Lufta bakbroms utan ny vätska?

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Det här är måhända dagens dummaste fråga, men jag är trött och besiktningen klagade på min bakbroms. Vill lufta systemet snabbt för att se om det hjälper men har lite taskig koll på hur man går tillväga. Alla länkar jag hittar handlar om hur man luftar när man byter bromsvätska. Kan man lufta utan att tillsätta ny vätska? Vätskenivån är det inget fel på.

Det här är måhända dagens dummaste fråga, men jag är trött och besiktningen klagade på min bakbroms. Vill lufta systemet snabbt för att se om det hjälper men har lite taskig koll på hur man går tillväga. Alla länkar jag hittar handlar om hur man luftar när man byter bromsvätska. Kan man lufta utan att tillsätta ny vätska? Vätskenivån är det inget fel på.

Så länge du inte trampar ur all bromsvätska när du luftar är det lugnt.
Ducatis bakbromsar är väl kända för att inte ta något vidare. Jag använde så gott som aldrig min och det ska man väl inte göra.. Grinig besiktningsgubbe? :(

Hej

Nej i praktiken är det lika bra att du handlar vätska så att du kan tillsätta under luftningen. De flesta reservoarkärl på hojar är så små att nivån blir farligt låg redan efter att du blöder luftskruven ett pumpslag. I synnerhet när beläggen sedan blivit lite mer slitna och kolvarna hamnat längre ut.

Så för din egen skull: Handla bromsvätska om du ska lufta. Det är billigt och finns på alla mackar. Dessutom ska den ju ändå bytas ofta.

Mvh
J

[QUOTE=Tristan besiktningen klagade på min bakbroms.

vad klagade dom på?
dålig bromsverkan?
jag fick ställa mig på pedalen för att låsa bakhjulet på min 916. :tummenupp

vad klagade dom på?
dålig bromsverkan?
jag fick ställa mig på pedalen för att låsa bakhjulet på min 916. :tummenupp

"Färdbroms retardation, bak, bromskraft för låg"
Men visst, bakbromsen var i det närmaste obefintlig, det kan jag hålla med om. Har nu luftat så gott det går och viss bromsverkan har kommit tillbaka. Även om det känns som att det är marginal till man låser bakhjulet. Det jobbiga med att lufta bakbromsen är att man inte känner när det är stumt eller när man trycker pedalen i botten. Ett bromshandtag ser man när det går i botten och dessutom har man mer känsla från det än en liten sketpedal som man touchar lite lätt då och då.

Är det möjligt att lufta bakbromsen utan att plocka bort oket och placera det så högt det går? När jag nu luftar så kommer det enbart bromsvätska, fast det kan ju finnas någon bubbla kvar. Knackat som en tok på ok och slangar för att få eventuella bubblor att släppa väggarna, men de kan ju vara en bit från luftningsnippeln...

Är det någon idé att fortsätta att lufta när man bara får ur ren vätska? Eller ska man byta angrepsvinkel?

Det blir mycket mera distinkt kansla i bromsarna efter du har bytt bromsvatska,jag har bytt vaska på min och det blev mycket battre.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg