Lufta bromsar på nya Z1000SX

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag har precis bytt däck på hojen och pumpade lite på bromsarna efteråt. Kände då att frambromsen aldrig fick upp jättebra tryck utan handtaget gick att bottna. Osäker om det varit så innan eller om det blev nu vid bytet. Hojen har gått 256 mil.

Hur som helst. Hört en del snack om luftning med ABS och undrar nu om det är något jag ska tänka på mot ABS-fria bromsar? Har hört att det kan vara många ställen att lufta på, behöver man plocka isär hojen för att komma åt ABS-pumpen och sånt?
 
Hur gammal är hojen och har du garanti kvar? Står ju att det är en -18 i din profil och då borde du ha garanti. Jag skulle inte pilla i bromsarna utan att i alla fall först talat med auktoriserad verkstad innan jag skulle gjort nåt, finns garanti så skulle jag låta dom fixa det istället.
 
Hur gammal är hojen och har du garanti kvar? Står ju att det är en -18 i din profil och då borde du ha garanti. Jag skulle inte pilla i bromsarna utan att i alla fall först talat med auktoriserad verkstad innan jag skulle gjort nåt, finns garanti så skulle jag låta dom fixa det istället.

Okej, hämtade ut den i Maj så garanti finns kvar. Får åka och snacka med dem. Hoppas det inte är något problem att jag bytte däcken själv :gnissla
 
Okej, hämtade ut den i Maj så garanti finns kvar. Får åka och snacka med dem. Hoppas det inte är något problem att jag bytte däcken själv :gnissla

Lär inte vara garanti på däcken och man kan väl knappast vara tvingad att byta däck hos återförsäljarna. Nu är det sällan jag haft garanti på mina grejer men då jag köpte pickupen ny så ringde jag frågade hur det var med att koppla extraljus och montera backkamera själv innan jag började montera grejerna och fick till svar att det var inga problem.
 
Om du pumpar ett par gånger får du inte upp tryck då? När du tar bort och sätter dit hjulet pressas oftast kolvarna i oken in en bit och det går åt ett par pumpningar för att få ut dom igen, helt normalt vid ett däckbyte.
 
Om du pumpar ett par gånger får du inte upp tryck då? När du tar bort och sätter dit hjulet pressas oftast kolvarna i oken in en bit och det går åt ett par pumpningar för att få ut dom igen, helt normalt vid ett däckbyte.

Det var just det jag gjorde när jag upptäckte att trycket aldrig byggde upp tillräckligt. I början gick det lätt att trycka in till handtaget och sen byggdes trycket upp men när jag verkligen trycker till så går det hela vägen in till handtaget.
 
Det blev väl ingen skada på bromsslangen samband med däckbyte?
 
Det blev väl ingen skada på bromsslangen samband med däckbyte?

Nej, jag lät de visserligen hänga lite precis när jag tog loss hjulet men det har jag svårt att se att det skulle påverka.

Jag pratade med verkstaden idag. Det var inget problem om jag ville lufta själv "om jag visste hur man gjorde". Men de sa att jag kunde åka dit med den och låta de känna på den. Så jag tänkte ta hojen till jobbet imorgon och låta dem känna.
 
Var och lät de känna på bromsen och de tyckte det kändes normalt. De påpekade att det är ju en gummislang som flexar. Jag är nog bara van från tidigare hojen där jag bytte bromsslang och som hade betydligt bättre motstånd.
 
Upplever du fortfarande att bromsarna är svampigare när du bromsar:va
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top