Luffarturbo?Vill veta mera...

Originally posted by K-Micke
1) Min 748: har en givare till insprutet som mäter lufttrycket. Det har väl dom flesta insprutsystem va?
2) Om man tar den givaren och sätter den inne i luftburken istället....

3) Men andra tillverkare som Kawa t.ex. menar ju att deras ram air ger ett effekttillskott på ca 5hp i hög fart. Bluffar dom eller?
1) Har för mig lufttrycksmätare är sällsynt på hojar.
2) kanske montera den i fronten där du har önskat tryck eller leda trycket till den eller ta trycket ifrån luftburken men strypa slangen så att den reagerar väldigt långsamt o inte på tryckpulserna i burken.
3) Kan väl vara riktigt, ligger ju i linje med vad jag skrev tidigare. Men tillverkare tänjer ju alltid på siffrorna så mycket som möjligt; minst.
För toppfarten betyder luffarturbo nästan ingenting, en km el två.
/u

Last edited:
TL har oxå lufttrycks mätare. :)

Sitter under lampan.

Enda sättet att veta är (som vanligt) att mäta.

På min V11 så sitter luftintagen framåt/neråt
vilket borde bygga lite tryck i luftburken. :confused:

Om man plockar bort locket på burken och
suger direkt in i filtret under tanken,
eller sätter på pod-filter direkt på trottelhusen
så bör man mappa om med mer bränsle vilket
också ger nån enstaka HK till.
Alltså i detta fall får motorn mer luft (och effekt)
med fritt flöde men utan luffarturbo :fakta

Nu kanske Moto Guzzi bygger skitkassa luftburkar,
vad vet jag,
men det vore intressant att göra samma experiment
på bågar som marknadsförs med "ram air"

PutteLiten skrev:
TL har oxå lufttrycks mätare. :)

Sitter under lampan.

Min V11 har oxo lufttrycks och tempmätare
kopplat till EFIn men de ger en förprogrammerad korrigering vilket inte är vad jag skulle kalla adaptiv.

Min bil (gammal BMW) har lambdasond,
luftmassemätare, knackningssensorn mm
som ger input till EFI/tändning. Ändå kan
man uppnå bättre effekt med att mappa in
normalvärden individuellt för varje bil
och driftförhållanden.

Min "point" här är att luffarturbo inför mer
"oförutsägbarhet" i den sannolikhetskalkyl
som bestämmer hur man mappar en gatuhoj.

Last edited:
Nog finns det sensorer för det också:

Från Suzuki GSX-R600K1 verkstadsmanual (som är till salu era snåla j-ar ):

Bifogat

• iaps.jpg
    iaps.jpg
    38.5 KB · Visningar: 292
Last edited:
Ha ha på min K50 körde man ju med tvångsmatad förgasare. Lyckades faktist ställa in det hyffsat. 1,2 så gick han kass på trean började han kunna varva och på fyran så varvade den 97k rpm. Gjorde faktist 60kmh helt orginal(förutom luffar turbo), innan mina moddar så gick han i knappa 40. Det stora bekymmret med dom höga varven var värmen, men den avhjälptes snabbt med en större tratt över cylindern som kylde. Efter ett antal kolvbyten pga den gick för varm så byggde jag en simpel vattenkyld topp. Dock så han jag knappt provköra med den innan polisen visade stort intresse för mina grejjor. I dag vet jag att den säkert gick för snålt och därav kolv problemen.

Men det va på en moppe tiden med ev helt fel justerad förgasare från böjan. Samt att man låg på full fart fram hela tiden. På hoj är det inte så enkelt eftersom man ligger ju sällan med helt öppna trottlar och susar konstant. Men att justera in en hoj för att endast kunna sätta hastighets rekord så borde man kunna vinna antal kmh på luffar turbo.

Ericsson: skulle kunna vara nåt som mäter efter spjället (beroende på exakt var den är ansluten, kan inte avgöra det), kallas isf oftast MAP-sensor (Manifold Air Pressure). Är en av huvudsensorerna för sprutet, inte nån liten korrektion.

Göran: Alla sensorer (utom lambdan) används enbart för att, i förväg sas, räkna ut vad man tror är rätt soppamängd. Är inte alls anpassat till just det motorexet i just det skicket. Sen finns det oftast div kompromisser pga miljöbestämmelser o förbrukning o annat som påverkat mappningen. Därför kan man vinna en del på intrimning. Lambdan används däremot för att kolla vad det blev men man måste ju oxå ha ett facit till den att reglera mot. Det varierar m t.ex. motortemp, belastning o annat. En del sprut har en inlärningsmode där dom kan justera mappningen efter lambdan, och då är dom faktiskt lite adaptiva. Men dom flesta hojsprut mäter inte ens luftmängden, så dom är rätt känsliga för ändringar i motorn. Tom mer känsliga än förgasare, tror jag.
/u

Qwerty skrev:
Men att justera in en hoj för att endast kunna sätta hastighets rekord så borde man kunna vinna antal kmh på luffar turbo.
Ett rätt litet antal km/t. Sorgligt men sant.
Kommer inte ihåg formeln, men möjlig effektökning har att göra med den tryckökning pga fartvinden du får där framme. Och den är liten jämfört med normala atmosfärtrycket runt 1 bar. Spelar ingen roll hur stor tratt du har, den gränsen gäller iaf. Har för mig att det är runt 2-3 % vid 200 km/t. Om formeln är kvadratisk så blir det runt 4.5 - 7 % vid 300 km/t. Så mkt mer luft kan du få i och så mycket mer effekt kan det bli. Inte mer.
Men eftersom effektbehovet ökar m kuben på hastigheten så blir det max 2 % högre fart, 6 km v 300. Och har du råkat öka luftmotståndet genom onödigt stor tratt kommer den gå långsammare.
/u

ulf_lundin skrev:
Ericsson: skulle kunna vara nåt som mäter efter spjället (beroende på exakt var den är ansluten, kan inte avgöra det), kallas isf oftast MAP-sensor (Manifold Air Pressure). Är en av huvudsensorerna för sprutet, inte nån liten korrektion.
/u

Visst mäter den efter spjällen.

Vad gäller ev. tryckhöjning. Har för mig att jag läst någonstans att syftet med RAM är inte huvudsakligen att tvångsmata motorn utan att under alla omständigheter tillse att motorn obehindrat har tillgång till luft och komplettera luftboxen (virtuellt förstora ;-).

Hur som helst, visst är effektvinsten säkerligen förhållandevis liten, men om man ser med vilken möda de har kontruerats med resonanslådor och annat och tillsammans med att snart alla sportmotorycklar inkl. GP-prototyper är utrustade med dylika, så är det svårt att tro at de skulla vara helt verkningslösa.

Inte alla förändringar som är tekniskt motiverade. Dom måste ju kunna visa på nyheter varje år att skriva i broschyrerna.

Luftburken är en viktig del av gasväxlingssystemet. Den måste lira ihop med resten av motorn, annars får man dippar i vridkurvan som dels gör motorn 'tom' där, dels gör det väldigt svårt att få till soppablandningen. Klart dom jobbar med den. (Men dom skriver så mycket reklamsk-t; lätt att få till 'stor' luftburk; bara att helt ta bort den....) Sen får man inte glömma burkens roll som ljuddämpare, viktigt för fabriken, mindre viktigt för oss.

Den som verkligen är intresserad kan ansluta tryckmätare på några ställen på insugningssidan och åka ut och mäta lite. Enkla biltema undertrycksmätare duger nog, åtminstone för större tryckfall. Man måste tänka på att slangänden inte får sitta så att luften strömmar förbi den. Rakt in i den är ok. Likaså ok i nåt undanskymt hörn av luftburken där lufthastigheten är noll. Kartlägga en bils insugningsväg på det här sättet lär ge oväntade resultat ibland.
/u

Trycket man får genom att ha en öppning framåt i en luftström beräknas: p = 0.5*d*(v^2) där p är trycket i Pa, d densiteten och v hastigheten.
Densiteten för luft är ca. 1,23 kg/m^3.
Trycket man får i 300 km/h blir då 4,3 kPa vilket är cirka 0.043 bar, inte mycket till laddtryck alltså.
Fast det är ju möjligt att det har lite inverkan att luften blir kallare.

Tack Micke. Tom mindre än jag hade för mig. Drygt 4 % v 300 o mindre än 2 % v 200 alltså.
/u

Last edited:
Hmm.. Nu är inte jag någon expert på området och fel har jag haft förut... Men hela grejen med överladdning är ju att trycka in mer luft i cylindern, right.. Därför är det ju ganska korkat att vifta bort effekterna av luffarturbon.. Jag såg förövrigt på ett roadracingprogram för nån vecka sedan där de förklarade att pga luffarturbon så skapades det ett övertryck i luftburken på 0.6 kilo. (Detta antagligen vid topfart). I min värld så är inte 0.6 kilo speciellt dåligt även om bilen peakar på 1.5 ;)

Biturbo skrev:
Hmm.. Nu är inte jag någon expert på området och fel har jag haft förut... Men hela grejen med överladdning är ju att trycka in mer luft i cylindern, right.. Därför är det ju ganska korkat att vifta bort effekterna av luffarturbon.. Jag såg förövrigt på ett roadracingprogram för nån vecka sedan där de förklarade att pga luffarturbon så skapades det ett övertryck i luftburken på 0.6 kilo. (Detta antagligen vid topfart). I min värld så är inte 0.6 kilo speciellt dåligt även om bilen peakar på 1.5 ;)

Jag har lite svårt att tro på att vid ett yttre tryck på 1bar luftburken har 1.6bar... det är mycket...
Men om inte annat så blir det faktiskt UNDERTRYCK i de flesta luftburkar när en cylinder öppnas. Det undertrycket minskas nog markant om man har en "luffarturbo" box.

Fast det är bara min gissning.

0.6 kg; dra mig på en liten vagn. Lite kritiskt tänkande sitter inte i vägen då o då. Om det hade legat i närheten ev verkligheten hade alla haft det sen urminnes tider.

Under/övertryck: Inget magiskt händer med motorer just runt atmosfärstryck. När du gasar lite går den m lägre tryck, gasa mer o det blir lite högre tryck, full gas o nära atmosfärtryck, överladda och det blir ännu lite högre tryck.
/u

Tja, som sagt, så är jag ingen expert. Mekanikerna i den internationella roadracingscenen torde dock vara det... Jag ser heller ingen anledning för dem att hitta på en sån siffra.. .Jag håller med om att 0.6 bar är mycket men i 300 blås så blåser det rätt bra :)

Biturbo skrev:
Tja, som sagt, så är jag ingen expert. Mekanikerna i den internationella roadracingscenen torde dock vara det... Jag ser heller ingen anledning för dem att hitta på en sån siffra.. .Jag håller med om att 0.6 bar är mycket men i 300 blås så blåser det rätt bra :)
Du tog mig tydligen på orden.... Jo, mekarna kan det där, men inte reportrarna. O alla kan säga fel ibland. Ger upp.
/u

Last edited:
Mm... Det verkar helt otroligt att det blir så högt tryck, det håller jag med om... Dessutom så är det väl få som kan svamla till det så mycket som en reporter... 0.06 bar låter troligare...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back