Lufta bakbroms kawasaki zxr 750 -89

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

Har fått luftat bromsarna fram och kopplingen här nu idag på hojen men har stött på ett problem. sen när vi skulle börja med bakbromsen så är det oerhört svårt att ens få tryck i systemet. har fått ner lite olja i cylindern men när man pumpar med bakbromsen och sen håller pedalen nere och ska lossa på luftskruven på oket så händer det ingenting. höll säkert på i en 20 min men stog helt still sen. det kom ur lite luft i början men sen dog de. Någon som vet vad kan man göra eller måste jag försöka få tag i en avluftningsmaskin?

Tjena, jag luftade min frambroms när jag bytte olja för någon månad sen. Testade faktiskt för skojs skull att försöka lufta med den klassiska metoden, men liksom du så hände i princip ingenting. Tog då min bomsluftare som suger ut luften (köpt på biltema för under 200kr), såg till att ha nivå i behållaren hela tiden o sen bara suga tills det bara kom vätska. Mitt råd är köp en, du kommer behöva den fler ggr säkert. Ingen proffs sak, men fungerade utom ordentligt för mig som hemma fixare iaf :tummenupp

Det ska inte behövas några speciella verktyg till det. Kanske är stopp i ledningen på nåt sätt, eller mellan behållare och slang.

okey får kolla på en då det är ny slang mellan behållare och cylinder samt cylinder och bromsok. men kanske får ta isär och kolla så det inte har hänt ngt inuti cylindern

Råkade ut för samma sak när jag luftade bakbromsen på min gamla CB750.

Tog isär hela systemet och gjorde rent från allt gammalt guck som hade kletat fast i kanalerna till huvudcylindern. Det hjälpte litegrann.

Sen fick jag härifrån det mycket enkla tipset att höja oket. Så jag satte en bräda mellan kolvarna och hände upp oket i bakram efter lite pumpande fick jag igenom allt i systemet.
då slangen gick i en mycket lätt båge över svingen (syntes nästan inte) samlades luften i högsta punkten och ville inte igenom.

fick ordning på det idag. en riktigt miss av både mig och min kompis. drog ner till garaget och och fortsatte där i sluta igår och fick i lite mera olja och då visade det sig att vi hade missat att det var 2 luftnipplar på oket vara 1 som var öppen. så nu är det luftat och klart. men tack ändå för snabba svar

Fyll på bakifrån istället, bra mycket lättare.

Slang + spruta.

Finns på apoteket, kanske biltema också.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra