Lossnat ventilsäte

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hej

Tog en åktur och ett besök hos tjejen igår, men när jag skulle starta den sen igen blev kicken stum efter några varv.

Så efter lite skruvande (av med toppen och allt som är i vägen:näsblod) märkte jag att ventilsätet till ena avgasventilen släppt, gjort ett märke i kolven och slagit ut en flisa i toppen. :gnissla

Sättet hade flyttat sig runt 5mm, men är lite närmare toppen nu efter lite lätt smek med hammaren:rolleyes:

Så, fråga 1 är nu varför de har lossnat (kanske inte lika viktigt som fråga 2 men ändå:rolleyes:)

Fråga 2 är hur ska jag laga det? Knacka tillbaka det, möjligen slipa in ventilen, köra på och se glad ut? Lämna iväg toppen, i så fall vart? Andra bättre förslag?

Hojen i fråga är en Suzuki dr600 '88

Bifogat

• DSC03019.jpg
    DSC03019.jpg
    239.1 KB · Visningar: 213
  • DSC03016.jpg
    DSC03016.jpg
    237.8 KB · Visningar: 207
  • DSC03018.jpg
    DSC03018.jpg
    237 KB · Visningar: 322
  • DSC03022.jpg
    DSC03022.jpg
    227.6 KB · Visningar: 160
  • DSC03024.jpg
    DSC03024.jpg
    238.1 KB · Visningar: 176
Har ett ventilsäte lossnat är det inget som går att knacka tillbaks.

Ett ventilsäte ska vara krympmonterat med 1/250 av diametern. Dvs du måste värma toppen till +200 grader och kyla sätet till -70 (torrsnö) för att få i sätet så att det sitter vid normal drift. Har ett säte släppt har toppen antingen varit överhettat, varit felgjort från fabrik eller fuskat av renoveraren. I ditt fall måste du använda överdimension på sätet och fräsa upp ett nytt sätesläge. Lämna in toppen och låt någon med erfarenhet göra jobbet.

Tack för svaren , även om dom låter omständiga:död

Någon som vet vart man kan lämna in toppen, och hur mycket de kan kosta? (reklam för egna eller bekantas firmor är ingen fara, snarare uppskattat :rolleyes:)

För att återuppta min gamla tråd istället för att göra en ny..

Fick sätet fixat av en firma, lossnade dock efter ett halvår. Fick de fixat igen sen släppte de efter ett år :död
Ledsnade ur, köpte den billigaste likadana hojen i närheten från blocket och plockade toppen från den istället :D

Tänkte fixa/fullaga toppen med släppt säte och stoppa på den andra hojen för att köra med i vinter och få liv i båda hojarna. (den ska inte fullagas för att fungera lagom länge för att säljas till någon ovetande utan jag ska ha kvar den och den ska då helst fungera och köras med)

Så, någon med tips på hur man får sätet att sitta kvar förutom att lämna iväg det en 3e gång?
Knacka in de och köra tills den låter illa, dra ett körnslag i toppen innan sätet knackas in, några droppar lim som tål hög värme (minst 800c?) mellan topp och säte, knacka in sätet och sätta någon svetsloppa i toppen som överlappar sätet för att hålla kvar det, plocka bort vipparmen och köra med 3 ventiler?

Tips, andra förslag eller motiveringar om vilket sätt som kan ge bäst resultat eller vad som inte funkar mottages vänligt :)

Lämna i till en annan firma?

Aldrig varit med om att någon tappar ventilsäte tre gånger.

Sätesläget lär ju vara sopslut efter allt detta. Läge att göra ett oversizesäte och fräsa upp sätesläget lite. Lim och dyl fungerar aldrig.

Måste vara imponerande låg effekt i den maskinen om sätet inte överhettar/bränns med tanke på att värmeöverföringen till toppen inte kan vara direkt bra om det inte ens sitter inspänt nog att sitta kvar :)

Sätesläget lär ju vara sopslut efter allt detta. Läge att göra ett oversizesäte och fräsa upp sätesläget lite. Lim och dyl fungerar aldrig.

Det trodde jag redan var gjort :va
Känns ju lite B att stoppa i ett säte i samma hål som redan tappat greppet en gång.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort