Lufta kylsystem zx10r (ingen cirkulation)

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Har haft bort vattenpumpen för den var i vägen när jag skulle byta några delar på hojen.
Efter det så verkar den inte ha någon cirkulation då den blir varm direkt. Efter någon minut så är den uppe på 110grader. Elfläkten går igång vid 105 men tempen fortsätter att stiga. Misstänker luftficka. När jag klämmer på slangarna så känns det att det är en del tryck, men verkar vara luft istället för vatten.

Bästa sättet för att lufta? Hittar inget om det i manualen.

på bilar brukar de finnas en plast skruv på kylaren, kolla om du har en sån på hojen. då låter man den gå varm o så öppnar du försiktigt så börjar det pysa o bubbla. när det kommer vatten utan bubblor är det klart.

på bilar brukar de finnas en plast skruv på kylaren, kolla om du har en sån på hojen. då låter man den gå varm o så öppnar du försiktigt så börjar det pysa o bubbla. när det kommer vatten utan bubblor är det klart.

Har inte hittat något på kylaren. När jag sökte runt här på sporthoj igår så hade någon skrivit om en skruv vid cylinderraden som finns på vissa hojar.. Hittade en i jämnhöjd med cylindrarna och när jag skruvade ut den så sprutade kylarvatten ut. Ganska bra tryck lät den rinna ett tag, Men det hjälpte inte. Jag vet inte hur det är meningen att man ska använda sig av den skruven. Jag antar att om jag har den utskruvad och startar så kommer det en rejäl stråle. Antar att det är fel metod.

Oj då, hur lyckades jag missa det där :confused: Tack för sid angivelsen!

Hur som helst så fick jag precis ordning på det. Synd att jag inte hittade det där från början! Då hade jag sparat mycket tid. Största anledningen var att jag hade fyllt på för lite vatten i kylaren. Hade fyllt på en del samt fyllt till fullt i "reserv tanken" och trodde att han skulle ta det vattnet men det blev aldrig cirkulation för att det var för lite i kylaren!
Nu verkar det funka och nu ska det ut å åkas! satan va gött...1 ½ månad sen!

Har inte hittat något på kylaren. När jag sökte runt här på sporthoj igår så hade någon skrivit om en skruv vid cylinderraden som finns på vissa hojar.. Hittade en i jämnhöjd med cylindrarna och när jag skruvade ut den så sprutade kylarvatten ut. Ganska bra tryck lät den rinna ett tag, Men det hjälpte inte. Jag vet inte hur det är meningen att man ska använda sig av den skruven. Jag antar att om jag har den utskruvad och startar så kommer det en rejäl stråle. Antar att det är fel metod.

Enligt naturens lagar så åker ju vatten uppåt och när du öppnar den skruven som förhoppningsvis är högt upp så kommer bubblorna ut där. brukar hjälpa med att man gasar på lite för att få vibrationer så att bubblorna åker ut ur sina gömställen. men gött att du fick det att funka!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd