Lufta bromsarna ????

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Shit alltså !!:brinnerup

Började med att jag byte till wawe skivor . sen så tänkte jag att jag byter till stålomspunna slangar sakt å gjort så var det klart.

sen var det ju bara å lufta bromsarna hur svårt är det man har ju gjort det ex antal gånger på bilar kan ju inte vara så svårt eller ?
i helvete va det jobbigaste jag har gjort . sluta med att jag gav upp efter 2 timmar .
fattar inte varför inte det funkar .:huvet

Har ni nån aning varför det inte funkade ?

Tror du låtit hösluften legat kvar i slangarna. Då skulle jag köpt alpluft till att börja med.

Ett hett tips är att fylla på vätskan underifrån. Finns flera trådar om detta redan innan. Vanligtvis köper man stor oralspruta på apoteket. Eventuellt en liten slangbit emellan. Fyller sprutan trycker på den vid nippeln på oket och *SPRUTAR* Fan va gott det e ändå.

Det kan vara ett rent helvete att lufta på mc av någon jävla anledning. Hett tips är att du i sluet lägger på broms så du har tryck vid slutet. Lättar eventuella banjos som sitter högt upp då det brukar fastna en bubbla i dem. Sedan skall det bara vara o åk!

förstår inte varför så många har problem med detta ..

1. se till att behållaren aldrig går tom under luftningen.

öppna avluftnings niplen (så vidare du inte har hängt hojen i framhjulet ) ska gravitationen sköta resten åt dig.

håll inte på att pumpa i handtaget och skit .. ökar bara risken att du drar in luft i oket igen..

och ha inte så brottom.

går det två slangar upp till pumpen samlas det ofta luft just här. Går i sådana fall att få bort genom att försiktigt lossa den gemensamma banjon samtidigt som du trycker in handtaget och snabbt stänga innan det går i botten.

Finns massor av trådar om avluftning om du söker...

förstår inte varför så många har problem med detta ..

Det är inte svårt att förstå!
Det som blir krångel när man tex byter slangar och systemet är tomt är att få vätskan i burken att få bort luften i slangar och ok som sitter under vätskan...
Ser du problemet?
Luften vill upp och vätskan ner i en trång slang.
Sen finns det flera luftfickor att leta reda på.

Så att ha burken full är mest bortkastad tid.

Som tidigare nämnts så trycker man vätskan nerifrån och upp med en spruta.
Då följer man naturlagarna lite bättre istället för att motverka dem.
När man väl ser vätskan stiga i burken genom att fylla nerifrån i båda oken så stänger man och kollar trycket i handtaget.
Lufta därefter båda oken och sedan banjonippeln vid bromspumpen.

Då kommer man enkelt få upp trycket och luften är borta.
Man kan också lufta en dag senare en extra gång vid bromspumpen eftersom små jäkla bubblor kan samlas där.
Men det är bara om man tycker det känns att det eventuellt möjligen kanske kan finnas luft kvar.

PLOPP!

går det två slangar upp till pumpen samlas det ofta luft just här. Går i sådana fall att få bort genom att försiktigt lossa den gemensamma banjon samtidigt som du trycker in handtaget och snabbt stänga innan det går i botten.

Finns massor av trådar om avluftning om du söker...

Har man en Suzuki med ena slangen från vänster ok till höger så är det en utmärkt luftficka mitt över skärmen där slangen passerar.
Då får man lossa oket och hänga upp det så luften kan vandra upp och ut ur luftnippeln.

Last edited:
tack för alla svar . ska prova å fylla på nerifrån .. låter lite avancerat för mig men fan får prova det.

Har sagt det 100ggr för och lär få säga det 100000ggr till.
Vänta tills dagen efter med luftandet.

Fyll systemet (helst från okets luftnippel).
Vänta åt minstone 3-4 timmar, helst över natten.

Alla småbubblor som man skapat genom att hälla/trycka bromsvätskan går ihop i större bubblor som går att lufta ur.
Att lufta ett nyfyllt system är tamejfan hopplöst.

Har sagt det 100ggr för och lär få säga det 100000ggr till.
Vänta tills dagen efter med luftandet.

Fyll systemet (helst från okets luftnippel).
Vänta åt minstone 3-4 timmar, helst över natten.

Alla småbubblor som man skapat genom att hälla/trycka bromsvätskan går ihop i större bubblor som går att lufta ur.
Att lufta ett nyfyllt system är tamejfan hopplöst.

Alla rider vi ut på våra korståg....:D

som tur va det inte så avancerat som jag trodde . det va bara det att jag hade tabbat mig rejält . När jag tömde gammla vätskan så glömmde jag ta bort packningen som sitter i behållaren . Så packningen blev ju som en behållare, såg inte det närmare när jag fyllde på ny vätska. Som tur är fick jag hjälp från en kompis här på forumet som insåg det ganska fort .Tro fan att man kände sig dum hahahhahahha :D
tro fan att det inte gick när orginalbehållarn inte hade nån vätska i sig hahhah . Iallafall här kommer ett kort som var lovat ,

tack för hjälpen idag Qster .

Bifogat

• 20100308338.jpg
    20100308338.jpg
    235.8 KB · Visningar: 273
  • CIMG0709.jpg
    CIMG0709.jpg
    246.8 KB · Visningar: 228
  • CIMG0708.jpg
    CIMG0708.jpg
    249.4 KB · Visningar: 245
som tur va det inte så avancerat som jag trodde . det va bara det att jag hade tabbat mig rejält . När jag tömde gammla vätskan så glömmde jag ta bort packningen som sitter i behållaren . Så packningen blev ju som en behållare, såg inte det närmare när jag fyllde på ny vätska. Som tur är fick jag hjälp från en kompis här på forumet som insåg det ganska fort .Tro fan att man kände sig dum hahahhahahha :D
tro fan att det inte gick när orginalbehållarn inte hade nån vätska i sig hahhah . Iallafall här kommer ett kort som var lovat ,

tack för hjälpen idag Qster .

That's what friends are for!!!!! Hojen blev nice efter lite putsning med:banana!

Ok då kör vi ett litet trådlyft ( för alla kommer ju dampa om jag gör en ny tråd ;) )

Har lite småproblem med luft jag också. Har precis köpt en CRM 125 och frambromsen är lite mjuk och svampig, bakbromsen går i botten...

Hur man man enklast ur småluft?

Frambromsen:

Om nu "naturlagarna" skulle fungera som man önskar borde väl frambromsen ha lufta sig själv efter ett tag? Om inte så känns det ju som att jag inte kommer få något resultat av att stå och pumpa och lufta nippeln för luften kommer väl knappast vandra nedåt i tillräcklig fart för att komma ut där nere?

Ska man fylla upp behållaren och låta det stå och självrinna kanske? Ska jag kanske tömma ur allt och fylla upp nytt underifrån?

Bakbromsen:

Borde väl fungera som vanlig hedlig bilbroms eftersom det inte är någon enorm höjdskillnad? Eller behövs det tzuperknep här också kanske?

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard