Luft i kylasystemet

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Hur får man bort luft i kylasystemet?
Hej på er alla MC åkare! jag har ett problem!det är så att min termostatorn har lagt av (köpt en ny) och hojen min började att koka. Och när jag kom hem från semester så var det inget klykol i tanken.
Jag undra nu!

1:Har jag bränt packningarna?
2:Hur får man ut luft från systemet?
3:Hur/ vart tömmer man systemet på kylavätska?

Jag har en Kawasaki zx9r 94 års model.
Hjälp

Tror att du kan ha bränt topplockspackningen japp, har du haft otur kan toppen ha spruckit också.

Låt en verkstad titta på motorn så får du veta allt.

H4 skrev:
Tror att du kan ha bränt topplockspackningen japp, har du haft otur kan toppen ha spruckit också.

Låt en verkstad titta på motorn så får du veta allt.

Låter dyrt det här! men motorn varken går eller låter konstig.

Jaman skrev:
Låter dyrt det här! men motorn varken går eller låter konstig.

Nja, så dyrt behöver det nödvändigtvis inte vara om bara topplockspackningen gått, det är kanske lite jobbigt att byta.

Men jag säger inte att det är så, låt som sagt en verkstad titta på hojen så får du veta säkert.

EDIT: Topplockspackningen på farsans golf hade gått och den gick hur fint som helst, arbeta fint. Kom vatten in i cylindrarna så att det sprutade vattenånga och vatten ur avgassystemet. Så man kan aldrig lyssna på en motor och veta om packningen gått.

H4 skrev:
Nja, så dyrt behöver det nödvändigtvis inte vara om bara topplockspackningen gått, det är kanske lite jobbigt att byta.

Men jag säger inte att det är så, låt som sagt en verkstad titta på hojen så får du veta säkert.

EDIT: Topplockspackningen på farsans golf hade gått och den gick hur fint som helst, arbeta fint. Kom vatten in i cylindrarna så att det sprutade vattenånga och vatten ur avgassystemet. Så man kan aldrig lyssna på en motor och veta om packningen gått.

Tack för svar! Det är inte så många som svara när man behöver hjälp :(
Men du ska ha en stort TACK!

Brukar ryka vitt ur om den tar in vatten i cyllarna (när motorn är varm).

för att fylla på och lufta gör du följande:

Fyll upp med kylarvätska genom locket på kylaren, ända upp till kanten.
Sedan lossar du på luftskruven som sitter på vattenpumpen på vänstar sida. (en skruv med ett hål i, troligtvis en gummi plupp som skyddar) låt det bubbla tills det kommer rent vatten/glycol. stäng kylarlocket.

varmkör systemet och när motorn har svalnat fyller du åter igen upp i kylaren. Jag fick i ca en dl till.

Sen är det klart! Så här står det i min haynes så det funkar! :tummenupp

Malmus skrev:
för att fylla på och lufta gör du följande:

Fyll upp med kylarvätska genom locket på kylaren, ända upp till kanten.
Sedan lossar du på luftskruven som sitter på vattenpumpen på vänstar sida. (en skruv med ett hål i, troligtvis en gummi plupp som skyddar) låt det bubbla tills det kommer rent vatten/glycol. stäng kylarlocket.

varmkör systemet och när motorn har svalnat fyller du åter igen upp i kylaren. Jag fick i ca en dl till.

Sen är det klart! Så här står det i min haynes så det funkar! :tummenupp

Jag tackar för svar :Bugar Det var just det vad jag behövde. :) Nu är det bara ut och fixa till det och köra! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman