Lufta bromsarna för 132:a gången.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Kan börja med att säga att jag redan sökt, och även läst säkert 25trådar om att lufta bromsar nu.

Monterade på slangar i utförandet race ikväll.

Luftar med biltemas kompressordrivna luftare.
Vänster bromsok kommer det lite luft ur för att sedan bli sådär perfekt. Inte en luftbubbla alls i slangen.

Men Höger ok vill inte! Eller höger slang då. Det bara fräser och har sig i slange till luftaren.
Luftar även vid bromspumpen utan framgång. Har säkert kört igenom sådär 1,4l bromsvätska nu utan framgång.

Har fått tryck i bromsen men inget vidare sådant.

Lösning?

Är biltemas luftare ren skit? Funkar ju kanon på vänster sida :)

Ytterst tacksam om någon har en simpel lösning för en amatör som jag. Bana på onsdag och då behöver jag mina bromsar.

Säker på att det är tätt i slanganslutningen till höger ok? Låter ju som om det skulle läcka lite luft där.

Säker och säker. Det är jag väl inte.
Har lossat och vridit lite på anslutningen in i oket för att sedan dra banjon igen. Nya kopparbrickor. Läcker ingenstans vad jag kan se.

Felet bör väl inte ligga vid bromspumpen? För då hade jag väl fått luft även i den vänstra slangen?

Får väl knalla ner i garaget imorgon och skruva lite mer på anslutningen.

Kan det suga in luft via nipplens gängor?

fungerar oket som det ska ?
vissa ok , kan va riktigt jävliga , du kan testa o lufta bakvägen

Säker och säker. Det är jag väl inte.
Har lossat och vridit lite på anslutningen in i oket för att sedan dra banjon igen. Nya kopparbrickor. Läcker ingenstans vad jag kan se.

Felet bör väl inte ligga vid bromspumpen? För då hade jag väl fått luft även i den vänstra slangen?

Får väl knalla ner i garaget imorgon och skruva lite mer på anslutningen.

Kan det suga in luft via nipplens gängor?

Felet ligger ju uppenbarligen vid högra oket.

Ja, det kan läcka vid nippeln. Testa det gamla hederliga sättet några gånger och se om det blir bättre. Under tryck så kan det omöjligen läcka in luft.

Väldigt vanligt att det läcker in luft vid nippeln i oket. Alltså när du skruvar upp nippeln så läcker det genom gängorna som du nyss öppnat, framförallt om du öppnat mer än bara ett kvarts varv eller så.

Rengjorde inte oken denna gång, utan kolvar osv såg hyfsat rena ut. Gick lätt att trycka in och pumpa ut då jag byta belägg nu när jag ändå byta slangar.

Får bli det gamla hederliga sättet imorgon som Emil säger.

Funkar inte det får jag väl trycka in vätskan genom nippeln. Då får jag dock inhandla en spruta, men det är det ju värt för att ha fungerande bromsar :tummenupp

Tack för hjälpen!!! återkommer imorgon med hur det gick.

Tänk på att efter att du luftat första gången, vänta tills dagen därpå för att lufta igen, ibland bildas det många små bubblor som kan ta timmar innan de kryper fram till luftningshålet och slås samman till en större bubbla (framförallt om du nu luftat en massa gånger på "fel" sätt :tungan ).

Du kan även prova att lossa banjon vid oket och trycka in vätska direkt i oket med en spruta den vägen.

Jag hade även väldiga problem med att få tryck i systemet en gång när jag hade ett Kina-CNC handtag på. Bytte till originalhandtaget och då gick det direkt.

Har du en bromsluftare som jobbar med undertryck och "suger" ut oljan så kan det säkert läcka in luft i gängorna på bromsoket.
Annars tror jag att det är ett ganska vanligt problem att det blir kvar luft vid anslutningen till bromspumpen. Är ganska lång väg att få ut den luften genom luftnipplarna på bromsoket samtidigt som luften hela tiden stiger upp tillbaka.

Har du en bromsluftare som jobbar med undertryck och "suger" ut oljan så kan det säkert läcka in luft i gängorna på bromsoket.
Annars tror jag att det är ett ganska vanligt problem att det blir kvar luft vid anslutningen till bromspumpen. Är ganska lång väg att få ut den luften genom luftnipplarna på bromsoket samtidigt som luften hela tiden stiger upp tillbaka.

Använde ju även nipplen vid bromspumpen :tummenupp

Tack för hjälpen alla! :tummenupp

Nu har jag kanon bromsar.

Slutsats:

Biltemas bromsluftare funkar kanon till att dra igenom vätskan.
MEN man får finjustera lite genom att köra det gamla hederliga sättet för att få ut den sista luften.
Antagligen så drar det tjuvluft genom gängorna på nippeln när man kör med kompressor och man lurar sig själv att systemet är fullt med luft. Eller något i den stilen :D
Kanon nu iaf!

Nu blir det falkenberg på onsdag!:yoparty

Tricket med vakuumluftare är att man stänger av den och pumpar konventionellt sista gången för att få ut den lilla luft som den suger i sig runt gängorna. Den luften åker ju bara in vid gängorna och vänder vid hålet på insidan, vanligtvis brukar det inte vara några problem dock.

Luftade just en 600rr 08 för ett par veckor sen och fick dra igenom rätt mycket vätska innan det blev stum känsla i handtaget och jag skulle tippa mer på att du haft luft i vinklar och vrår än att det var relaterat till gängan runt nipplarna. Eftersom det är mycket slang och två ok med en loop på slangen så är det inte säkert att man får med sig all luft direkt.

Ett "tips":

- Använd sk. "gängtejp" på luftnippeln så slipper man få luft som smiter förbi gängan på nippeln.
Luften går alltid "lättaste" vägen.

http://biltema.se/sv/Sok/?query=gängtejp

/KentW

Tack för hjälpen alla! :tummenupp

Nu har jag kanon bromsar.

Slutsats:

Biltemas bromsluftare funkar kanon till att dra igenom vätskan.
MEN man får finjustera lite genom att köra det gamla hederliga sättet för att få ut den sista luften.
Antagligen så drar det tjuvluft genom gängorna på nippeln när man kör med kompressor och man lurar sig själv att systemet är fullt med luft. Eller något i den stilen :D
Kanon nu iaf!

Nu blir det falkenberg på onsdag!:yoparty
Nu funkar det men....
Misstänker att det är fram och då kan det vara svårt att trycka/dra en luftbubbla uppifrån och ner till oket. Ta hjälp med att någon pumpar upp ett rejält tryck och sen öppnar du lite försiktigt så inte allt tryck släpper helt, upprepa, upprepa , upprepa,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph