Lucid Lynx, problem med trådlöst nätverk.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Min netbook (HP 2140 Mini) fick något problem med XP. Det envisades med att köra fönster och sånt med XP-utseende trots att jag valde klassiskt läge. Så jag installerade senaste versionen av Ubuntu (10.04) bara för att testa.

Över lag så tycker jag att det fungerar mycket bra. Datorn bootar upp på ca 40sek och stänger av sig på ca 7sek, vilket är ungefär dubbelt så snabbt som med XP. Dessutom så verkar det fungera utan problem till det jag använder datorn till, vilket är lite surfande och att kunna slanga över bilder från ett minneskort för mellanlagring.

Men det är en sak som fungerar mindre bra. Och det är anslutningen till det trådlösa nätverket. Eller rättare sagt de trådlösa nätverken, jag brukar sitta vid två olika och det är samma problem med båda.

Problemet är att det tar ett himla tag att logga in sig på nätverket och kan kräva flera försök innan det lyckas. Igår fick jag sitta i en kvart innan datorn var uppkopplad mot nätverket, och det är ungefär den tiden det brukar ta. Man brukar flera gånger få upp rutan för inloggning och trycka connect. Och det skumma är att det fungerar efter ett antal försök så det beror ju inte på felaktig nätverksnyckel eller något sånt.

Så vad beror det på? Har är det någon inställning jag måste göra eller något?

tror du får bättre och snabbare svar på Ubuntus egna forum eller irc kanal.

tror du får bättre och snabbare svar på Ubuntus egna forum eller irc kanal.
Men då får man ju bara svar av 1337nÖrdZOr som tycker att man är en nolla som inte förstår att man ska gå in i terminalen och skriva "sudo assrejp system all". :3freak

Men då får man ju bara svar av 1337nÖrdZOr som tycker att man är en nolla som inte förstår att man ska gå in i terminalen och skriva "sudo assrejp system all". :3freak

Hehe, finns alltid risk för det. Man kan dock gotta sig i att oftast är dem minst ödmjuka oftast wannabees och ofta har dem ingen aning om man ställer dem mot väggen.

Jag tycker att jag alltid brukar få bra hjälp på Ubuntus egna irc kanal. Gå in på quakenet #linux eller #linux.se så är man utmobbad innan man hunnit säga hej ;)

Tyvärr vet jag inte vad problemet är. Kanske testa att göra routrarna helt öppna och se om det blir annlorlunda eller kör fast ip så ser du om det har med nyckel eller dhcp att göra.

Fungerande lösning @
Tackartackar. Det där verkar ha fungerat. Testade att stänga av och starta upp datorn fem gånger och det funkade direkt fyra av de iaf.

Men "read me"-filen var inte direkt skapad för någon som inte är så värst van vid terminalen. För den som kan sina grejer går det säkert på en minut att fixa det. För mig så tog det en timme.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti