Luft+bränsle=>Tändning=>Kraft

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Gsxr 750 -96
Hej.

Sitter här i vintermörkret å klurar lite och skulle vilja ha hjälp med att hitta en lite mer matematisk beskrivning från att luft och bränsle blandas till att det antänds och omförvandlas till kraft. Gärna med all kemi å fysik ihopblandat :näsblod .

Annars undrar jag också hur snabb reaktionen (smällen smäller) är när luft och bränsle blandningen antänds (antar att det är därför det antänds några grader innan kolven vänder neråt igen) ?

Hoppas mina frågor är begribliga att förstå. :)

Kompressionen är icke att förakta i ekvationen.:tummenupp

Kompressionen är icke att förakta i ekvationen.:tummenupp

Det är främst turbulens som är grejen.

Laminär förbränningshastighet är mycket långsam och i storleksordingen dm/s så en motor utan turbulens i förbränningsrummet kommer inte upp i särskillt höga varvtal. Vi pratar om en bra bit under 100rpm för en 500cc cylinder.
Med turbulensen i förbräningsrummet ökar flamhastigheten rejält och turbulensen ökar med varvtalet så därför sker förbränningen i en ottomotor över ungefär lika många vevvinkelgrader oavsett motorns varvtal.

Turbulensen påverkas i främst av hur insugsluften strömmar in i cylindern. Och det som jag tycker är komiskt är att en stor andel av folket som tar på sig portningsjobb vet inte om detta faktum. :näsblod

Du som gillar turbo vill och andra sidan ha lite långsammare förbränning, dvs mindre turbulens.

Här är boken att läsa.
http://www.amazon.com/Internal-Combustion-Engine-Fundamentals-Heywood/dp/007028637X

Det är mycket möjligt. Noll kompression-noll varvtal.
Jag har nog inte så mycket att tillföra en diskussion på högskolenivå om händelserna i förbränningsrummet men jag ju alltid slänga in popcornen micron, och avnjuta när elwe, stpfas, jyrgen, dr bike, 2004erland, andersson mfl drabbar samman.

Det brukar alltid vara lärorikt.

Last edited:
Här har du ett häfte från kursen förbränningsmotorteknik på kth, som kanske kan vara till lite nytta, dock lite svårsmält kanske. Har lite böcker å skit här från studierna så du får väl hojta till.

http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht08/TermoFrbMot.pdf

Tack, verkar intressant. Om du har mer matriel (i mjukvara) så hade jag blivit glad om du slängt upp det med eller tips på litteratur :tummenupp

Ser bra ut, synd att det bara är förhandsvisningar.

Det är främst turbulens som är grejen.

.......

Här är boken att läsa.
http://www.amazon.com/Internal-Combustion-Engine-Fundamentals-Heywood/dp/007028637X

Kanske ska ta och köpa mig nån sorts litteratur då, synd att man måste sitta å vänta bara :)

Det är mycket möjligt. Noll kompression-noll varvtal.
Jag har nog inte så mycket att tillföra en diskussion på högskolenivå om händelserna i förbränningsrummet men jag ju alltid slänga in popcornen micron, och avnjuta när elwe, stpfas, jyrgen, dr bike, 2004erland, andersson mfl drabbar samman.

Det brukar alltid vara lärorikt.

Får hoppas att jag lyckats fånga deras intresse så de kan lösa problemen då :)

Last edited:
Nu tror jag att jag börjar få koll på detta genom att ha studerat Otto cykeln (säger man cykel för att mena "cycle" på engelska och inte en tramp cykel tro?). Hur som helst, med nytt vetande så kommer nya jobba fråger. :)

Kortfattat, vad jag förståt så är volymen i förbränningsrummet beroende av vevaxelns läge(vinkel). Men vad är trycket till större delen beroende av?

Om man ser på ideala gas lagen:
p*V=n*R*T wiki länk

Och på Otto cykeln från 2 till 3 (Se bild).
Otto-Pv-diagram.gif

Så vad jag förstår ökar trycket vid detta ögonblick av tändningen(förbränningen) :brinnerup . Men ökar trycket mest pågrund av värmen eller att gaserna som bildas tar mer plats än tidigare?

Detta kanske är till hjälp:
Fuel + Air => Heat + Water + Carbondioxid + Nitrogen

Någon duktigt kemist där ute?

Nu tror jag att jag börjar få koll på detta genom att ha studerat Otto cykeln (säger man cykel för att mena "cycle" på engelska och inte en tramp cykel tro?). Hur som helst, med nytt vetande så kommer nya jobba fråger. :)

Kortfattat, vad jag förståt så är volymen i förbränningsrummet beroende av vevaxelns läge(vinkel). Men vad är trycket till större delen beroende av?

Om man ser på ideala gas lagen:
p*V=n*R*T wiki länk

Och på Otto cykeln från 2 till 3 (Se bild).
Otto-Pv-diagram.gif

Så vad jag förstår ökar trycket vid detta ögonblick av tändningen(förbränningen) :brinnerup . Men ökar trycket mest pågrund av värmen eller att gaserna som bildas tar mer plats än tidigare?

Detta kanske är till hjälp:
Fuel + Air => Heat + Water + Carbondioxid + Nitrogen

Någon duktigt kemist där ute?

Det är i stort samma sak, värmen från förbränningen ger tryckhöjningen.
Tänk även på att Otto-cykeln (i ditt diagram) är ideal. Om verkligheten vore likadan så skulle man kunna tända efter ÖD.

Det är i stort samma sak, värmen från förbränningen ger tryckhöjningen.
Tänk även på att Otto-cykeln (i ditt diagram) är ideal. Om verkligheten vore likadan så skulle man kunna tända efter ÖD.

Ok. Tack, så det är bara värmen att bekymra sig över, men vid vilken temperatur brukar förbränningen ske runt? runt 2 000 grader C kanske? :va

ÖD=?

Ok. Tack, så det är bara värmen att bekymra sig över, men vid vilken temperatur brukar förbränningen ske runt? runt 2 000 grader C kanske? :va

ÖD=?
ÖD = Övre dödpunkt, dvs när kolven vänder :)

Å appropå det, får man snabbare förbränning i en turbomatad motor, iom högre partikeltäthet i förbränningsrummet?

Last edited:
Temperaturen styrs av främst av bränsletyp, lambda och mängden restgaser men den ligger väl en bit under 2000 grader.

Laminära förbräningshastigheten ökar med högre temperatur men minskar med högre tryck. Högre kompression ger högre tryck men därmed också högre tempereatur innan förbränningen startar. Högre kompression ger även mindre resgaser vilket ökar den maximala temperaturen.

Med bara ett högre tryck sänks alltså flamhastigheten men, ja man kan ändå förvänta sig en högre flamhastighet med högre kompression.

Angående kemin så är sökordet stökiometri. Enklaste formeln är för metan:
CH4 + 2*(02 + 3.8*N2) = > CO2 + 2*H2O + 7.6 N2 + värme

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back