Lufta bromsok?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag fattar inte! Jag har tagit isär mitt ok för det ville inte öppna tillräckligt så att skivan gick in. Jag trycke lite på ena kolvan och vips så åkte den tillbaka och jag satte tillbaka allt och satte dit däcket med skivan.
När jag luftar gör jag så att jag lossar ventilen och bromsar och sen så stänger jag ventilen och släpper handtaget så att olja rinner in.
Men när jag gjort så ca.30ggr och ska bromsa riktigt så är handtaget helt löst! :gnissla
Vad gör jag för fel och hur ska jag fixa detta?
Snälla hjälp mig :Bugar

(bromsoket är ett ajp)

//Svanen

När du tryckeri in bromshandtaget och stänger nippeln, stäng nippeln innan du tryckt inte handtaget hela vägen in. Det blir lätt baksug.

För att sära på bromsoken så stoppar du bromsbeläggen eller två andra tunna plattor och sen en skruvmejsel eller nått emellan och bänder upp ett "gap". Tada...

Fundera också på om luft kan gömma sig i nåt utrymme som sitter högre än avluftningsnippeln, tex. om du har hojen på sidostödet så att den lutar åt vänster så kanske lutningen det gör att avluftningsnippeln inte är den högsta punkten i utrymment för bromsvätska i vänstra oket.
En annan grej som jag brukar göra när jag avluftar mina bromsar är att jag knackar lite med en skruvmejsel på oken och andra ställen för att få eventuella luftbubblor att släppa från väggarna inne i systemet.
Kanske mest vidskepelse men min hoj har ett anti dive-system inkopplat till bromshydraliken och har en massa extra böjar och slangar, totalt 6 stycken avluftningsnipplar till bromsarna fram.

Ok jag ska testa att knacka lite.. Tog in och tog isär igen nu och gjorde rent allt ska kolla imorgon..
Blir ju tokig om jag ska köra utan frambroms, jag använder nästan bara den :3freak

Bytte bromsslangar på en FJ 1200 en gång i tiden så hela systemet blev tomt, vi pratar om ca 200-300 ggr för att lufta det. Så det är bara att ligga i.

Det kan ta ett jävla tag att lufta, särskilt om systemet var tömt på bromsvätska innan.

Har du satt på en genomskinlig slang på luftningsnippeln? Om inte, gör det. Den ska sen ner i en flaska med lite bromsvätska i så änden är under ytan. Då ser du om du får ut luft ur systemet för då bubblar det ur änden på slangen. Sen kan du prova att pumpa bromsen ett par tre gånger med nippeln stängd och sen hålla handtaget nästan (som Swedie säger, inte helt) intryckt när du öppnar. Gör om typ tusen gånger. Och sen när du är nöjd och inga bubblor kommer ut i slangen mer, lufta igen om nån vecka eller två. Du kommer bli förvånad över att det finns massor med luft kvar.

UrbanTiger skrev:
Enkel och luftning kan göras om du tar en liten glasburk (ca 1,5 dL) med lock. Montera två nipplar på locket. Sätt en slang på vardera nippeln, den ena kopplar du till nippeln på bromsoket och den andra ska du suga i. Öppna locket på oljebehållaren och fyll upp med bromsvätska. Öppna sedan nippeln på bromsoket och sug som satan i slangen. Håll ett öga på nivån i behållaren. Stäng nippeln och det ska i princip vara klart på den sidan. Töm glasburken och gör likadant på andra sidan.

Funkar det så skickar jag en puss med PM! :tummenupp
(skall just fylla mina askoola frentubo kevlar slangar)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP