monterade dit i steg 1.
6.Töm sprutans innehåll tills sprutan är nästan tom eller det kommer vätska i behållaren. Räcker inte en spruta så drar du åt luftnippeln och fyller sprutan enligt steg4 igen.
7.Pumpa på bromshandtaget så du känner att allt fungerar.

Jag har själv upplevt, hur omöjligt det än må låta, att det funnits luft kvar i systemet efter en sådan här påfyllning. Öppna i så fall banjobulten vid handtaget försiktigt (det är den som ringen i änden på slangen går igenom, likadan som den vid din röda pil men uppe vid handtaget dårå). Det bör bli ett pys där då, ungefär som när du öppnar en pepsiburk, bara mildare.
Skruva åt banjobulten igen, upprepa steg 4-7 igen.
Lycka till!

Hallå alla glada! gjorde enligt softis tips på både bromsarna nu och det funkade kanon så jag får väl ta och tacka så mycket för hjälpen!

dessa luftningskit är inte speciellt bra tycker jag, det brukar ofta läcka bromsvätska runt
nippeln när man använder dem.

jag kör alltid på gammeldags vis när jag byter vätska, dvs press in handrag, öppna nippel, stäng nippel, släpp handtag långsamt

då får man alltid ett garanterat luftfritt system

dessa luftningskit är inte speciellt bra tycker jag, det brukar ofta läcka bromsvätska runt
nippeln när man använder dem.

jag kör alltid på gammeldags vis när jag byter vätska, dvs press in handrag, öppna nippel, stäng nippel, släpp handtag långsamt

då får man alltid ett garanterat luftfritt system

Citerar mig sj... vars vill luft!?
Ned i ditt fall=)
Lycka till.

Såg det var någon som skrivet det under här orkar ej läsa... vill du ha ett fritt system från luft gör du följande.
Har du orginal se till att en sida ligger uppåt på "tkopplingen"
stålomspunnet skit i det.
Köp dig en miljö matta en gammal tshirt en 1dl spruta en 1 m slang 1T koppling lite ny olja.
Sug ur all olja ur koppen släng skiten.
Släpp på nipplarna nere vid okena.
Bara lagomt
Spruta olja över hela garaget med valfri slang koppla på nästa på andra oket.
Nu kommer den övre tshirten bli intressant i uppsugnings förmåga... mörsa på stäng nippel för nippel under tryck klart...
Ja det var basic o jag e trött frågor skicka PM.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back