Lufta frambroms (får ej stum känsla)

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Hej!
Luftat frambromsen 3 gr nu. Tryckt igenom totalt runt 3dl vätska. Det kommer ej ut bubblor från oket luftningsnippel längre. Det bubblar heller ej längre i huvudbromscylindern. Har knackat på slangen och haft oket båda ovanför handtaget och under med rak slang utan böjar.
Det blir dock aldrig stumt. (Bromsen tar ej heller bra, den tar, men ej bra.)
Vad återstår då? Huvudbromscylinder kass?
Maskinen i fråga är en yama wr426f

Tacksam för hjälp/tips. Även info vart man kan få tag i en ny huvudbromscylinder/reperationssats om det kan vara värt att byta...

Mvh
 
Jag har samma bekymmer på min klx650.. Har renoverat bromscylinder och renoverat bromsok, hittar du något som hjälper får du gärna dela med dig :-)

Fick tips om att plugga bromscylindern och "provtrycka" den, efter att ha luftat genom banjon så blev den stum efter ett par pump.
Men sen kommer jag inte längre..
 
Hej!

Jag bytte bromsvätska nyligen och fick tipset att trycka igenom oljan från oket hela vägen upp till behållaren, då finns det ingen chans att någon luft blir kvar.
Köpte en spruta och slang från Biltema och satte slangen på luftningsnippeln på oket. Fungerade mkt bra, kanske värt att prova?
 
Hej!

Jag bytte bromsvätska nyligen och fick tipset att trycka igenom oljan från oket hela vägen upp till behållaren, då finns det ingen chans att någon luft blir kvar.
Köpte en spruta och slang från Biltema och satte slangen på luftningsnippeln på oket. Fungerade mkt bra, kanske värt att prova?

har du en länk eller vad den heter på biltema. hittar vakumpump till bromsar men antar det inte är den du menar?
 
Byt bromsslangen antagligen den som flexar, köp en stålomspunnen slang.
 
Dum fråga kanske men gör du på rätt sätt.
Måste ju ha tryck i systemet innan du öppna nippeln på oket.
Stäng snabbt efter att bromsvätskan slutat flöda vilket ju tar ca ingen tid alls.
Pumpa sen upp nytt tryck med bromshandtaget och gör likadant tills du fått igenom alla ny olja.
Släpp bara bromshandtaget om nipplen på oket är stängd.
jag kan ha fel men jag har bytt på några hojar på detta sätt och inga problem nån gång.
så jag skulle gissa att nått inte är som det ska om du fortfarnade på detta sätt inte för tryck i systemet.
 

Köpte även jag den översta men använde mig bara av spruta och slang. Fick köpa en slang till av lite större dimension för att den skulle passa på nippeln. Trädde den större slangen utanpå den lilla slangen, det gick utmärkt. :)
Biltemas "bromsluftare" har jag inte provat, men den kanske funkar bra den med?
 
Endel är lite jävliga. Lufta uppifrån, nerifrån, ha oket löst med en distans mellan beläggen och vänd o vrid lite under luftningen.
Latmaskmetoden: Lätta på locket till behållaren och dra åt bromshandtaget med ett buntband, låt stå över natten.
 
Har du satt en slang på luftningsnippeln?
Slangen ska gå uppåt från nippeln så luftbubblor lätt kan strömma uppåt i slangen och sedan i en båge ner i lämpligt "överskottskärl". Var tvungen hänga upp vänsteroket över högeroket för att få ut all luft ur mina framhjulsok på Triumphen.
(Slangen på Triumphen går från bromshandtag ner till högeroket. Sedan i en "båge från högeroket över framskärmen till vänsteroket"="en perfekt luftficka".)
 
Last edited:
singel ok, (enduro stånka) har haft bromslangen rak utan böjar vid luftning. provat med oket både ovanför handtaget och under. Samma resultat. Beställt repsats till huvudcylinder. Då vet jag om det är den som felar eller jag gör fel. Återkommer.
 
jag brukar lossa hela hantaget,(givetvis med lock på ) vinkla upp det så att de sista bubblorna går upp i cylindern o pumpa lite lätt
brukar kännas omedelbart att det tar fastare o tidigare ,om det nu gömde sig lite bubblor längst upp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top