Luft är bra men inte i bromssystemet !!!!

Istvan

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
GSX 1100
Tjena !!!

Är det nån som har något bra tips för att få bort luften i bromssystemet ??? Jag har låtit systemet vara öppet över natten. Pumpat som "vanligt" och med kanna genom nippeln men är svampigt i.a.f !!! Tacksam för alla tips nu när jag går in på 3:e dygnet !!!

Istvan skrev:
Tjena !!!

Är det nån som har något bra tips för att få bort luften i bromssystemet ??? Jag har låtit systemet vara öppet över natten. Pumpat som "vanligt" och med kanna genom nippeln men är svampigt i.a.f !!! Tacksam för alla tips nu när jag går in på 3:e dygnet !!!
Skaffa dej en spruta av stooor modell (nan deciliter eller tva), fyll den med bromsvatska, anslut den med en passande genomskinlig slang pa luftningsnippeln pa oket. Oppna locket pa bromsvatskebehallaren pa styret, och tom den helt. Forsok fa dit en burk av nat slag, eller en trasa i varsta fall for att slippa spill senare. Oppna luftningsnippeln och tryck bromsvatskan bakvagen, alltsa uppat. Nar du ser att det kommer vatska utan luftbubblor i behallaren stanger du nippeln. Skruva tillbaka locket, efter att du sett till att du har ratt niva i behallaren. Repetera pa andra sidan. Klart. mvh. /Lasse

Luft stiger uppåt i systemet som alla vet. Kolla om det inte finns nån nippel i kretsen som sitter så att det kan bli en luftficka. Lossa klamningen/oket/pumpen och vicka på dem när du luftar så ska du se på grejjor. Lycka till!

Är det en förgreningskoppling på slangen från styret ner till oken så prova lufta den genom att släppa lite på banjobultarna.
Ofta ställer sig luft i banjobultarna och vägrar flytta på sig den naturliga vägen.
Så det kan faktiskt vara ide att lufta även banjon uppe vid pumpen.
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing