Lufta koppling Fzr 1000-89

suzshelly

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2011
Hoj
1989 Fzr 1000
Hur i hela världen ska jag lufta kopplingen på min Fzr 1000 -89 har försökt med allt jag vet och har besiktning imorgon. PANIK!!!!

Mig veteligen helt vanlig luftning. Pumpa två gånger på hantaget, håll det inne medans du öppnar o stänger nippeln nere vid drevet, släpp sen ut hantaget.
Upprepa detta tills du är nöjd och se till att det är välfyllt med vätska annars sugs luft in. Det är bra om du har en slang på nippel.
Lycka till.

Vad är problemet, hur känns kopplingen?
Kom problemet av sig själv eller i samband med att du gjort nått?

Jag använde en större spruta och sög från nippeln, blev ju vacuumeffekt.
Har du kollat så att det rinner genom slangen?
Skruva loss slangen från slavcylindern vid kopplingen och se till att det kommer fram vätska, skruva ihop och fortsätt med luftningen.

Vad är problemet, hur känns kopplingen?
Kom problemet av sig själv eller i samband med att du gjort nått?
Kopplingen har jag bytt och nu så får jag inget tryck i den. Undrar om jag kanske har missat något inne i kopplingen? Har tryckt upp oljan bakifrån.
Den känns väldigt lätt man kan dra in den med ett finger.

prova att släppa lite på de tre skruvarna som håller fast slavcylindern och pumpa och lufta några gånger skruva sedan in cylindern och lufta igen. upprepa de ett par gånger så brukar det fungera.
som någon redan skrev är det ganska fiffigt att ta en stor spruta och pressa bromsvätska nerifrån.

fick du med kulan som sitter mellan tryckplattan och tryckaxeln?

Last edited:
prova att släppa lite på de tre skruvarna som håller fast slavcylindern och pumpa och lufta några gånger skruva sedan in cylindern och lufta igen. upprepa de ett par gånger så brukar det fungera.
som någon redan skrev är det ganska fiffigt att ta en stor spruta och pressa bromsvätska nerifrån.

försökt det med.

Vill du ha hjälp utan garanti. inte säkert jag får det att funka. men jag gjorde det på min för ett par veckor sen. Jag bor ju osså på ingarö...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT