Lotus C-01

Som designexperiment så tycker jag faktiskt den ser lite cool ut. Lite caféracer blandat med dragbike stuk.
De klassiska färgerna gör ju sitt till.

Som en Lotus, med allt vad det märket innebär, så är jag däremot högst tveksam till den.
Lotus för mig är Lotus 7, Elise, osv.
Dvs. låg vikt och väghållning precis så bra man kan få den på ett gatfordon.
Och den här hojen är nog inte riktigt det.

t8x06HN.jpg

När jag först såg den tyckte jag den var skitful. Men desto mer jag tittar på bilderna, desto coolare blir den.
Jag inbillar mig att den är superhigh-tech, låter som ett monster och är brutal live... :Bugar

Priset vågar jag inte ens tänka på.

Frågan är väl vilken motor de plockar för sin hoj. De är ju inte tillräckligt stora för att producera en egen motor och få ekonomi i det, även om nu kunskaperna finns i överflöd.
Till sina bilar har de väl kört med Toyota motorer. Osäker ifall de fortfarande gör det iofs.

Rotax?

För tankarna till ett annat designexperiment med Sir John som förlaga, nämligen Edsel.

Är det här nåt mer än en löjligt påkostad rödljusracer för stenrika gubbar som redan har allt och gillar kopplingen till racing...

Motorn lär ju vara grym men hojen ser inte direkt ut att vara tänkt att svänga med, eller?

Precis, känns som en flådigare v-rod.
Jag förväntade mig en sporthoj från lotus, men blev ganska besviken.

RC8-motorn från KTM ska den få, uppskrämd till 200hp, tydligen.

förstår inte hur dom tänkte...
ser tung och otymplig ut.
användningsområde? söndagsglidare??

lär va svindyr också.
flopp :glömdet

Blev coolare desto mer man kollade på den, lite caférääser är det ju över den, bakpartiet och dom runda lyktorna är det förmodligen som gör det, men den stora feta kåpan förstörde verkligen hojen samt den slimmade rutan som förmodligen inte gör någon skillnad när man sitter bakom fick hojen att se konstig ut, stilrent kanske, men fan inte snyggt..

Den ser väl ut som man kunde vänta sig av Daniel Simon, grym designer i många fall med en lite speciell stil. Antar att antingen så älskar eller hatar man hans kreationer, tycker den ser intressant ut men imo hade den faktiskt kunna vara ännu mer udda.

Någon som kan chassigeometri och kan säga något om den oerhört flacka gaffelvinkelns inverkan?

Bifogat

• Skärmavbild 2014-02-22 kl. 12.30.34.jpg
    Skärmavbild 2014-02-22 kl. 12.30.34.jpg
    36.3 KB · Visningar: 40
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show