lufta? byte av kylarvatten

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
bara undra en sak om man tömmer kylet o slangarna på vätska, e det bara att hälla i glykol+vatten i kylaren tills den e full, o sedan köra varm o kompensera senare i expansionkärlet??

på vissa bilar måste man lufta ur systemet, men e det bara när toppen är högre än kylaren?

PS
förresten, är det inte speciell glykol i aluminiummotorer, speciellt avseddd för aluminium? typ?

Det kan hända att du behöver lufta vid till exempel vattenpumpen eller termostaten. Då hittar du luftningsnipplar/skruvar där. Se till att det är rätt nivå vid kylarlocket, sjunker det där när du luftar kan du inte kompensera det med mer vätska i expansionskärlet senare.

All glykol jag har sett funkar med aluminiummmotorer men det brukar stå på. Och blanda med destillerat vatten, det är väldigt onödigt att snåla på den punkten.

men man gör så att man fyller på i kylaren tills det är fullt, och sen kör man motorn varm, sedan kollar man i kylaren hur hög nivån är??

lr ska man fylla på någon annanstans också när man tömt hela systemet??

Alex 6R skrev:
men man gör så att man fyller på i kylaren tills det är fullt, och sen kör man motorn varm, sedan kollar man i kylaren hur hög nivån är??

lr ska man fylla på någon annanstans också när man tömt hela systemet??
Expansionskärlet!

Vet inte hur det är med era hojar, mina erfarenheter från i somras då jag bytte på min gixxer -92 ett flertal gånger är att det bara var o hälla på tills det blev fullt sen räckte det med att skaka på hojen lite så bubbla de till så fick man hälla på lite mer.

Ett enkelt sätt att testa om det är bra är att varmköra den ordentligt och se om temperaturen lägger sig på en bra nivå!

/ Hannes

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back