Luft i bromsen = Låst broms?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Simpel fråga.

Om man har luft i bromssystemet, kan det göra så att kolvarna i oket inte vill fjädra tillbaka helt?

Jag har en konstant svampig känsla i frambromsen och bromsen släpper aldrig riktigt om skivan. :mad:

Dax o renovera oken kanske?

Brembo har en annan lösning på sina ok, dvs skicka in dem för renovering a 2500.-. Jag gjorde så att jag demonterade oken och körde delarna i ultraljudstvätt varvid kolvarna gick tillbaks som dom skulle och beläggen slutade ligga emot skivan. Läcker de inte borde tätningarna vara OK och gå att återanvända.

Kolla även att det sitter korrekt bromsgrepp. En del pirathandtag kan behöva filas. Ty om inte bromshandtaget helt släpper kontakten med pumpkolven, så att det inte finns ett litet glapp vid fullt utsläppt handtag. Ja då funkar bromsen som en domkraft, dvs trycket till okets kolvar relaxeras aldrig (farligt). Ev luft kommer heller inte att kunna stiga upp i bromsvätskebehållaren.

Lånar tråd lite nu!
Nu blev jag lite orolig när jag läste detta. Mina bromsbelägg ligger emot lite i fram "hörs när man rullar den att dom ligger an lite, dock inget som gör motstånd" men jag har aldrig reflekterat över det. Är det något onormalt eller ska det vara så?

Kolla även att det sitter korrekt bromsgrepp. En del pirathandtag kan behöva filas. Ty om inte bromshandtaget helt släpper kontakten med pumpkolven, så att det inte finns ett litet glapp vid fullt utsläppt handtag. Ja då funkar bromsen som en domkraft, dvs trycket till okets kolvar relaxeras aldrig (farligt). Ev luft kommer heller inte att kunna stiga upp i bromsvätskebehållaren.

Samma sak händer också om packningarna i huvudcylindern sväller. Oljan (fölåt, vätskan) kan då varken rinna tillbaka, eller fylla på ner i arbetskolven. Det blir då hopplöst att lufta och bromsarna ligger på.

Jag har varit med om att det blir oxid på själva bromsgreppet så att samma problem som JK beskriver. Skrapa bort, fungerar.

Går packningarna tungt i OK:et och kolvarna går följdakligen inte tillbaka riktigt. Men lufta ska gå som vanligt.

Mats

Lånar tråd lite nu!
Nu blev jag lite orolig när jag läste detta. Mina bromsbelägg ligger emot lite i fram "hörs när man rullar den att dom ligger an lite, dock inget som gör motstånd" men jag har aldrig reflekterat över det. Är det något onormalt eller ska det vara så?

Att du hör ett lätt skrap ska inte vara något problem om jag förstår saker rätt....

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti