Luffarturbo?

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Dvs trycksatt luftburk med hjälp av hojens fart.

Någon som har erfarenhet av det?
Hörde nämligen talas om en som hade vänt intaget till luftburken på sin nsr framåt och kunde öka toppfarten med 15 km/h.

Ljuger han bara? :va
 
Vilken årsmodell var det han hade då?

Kan väl inte va den gamle? Den har väl inga luftintag?

Den nye har rör som går till burken, men jag tror inte den är trycksatt på dom nya.

Hur fick han dit rör om det var på den gamle?
 
Jag vet inte om du har rätt där solid. För vad jag vet så är bara de rören fake, om det är det dom rören som sitter på sidokåpan du menar :va
 
Solid snake skrev:
Vilken årsmodell var det han hade då?

Kan väl inte va den gamle? Den har väl inga luftintag?

Den nye har rör som går till burken, men jag tror inte den är trycksatt på dom nya.

Hur fick han dit rör om det var på den gamle?


Det var den gamla, men han bara vände "snorkeln" framåt vad jag vet

Bifogar den bästaste bilden ni någonsin har sett på en luftburk :D
 

Bifogat

  • luftburk.JPG
    luftburk.JPG
    10.5 KB · Visningar: 71
I de förhållandevis låga hastigheterna som en 125 färdas i så lär inte en trycksatt luftburk göra varken till eller från, tror jag.
 
Lär ju kanppast funka genom att bara vända på den. (Som tidigare nämnt)
En sak jag skulle kunna tänka mig att man kan göra är att sätta typ en "datafläckt" eller nåt liknande.
Hade tänkt göra det på en moppe för några år sedan, Men blev aldrig av. Skulle vart kul att se om det fungerar.
 
Wärniss skrev:
Lär ju kanppast funka genom att bara vända på den. (Som tidigare nämnt)
En sak jag skulle kunna tänka mig att man kan göra är att sätta typ en "datafläckt" eller nåt liknande.
Hade tänkt göra det på en moppe för några år sedan, Men blev aldrig av. Skulle vart kul att se om det fungerar.


inte någon bra ide...
 
gammelfarfar skrev:
Tror också det.
Dessutom sitter ju luftfiltret i burken, och borde ju dämpa det eventuella trycket

Trycksatt luftburk gör ingen märkbar effekt under 200 och någon processorfläkt gör ingen som hellst skillnad då den inte räcker för att överskrida lufttrycket.

Ni vet väl föresten att man höjer toppfarten med 50km/h om man fyller helium i däcken :D
 
Borsiin JR skrev:
Trycksatt luftburk gör ingen märkbar effekt under 200 och någon processorfläkt gör ingen som hellst skillnad då den inte räcker för att överskrida lufttrycket.

Borde ju ha en kylande effekt under varma sommardagar... :va

Ni vet väl föresten att man höjer toppfarten med 50km/h om man fyller helium i däcken :D

whiiilllie ssaatana! :yoparty :rolleyes: :D
 
har sett luffarturbo ,på moppar som användes till mopperacing i sydamerika.
insugsgummit hade dom bytt ut mot ett rör som var böjd, så den stack ut på sidan, inte så snyggt, men dom påstod att dom fick ca 2 hästar på det..
 
Om man läser artikeln bekräftar det ung vad jag sa nämligen:
"Up to 120 mph when the boost hits 20mb, we're only talking about the odd bhp"
Dvs vid 250 får man endast ett fåtal extra hk....

En ev effektökning av att montera luffarturbo på skaer som inte gör dessa hastigheter beror snarare på att motorn andas bättre dvs luftburken var orginal en restriktion.
Detta går dock inte att uppnå med att montera en snorkel åt andra hållet vilket var den ursprungliga frågeställningen.
 
Borsiin JR skrev:
Om man läser artikeln bekräftar det ung vad jag sa nämligen:
"Up to 120 mph when the boost hits 20mb, we're only talking about the odd bhp"
Dvs vid 250 får man endast ett fåtal extra hk....

En ev effektökning av att montera luffarturbo på skaer som inte gör dessa hastigheter beror snarare på att motorn andas bättre dvs luftburken var orginal en restriktion.
Detta går dock inte att uppnå med att montera en snorkel åt andra hållet vilket var den ursprungliga frågeställningen.

Slutsats: öppet filter borde i så fall ge mer luft än att vända på snorkeln

Tackar så mycket för svaren!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top