Lufta koppling 625

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bytte huvudcylindern på min SXC då koppling går så j*vla tungt. Det kan såklart finnas andra orsaker till att den går tungt men jag började där.
Nu har jag luftat den. Och luftat. Enligt bok och enligt mig själv. Där är ingen förbannad luft i ledningen. Ändå fattas det ca 50% för att frikoppla ordentligt. Ska man ner och lufta i slavcylindern med? Eller har jag gjort något fel likväl? Den känns inte svampig i handtaget och man hör och känner på kåpan att den flyttar lamellerna. Jag har använt rekommenderad olja.

För övrigt så påverkade bytet av huvudcylindern inte trögheten i handtaget över huvud taget. Lika tung som innan.
 
Skruva av locket på huvudcylindern och tryck i olja genom luftnippeln tills det kommer "ren" vätska utan luftbubblor i behållaren.
Klart.
 
Då gjorde du fel.
Tror jag tryckte ett par deciliter igenom bara för att vara säker och det kommer bara bubbelfri svindyr olja ut däruppe. Och som jag skrev: Ingen svampighet alls som det brukar bli med luft i ledningarna. Men visst, jag kan ju ha gjort fel på något vis. Förstår inte vad bara. Jag bytte och luftade bromsarna för ett par månader sedan och det var ju inga som helst problem, men kopplingen - ?
 
jag luftade en koppling på sx65 härom veckan.
jag pumpade bakvägen via slavcylindern. Fick heller ingen ordning på den. Fortfarande inte tillräcklig kopplingsverkan.
men sen tryckte jag in handtaget litegrann samtidigt som jag hade tryck bakvägen. Å då kom det mer bubblor… sen funkade kopplingen som tänkt.
Kanske en väg framåt.

jag brukar använda en oljekanna å en slangstump på luftningsnippeln för att fylla på bromsvätska.
har du förresten rätt vätska i? En del ktm har väl mineralolja snarare än bromsvätska om jag förstått rätt.
 
jag luftade en koppling på sx65 härom veckan.
jag pumpade bakvägen via slavcylindern. Fick heller ingen ordning på den. Fortfarande inte tillräcklig kopplingsverkan.
men sen tryckte jag in handtaget litegrann samtidigt som jag hade tryck bakvägen. Å då kom det mer bubblor… sen funkade kopplingen som tänkt.
Kanske en väg framåt.

jag brukar använda en oljekanna å en slangstump på luftningsnippeln för att fylla på bromsvätska.
har du förresten rätt vätska i? En del ktm har väl mineralolja snarare än bromsvätska om jag förstått rätt.
Ska testa dra lite i handtaget. Tack för tipset! ?
 
IMG_20221130_112658074.jpg

Fick det inte att fungera, men startade den. Kopplingen fungerade direkt. Märkligt. Tyvärr är den lika tung som innan så det var några hundra spänn för inget.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top