Lossa tank på Zxr 750-92

Martin300

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
blekinge
Hoj
ktm 620sm
Jag har precis hämtat min första hoj.
Men jag råkade sura den när jag skulle starta den, behöver lossa stiften.
Hur får man väck tanken ? har alldrig meckat med hojar förr, tänkte om det var någon som hade ett tips innan man börjar slita i grejorna

MVH
 
Tja martin300 - din hoj gör inte 300 men det e ju ett kul nick iaf :D

Fin hoj du skaffat dig iaf.

Man lossar tanken genom att skruva loss de 2 skruvar som sitter längst fram på tanken precis vid ramen.
Du måste dessutom plocka av sittdynan och sen skruva av den skruv som sitter där under.
Stäng bensinkranen först.
Slit bara loss gummislangarna som sitter fast, tänk på att det är bensin i dem.

Nu ska tanken vara av.
Lycka till.

750RR
 
2 M6 som du använder 10mm nyckel till längst upp mot styret. 2 6mm insex under sadeln, du behöver nog lossa bak kåporna litegrann. Att ta av tanken är enkelt, det jobbiga är att soppkranen sitter på ramen och det kommer skvätta en hel del soppa innan du hinner få på buntband. Jag satte på kranar på båda soppaslangarna så man kan bryta innan man rycker bort slangarna från kranen.

Dessutom måste du ha en original tändstiftshylsa eller en avsvarvad hylsa för hålen är så smala.

Edit: Mavve va snabbare men min förklaring va grymmare :yoparty
 
Tack för hjälpen

Tack för hjälpen

Nu har jag koll på grejorna skall bara ha igång henne med.
Brukar dom vara svårstartade om man inte kan tekniken ?

MVH
maverick_750rr skrev:
Tja martin300 - din hoj gör inte 300 men det e ju ett kul nick iaf :D

Fin hoj du skaffat dig iaf.

Man lossar tanken genom att skruva loss de 2 skruvar som sitter längst fram på tanken precis vid ramen.
Du måste dessutom plocka av sittdynan och sen skruva av den skruv som sitter där under.
Stäng bensinkranen först.
Slit bara loss gummislangarna som sitter fast, tänk på att det är bensin i dem.

Nu ska tanken vara av.
Lycka till.

750RR
 
Martin300 skrev:
Tack för hjälpen

Nu har jag koll på grejorna skall bara ha igång henne med.
Brukar dom vara svårstartade om man inte kan tekniken ?

MVH

Jag brukade ha ett helvete med min varje vår. Det gick åt en hel del startgas. Full choke och hemskt lite eller ingen gas alls, så gjorde jag för att starta min. Sen va den helt omöjlig att få att gå normalt på chok när den var kall. Man fick stå och passa den hela tiden. Stog den och gick medans man stängde garagedörren stog den och ylade på 5000 rpm när man kom tillbaka.
 
Rigge skrev:
Full choke och hemskt lite eller ingen gas alls, så gjorde jag för att starta min. Sen va den helt omöjlig att få att gå normalt på chok när den var kall. Man fick stå och passa den hela tiden. Stog den och gick medans man stängde garagedörren stog den och ylade på 5000 rpm när man kom tillbaka.

Precis så gör min GPX också. Är det typiskt Kawasaki eller?
 
Rigge skrev:
Jag brukade ha ett helvete med min varje vår. Det gick åt en hel del startgas. Full choke och hemskt lite eller ingen gas alls, så gjorde jag för att starta min. Sen va den helt omöjlig att få att gå normalt på chok när den var kall. Man fick stå och passa den hela tiden. Stog den och gick medans man stängde garagedörren stog den och ylade på 5000 rpm när man kom tillbaka.

Haha så är min med.

Jag brukar skruva bort kranen med, då slipper man all bensinspill.

Martin300: Jag köpte en tändstiftshylsa på biltema som passar. Problemet är ju att hålen är för små. Men du kanske redan har kommit så långt med skruvandet att du redan märkt det.
 
Skeebum skrev:
Haha så är min med.

Jag brukar skruva bort kranen med, då slipper man all bensinspill.

Martin300: Jag köpte en tändstiftshylsa på biltema som passar. Problemet är ju att hålen är för små. Men du kanske redan har kommit så långt med skruvandet att du redan märkt det.

Jag satte ballofixer (tror dom heter så :confused: ) på slangarna och jag hatar mig själv för att jag inte gjorde det samma dag som jag köte hojen, skitsmidigt. Jag köpte en tändstiftsnyckel för 99 kr hos kawasäljaren i stan. Då är det nån grej i som griper tag i gängorna på stiftet och ser till att det följer med upp. Klart värt att skaffa.
 
Tack för hjälpen

Nu har jag fått igång henne.
Var ute och tog första provrundan idag, har alldrig kört en sportmc förr bara crossar, Fy fan va härligt drag nu är det bara att fixa kortet lite snabbt så att man kan ut och dra lite i sommar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top