Low/highsider?

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
Kan någon förklara detta för mej, vad low/highsider e?

Fattar ju att det har med att man får kast eller kas på cykeln men e inte 100%.

Ursäkta dum fråga, men den som inte frågar får ju inget veta. :huvet :tungan

En highsider är när bakhjulet släpper så att man får en slags bredsladd sedan greppar däcket plötsligt och man kastas upp i luften. En lowsider är när framhjulet släpper och man glider omkull ganska "stillsamt" .

Rätta mig om jag har fel

Vad heter det då när bakhjulet släpper, men man bara kasar omkull istället för att råka ut för det beryktade kastet? Det borde väl också vara en lowsider?

PacMan skrev:
Vad heter det då när bakhjulet släpper, men man bara kasar omkull istället för att råka ut för det beryktade kastet? Det borde väl också vara en lowsider?
Ja det borde det ju vara..

Hultan skrev:
Ja det borde det ju vara..

Tyckte oxo det. Det hade nog blivit en highsider om det inte hade vart så fuktigt i luften (och på banan, tydligen :3freak ). ...men å andra sidan hade jag nog lyckats hålla gummisidan neråt om det hade vart torrt. :rolleyes:

PacMan skrev:
Tyckte oxo det. Det hade nog blivit en highsider om det inte hade vart så fuktigt i luften (och på banan, tydligen :3freak ). ...men å andra sidan hade jag nog lyckats hålla gummisidan neråt om det hade vart torrt. :rolleyes:
Rd:n som klotades eller?
Allt väl annars?

Hultan skrev:
Rd:n som klotades eller?
Allt väl annars?

Jupp, fast det var ju i somras. Kom undan med ett svullet lillfinger, å lite lättare skrapskador på hojen och stället då. Enligt Kieth Code så bröt jag mot lagen om hur fort man kan styra hojen på fuktigt underlag. :3freak
Annars e det bra tack, själv då? :)

EDIT: Läcker skrap-bild du har på din avatar! :tummenupp

PacMan skrev:
Jupp, fast det var ju i somras. Kom undan med ett svullet lillfinger, å lite lättare skrapskador på hojen och stället då. Enligt Kieth Code så bröt jag mot lagen om hur fort man kan styra hojen på fuktigt underlag. :3freak
Annars e det bra tack, själv då? :)

EDIT: Läcker skrap-bild du har på din avatar! :tummenupp

Det var ju gott att det gick så pass bra!
Kieth verkar ha rätt, du ramlade ju :)
Det är bara bra med mig! :tummenupp
Hehe, ja det är industriområdesskrapning på hög nivå.. Himla kul sysselsättning.. ;)

i <--- En förare på en motorcykel
'/ <--- En highsider
/. <--- En lowsider

Dvs vilket håll man ramlar av, faller du av utåt i kurvan är det en highsider, faller du av innåt är det en lowsider. När man gör highsiders brukar man ofta bli kastad upp i luften.

Det här är min tolkning då, av de kommentarer jag läst.

Fattar ännu mindre nu än innan jag måste vara helt kuku i pannbenet. :va :huvet

Low e alltså bak/framhjulssläpp så att man lägger hojen rätt ner????

High e alltså bak/framhjulssläpp med kast över hoj?????

:va :va :va :va

PIX skrev:

Low e alltså bak/framhjulssläpp så att man lägger hojen rätt ner????

High e alltså bak/framhjulssläpp med kast över hoj?????

:va :va :va :va
Lowsider är jag ganska osäker på, har hört många teorier om det... iaf, en highsider är när du går in i tex en vänsterkurva, får bakhjulssladd och sedan väldigt plötsligt får bra fäste med bakhjulet, då flyger du + hojen lååångt åt höger

PIX skrev:
Tänk dig att du kommer å kör i en kurva, å så släpper bakhjulet på gaspådrag (en riktig sladd, som McCoy). Nu har du två val (fast en del har inget val utan reagerar utan att tänka...), antingen håller du gasen som den är och sladdar omkull, du faller alltså bara omkull, eller så släpper du av (oftast tvärt då, går släppa av å hålla sladden också men det krävs en viss skicklighet för det) och bakdäcket får grepp igen, men det får så mycket grepp att hela hojjen kastar och du följer med - åt andra hållet.

Det första var en lowsider, å det andra var en highsider. Jag vet inte om det går highsida med framhjulssläpp? Jag har inte vare med om att det ryckt fast å kastat på samma sätt som bakhjulssläpp men det är säkert möjligt, annars brukar det bli lowsiders av framhjulssläpp.

(min tolkning igen då)

Mig veteligen så är en highsider om du t ex slår över när du bakhjular...
Lowsider är t ex om du gör en inbromsning å framhjulet släpper så du helt enkelt lägger dig ner... :va

fel. de andra mer eller mindre rätt :)
i film 1 blev det lite smånära för piloten som kör in i högsidaren...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien