Lufta frambroms cbr1000rr6, läcka i cylinder? HJÄLP

Kemisten

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2012
Hoj
2006 Honda cbr1000rr
Hej!
försöker febrilt att lufta frambromsarna.
öppnar luftnipplarna i oken tills det att olja rinner genom båda två.
håller hela tiden oljenivån i behållaren.
när det är slut på luft i oken stänger jag nipplarna och ska ge mig på cylindern.
trycker fast slangen och öppnar nippeln.
lite luft och olja kommer upp men inget mer.. pumpar med handtaget men det är helt dött..
som att trampa vatten.. kolvarna har inte rört sig ett dyft.
provar suga upp oljan genom cylindern men det bubblar bara i slangen..

Vad kan vara fel?
kan jag ha missat något som ska sitta någonstans?
det känns som gängorna i cylindern för blödskruven är kass.. kan det möjligen tjyvdra luft ddärigenom när jag suger på slangen?

tacksam för svar

Fyll på underifrån via oken med spruta och slangstump. Apotekets största oralspruta fungerar.
Finns trådar. Googla.

Är det inte det han gör?????

syftade mer på i verkligheten, underlättar. Rätt jobbig process att förklara över internet, finns väl guider på nätet med detaljer osv. Men lättaste är ju att åka till närmsa djursjukhus och be om en 50ml+ spruta och köp en slang och pumpa nerifrån upp

syftade mer på i verkligheten, underlättar. Rätt jobbig process att förklara över internet, finns väl guider på nätet med detaljer osv. Men lättaste är ju att åka till närmsa djursjukhus och be om en 50ml+ spruta och köp en slang och pumpa nerifrån upp

Är inte SH verklighet? :D

Sökt och provat alternativen jag funnit värda att prova.
Försökte nyligen lufta bakbromsen..
50ml spruta, pumpade bakifrån tills det kom upp rikligt med olja i behållaren.
Stängde nippeln och försökte lufta ur det sista men kolven rör sig inte och pedalen är som att bromsa en tom cylinder..

Värt att veta är att jag bytt ALLA tätningar i OKen.. doppade fingret i bromsolja och kolvarna gled in lätt som en plätt.

Det känns inte ens svampigt, det känns bara tomt i cylindern

Stängde nippeln och försökte lufta ur det sista men kolven rör sig inte och pedalen är som att bromsa en tom cylinder..

Värt att veta är att jag bytt ALLA tätningar i OKen.. doppade fingret i bromsolja och kolvarna gled in lätt som en plätt.

Har du tryckt in kolvarna hela vägen efter att du bytte alla tätningar? dra ut dem lite är dem helt i botten kan det bli så...

Pedalen? Är du på bakbromsen med? Underifrån is da shit! Gör du det korrekt så skall du få någon funktion med en gång.
Visst får man lufta lite oxo men...
Om du trycker ut en kolv en bit. Stänger alla nipplar. Trycker in kolven så skall vätska komma upp i behållaren.
Om du sedan gör samma sak med bromsgreppet intryckt så skall ingen vätska komma upp i behållaren. Om det gör det så har du läckage i bromscylindern!

Plattanbråkar men du ser jumin kommentarovanför. :-)

När du luftar systemet är ju tanken att du ska trycksätta det med bromshandtaget och sedan öppna nippeln och stänga innan tryck försvinner. Låter du bara oljan rinna kan ju luften stanna i en ficka ön slangen ev går uppåt någonstans, då får ju ju ett flöde och luften stannar kvar där.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!