Low oil pressure - fylla på olja eller måste jag byta allt? 1mån kvar till service

Hojen har sedan sista service vid 100mil gått om jag inte räknar fel 500 mil. När Motorrad gjorde sitt 5000mila test på en Honda CBR1000RR 2008(?) så konstaterade man att motorn drog ca 4 dl olja/100mil.
Hondas kommentar till Motorrad var: Helt normalt med ca 4 dl olja/100mil på en CBR1000RR !
Dvs på 500mil så hade det gått åt 2 liter olja eller ungefär halva oljefyllningen.

Men jag har för mig att jag sett nått 5000mila test på en Triumph i Motorrad och där låg oljeförbrukning på mindre än 1 dl / 100mil. Men lika fullt. Motorer drar olja. Och fylla på olja mellan servicarna är helt normalt.

Och med en Honda kan det som redan sagts helt normalt behövas ca 1 dl olja påfyllt vid varje eller varannan tankning. Enligt Hondas tekniker till Motorrad.

Oljenivån ska på många hojar kontrolleras efter motorn varit i drift några minuter.
INTE innan man startar motorn efter all olja samlats i oljetrådet efter hojen stått över natten.
MEN är nivån låg redan innan man startat motorn, då är det direkt dags för fylla på till högsta nivån i de flesta motorer.

Om jag inte är helt fel ute så drog cbr1000rr -08 olja pga fabrikationsfel (kolvringar?).
En motor ska INTE dricka olja, då är det nåt som är vajsing.
Jag har haft ett 30tal hojjar i mina dar, ingen av dess har dragit olja överhuvud taget. I alla fall inte så att det synts mellan markeringarna inom ca 500mil.
 
Man fyller till det som det står i manualen att man ska fylla. De flesta bilar har t.ex. till "mellan strecken".
Mening nr två gäller inte för mina två motorcyklar iaf. Bägge manualerna specificerar oljepåfyllning upp till övre strecket, samt naturligtvis även mängd angiven i ml. Bilar vet jag ingenting om...

Streck på den lilla glasrutan ska kanske tillläggas, inte oljesticka.
 
Last edited:
Mening nr två gäller inte för mina två motorcyklar iaf. Bägge manualerna specificerar oljepåfyllning upp till övre strecket, samt naturligtvis även mängd angiven i ml. Bilar vet jag ingenting om...

Streck på den lilla glasrutan ska kanske tillläggas, inte oljesticka.
Nä men det jag menade med att man ska fylla som det står i boken. :-)
Det kan variera helt enkelt. :-)
 
Om jag inte är helt fel ute så drog cbr1000rr -08 olja pga fabrikationsfel (kolvringar?).
En motor ska INTE dricka olja, då är det nåt som är vajsing.
Jag har haft ett 30tal hojjar i mina dar, ingen av dess har dragit olja överhuvud taget. I alla fall inte så att det synts mellan markeringarna inom ca 500mil.

Självklart var det fabrikationsfel på kolvringarna. Men för att undvika stora kostnader så var Hondas svar till Motorrad efter 5000 mil att 4 dl olja / 100mil var normalt. Och läser man lite om vad som hänt med de som haft sådana här Honda så verkar det varit slantsingling som avgjort om de fått motorn fixad eller inte på garantin. En del har fått det och andra har inte fått det.
Påminner om reaktionen när min mors nya Hondabil efter några månader började dra mycket mer bensin.
Felet visade sig vara sprickor i fördelar locket.
"Honda: Det är ingen garanti på fördelarlock." Bara att betala !
Och det här syns också på försäkringspremierna, högre för Honda. Honda är ofta dyrare reparera än liknande hojar av andra fabrikat.
Jag kommer aldrig köpa en Honda.
Billigare lära av andras erfarenhet än begå misstaget själv.

Vad det gäller oljeförbrukning så mäter Motorrad oljeförbrukningen under 5000mila testerna.
Och 1 dl/100mil är normalt vad jag minns från jag läste en Motorrad med 5000mila tester.
Att de flesta inte märker nån oljeförbrukning beror väl på att de kör så lite, genomsnittsligt rullar hojen 250(?) mil om året enligt bilprovningen. Och de byter olja en gång om året.
Och eftersom många kör mycket mer, 1000mil (jag) ända upp till 3000mil så kör många ännu mindre.
Mindre än 100mil om året.
 
Last edited:
Uppdatering från TS - Löst 30/5

Hej alla glada! Lösning följer nedan.

Idag var det dags att fylla på olja, fick tag på 1L för att öka volymen igen.

Började med att sätta på tändningen, fortfarande samma symptom, endast "low oil preasure lampa (röd)" som lyser.

Kollar nivån, precis på Low sträcket.
Fyller på ca 2 DL, nu visar nivån nära High sträcket.
Provar och dra på tändningen, ingen skillnad, kan ej starta bågen.
Inser att Kill-switchen är intryckt, återställer den.
Bågen fungerar normalt vid tändning, och startar direkt som vanligt.

Problemet var alltså kill-switch och inte lågt oljetryck. :dummer (kommer få höra detta länge från polarna)
Däremot var det bara nyttigt att fylla på oljan så den var på en bra nivå.

Allt kändes så självklart när bågens elsystem förbjöd mig från att starta och att den lampan lyste, kunde inte anta att det var nått annat, #tunnelseende. Men så är livet!

Tänkte att det kunde vara bra med ett uppdaterat och avslutande inlägg på tråden för framtida lyckosökare
 
Haha så kan det gå.
Påminner mig om högstadiet då jag hade en RD125. Vägrade starta. En kompis hjälpte till och rullade som satan. Startade inte...
Visade sig att nån vridit av tändningen på styret och jag använde alltid nyckeln så jag såg det inte förän typ en halvtimme senare... lärdom den tunga vägen. :-)
 
Jo dödaren är ju en klassiker :lol

Behövs det mer olja nån gång så har jag en 20L dunk med SBK Racing jag kan dela med mig av för inköpspris ;)
 
Om jag inte är helt fel ute så drog cbr1000rr -08 olja pga fabrikationsfel (kolvringar?).
En motor ska INTE dricka olja, då är det nåt som är vajsing.
Jag har haft ett 30tal hojjar i mina dar, ingen av dess har dragit olja överhuvud taget. I alla fall inte så att det synts mellan markeringarna inom ca 500mil.

Hahaha. Säg det till Audi /VW gruppen.....
 
I instruktionsboken till min 2003 BMW R1150RS stod att upp till 1 liter olja per 100 mil var normalt!
Eftersom vevhusventilation är sluten, går all spilld olja (som inte läcker ner på golvet) vägen via förbränningsrummet. Då medelförbrukningen var strax över 0,5 l bensin/mil accepterar alltså BMW 2% oljeinblandning, precis som på en modern tvåtaktare...

Visst är det märkligt att vi gått från oljeförbrukande fordon via såna som bara behöver oja vid byte och så helt plötsligt konsumeras åter de dyra dropparna!
 
Provar och dra på tändningen, ingen skillnad, kan ej starta bågen
-----------
Startmotorn gick väl runt? Så är det på alla mina hojar jag haft.
Om det inte går att starta med låg oljenivån så är väl det bra. Om det händer hemma där man har extra olja.
Det kan väl inte vara så att tändningen bryts vid för låg nivå när man kör. Kan bli spännande i trafiken då.
 
Provar och dra på tändningen, ingen skillnad, kan ej starta bågen
-----------
Startmotorn gick väl runt? Så är det på alla mina hojar jag haft.
Om det inte går att starta med låg oljenivån så är väl det bra. Om det händer hemma där man har extra olja.
Det kan väl inte vara så att tändningen bryts vid för låg nivå när man kör. Kan bli spännande i trafiken då.

Hej Björn,
Nej, när nyckeln vreds om så startade bara displayen, men bågen gav inte i från sig ett ljud (den brukar ju låta lite grann när all el kommer igång) . När jag sedan försökte trycka in startknappen som vanligt så hände ingenting (i och med kill-switch). Den visade inte heller växel eller någonting, det är ju det kill-switchen resulterar i.

Summa summarum, det finns ingen elektronisk spärr som jag märkt av som skulle hejda bågen från att starta/vara igång av att lågt oljetrycks lampan kommer igång. Däremot rekommenderar manualen att man direkt stänger av motorn om den framkommer när motor är IGÅNG. :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top