Lufta framsbromsen? (bråttom)

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Jag har fått luft in i bromssystemet. Jag kan se små luftbubblor komma upp ur bromssystemet till frambromsreservoaren när jag trycker in handtaget upprepade gånger (har då tagit bort lock och gummi till reservoaren så jag kan se det).
Kan jag lufta ur genom att bara öppna ventilen nere vid oket och låta bromsvätskan rinna ut samtidigt som jag fyller på nivån i reservoaren? Eller kan det då komma in luft vid ventilen i bromsoket, eller får jag inte ur luften på detta sätt ( för det verkar inte så när jag har gjort detta, tömt/bytt ca. 2dl vätska på det sättet). Får nu knappt upp något tryck alls i frambromsen.

Behöver hjälp med detta omgående!

Tack på förhand!

När du luftar måste systemet vara slutet (???) sedan pumpar du upp tryck med bromshandtaget, sedan släpper du på luftningsnippeln vid oket, så kommer det komma luft och bromsvätska,håll bromshandatget inne under denna procedur, dra åt luftningsnippeln och släpp på bromshantaget.

Gör sedan om detta till du inte har ut några luftbubblor som följer med vätskan ut från nippeln.

OBS ! glöm inte att fylla vätskebehållaren, den får inte bli tom !!

LYCKA TILL !

Ps bromsvätskan kommer inte rinna genom systemet om du gör som du tänkt...finns dock en pryl som suger ut vätskan ur oket medans du fyller på med vätska, den drivs på tryckluft.

Last edited:
Akta så du inte får bromsvätska på hojen! Vätskan är elak och kan förstöra både lack, gummi och läder.

Oj, vad fel det blev... Nåväl, bromsvätska farligt för nästan alla material. Ha mycket trasor i beredskap.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back