Lossa svingbult?

beckvall

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2008 husaberg FE450
Hej! Jag ha en husaberg fe 450 2008 som jag ska ha loss motorn på och jag får inte ur svingbulten är det någon som har nå tipps hur man gör?

Det finns en lång tråd om det nånstans här på forumet, panza, twostroke-man eller nån hade problem med en extremt fastrostad svingbult, sök efter den...

det är ett vanligt problem och även om man(som jag) anser sig vara på gränsen till pedantisk och knullputsar på sin enduro så tänker man ganska sällan på svingbulten. Den bör enligt uppgift tas ut minst en gång per år och smörjas ordentligt för att förhindra sånt här.
Smörj, smörj och smörj lite mer. om hojen är ganska nerplockad kan det kanske vara ide att lägga den ner och lägga en pöl med smörja i infästningen till bulten, som med gravitationens hjälp får leta sig ner. Ta tid på dig annars går något sönder om du har otur. Annars äre bara att banka, pressa med olika maskiner och hjälpmedel. i värsta fall får du göra som vissa och kapa ur den.

okej tack, men han löste inte problemet? och kom på hur man ska lösa detdär problemet när man väl får isär skiten! borra ur blocket och sätta i fett nippel, då bör de inte fastna igen. men någon som ha nån ide hur man gör? ja ha en press men de gäller ju att få in hojen i den å, och de blir nog svårt...

Smörja, värme, våld, mer våld, massor av våld, och när det misslyckats, bågfilsblad.

När motorn är loss är det lättare att värma just där det behövs runt bulten, och även om den inte vill släppa då brukar man kunna dela blocket så den blir kvar i ena blockhalvan - sedan släpper den rätt lätt.

Ett lite större hål genom blocket (så spalten mellan skruv och block inte är så tajt) skulle nog göra att det inte alls fastnar så lätt, men att enbart fetta in grejerna ordentligt vid montering kommer man långt med.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back