Lossnar inte !

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Försöker göra det enkla jobbet att ta bort framhjulet inför däckbyte
men hjulet sitter som berget !
Snackar nu om att ta bort däck och fälg från framgaffeln det ska väl för f-n inte vara så j-vla svårt ? Har iofs väldigt begränsat med verktyg jag andvänder dem som finns i hojens verktygs"påse" ..
Men det funkar inte !(gör det för första gången)

Någon som kan komma med tips ??

// TOK :fyllisar

TokJohan skrev:
Snackar nu om att ta bort däck och fälg från framgaffeln det ska väl för f-n inte vara så j-vla svårt ? Har iofs väldigt begränsat med verktyg jag andvänder dem som finns i hojens verktygs"påse" ..

Sitter axeln eller muttern fast???
Bultarna som klämmer fast axeln i gaffeln?
Du lossar väl åt rätt håll??? (motsols)

Bajen ! :yoparty

Kamikaze kid skrev:
Sitter axeln eller muttern fast???
Bultarna som klämmer fast axeln i gaffeln?
Du lossar väl åt rätt håll??? (motsols)

Bajen ! :yoparty

Det är väl muttern som sitter!
Bultarna har jag lossat !
Jag drar åt rätt håll !

Vad är bajen :arsele

Jag kan komma över med stora verktygslådan och hjälpa dig om du vill. Har mekat med min egen idag så jag är redan skitig om händerna :)
Bytt kylvätska och installerat en sån här

Bifogat

• pc2.jpg
    pc2.jpg
    10 KB · Visningar: 62
cRoC skrev:
5-56a muttern lite, slå lagom hårt med en hammare på den. Testa igen.

Men att den skulle rostat/ärgat fast verkar inte så troligt tycker jag, skulle bli förvånad om det hjälpte.

Om du har lossat alla klämbultar och gjort allting rätt så behöver du förmodligen, som campar sa, lite längre hävarm helt enkelt.

edit: stavfel

Last edited:
Och en polare som ser till att hojen inte välter när du tar i så du får ont. :hihi

K-Man skrev:
Är problemet löst? Du har inte hört av dig på en stund....

Nej problemet är inte löst !!
Jag tackar för din inbjuden till hjälp och tar väldigt gärna imot den OM
jag inte fixar det imorgon (har lite svårt att klara av att jag inte grejer såna skitsaker själv :huvet ) ska ta några verktyg från jobbet !
Men pm:a gärna ditt nummer så hör jag av mig !
Tack !

När du har lyckats och sen ska sätta tillbaka hjulet, se då till att inte dra axeln för hårt. Krävs mindre än man tror! På min har jag för mig att den ska dras 72Nm!

Edit: ...att jämföras med bakaxeln som de vill att man ska dra 150Nm, vilket är sjukt hårt!

oscar skrev:
När du har lyckats och sen ska sätta tillbaka hjulet, se då till att inte dra axeln för hårt. Krävs mindre än man tror! På min har jag för mig att den ska dras 72Nm!

Edit: ...att jämföras med bakaxeln som de vill att man ska dra 150Nm, vilket är sjukt hårt!
så jävla hårt? På min gammelgixxer ska de inte dras i närheten så hårt, typ 45 lr nåt har ja för mig

HanneZ skrev:
så jävla hårt? På min gammelgixxer ska de inte dras i närheten så hårt, typ 45 lr nåt har ja för mig

Jupp, enligt Haynes så är det så! Jag brukar dock dra fram 70Nm och bak på känn, men absolut inte 150Nm för då får man hoppa loss den!

ofaan, måste nog gå över hojen med momentdragaren, blir lite nervös för att ja glömmt nåt och då har varenda jävla skruv varit ur hojen under ett års tid

Du behoever en san haer. Insex-nyckel av modell enorm. Sen ska du bara lossa dom tva bultarna pa hojens hoegra sida, saetta i den ovan naemnda nyckel och slutligen slaa pa den med en ganska stor slaegga. Iom att du inte har lossat bultarna pa vaenster sida har du inga problem med att muttern snurrar.

Bifogat

• mantorp.jpg
    mantorp.jpg
    43.8 KB · Visningar: 131
tokjohan>> Hoppas att du har en insexa i den storleken för det har inte jag. Tror inte den sizen ingår i standardsortimentet :)

K-Man skrev:
tokjohan>> Hoppas att du har en insexa i den storleken för det har inte jag. Tror inte den sizen ingår i standardsortimentet :)

Fungerar bra att svetsa ihop en bult och en mutter av lämplig storlek, sen kan du använda standardverktyg! :tummenupp

TokJohan skrev:

Apprå på lättare meck, någon som vet hur svårt/lätt det är byta framljusen på en Audi A4? Ena har slocknat och inte kommit igång o byta än, ett alternativ är ju verkstan då jag inte betalar.

Vilka lampor e bäst? Hörde på en mack att vissa bilar måste man typ lyfta bort batteriet och va ett helvete byta lampor på, andra bilar ere hur lätt som helst. Någon som vet om audin?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT