Lossa skruv

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag har en skruv (är det ju inte, men jag kommer f-n inte på vad det heter) som inte vill ge sig. De andra tre var det inga problem med, men fyran sitter som berget (typiskt).
Jag har varit på den med mina fasta nycklar utan att något händer, jag har sprayat 5,56 och jag har knackat på den och den rör sig fortfarande inte en millimeter. Gängorna börjar se lite veka ut så jag vill inte försöka mer innan jag kan få tips om något som kanske kan fungera.
Värmepistolen vågar jag inte ge mig på, lacken på kåpan är ju precis intill.

Så... tips alltså.
Tack.

Bifogat

• Skruv.jpg
    Skruv.jpg
    23.7 KB · Visningar: 188
Linusp3 skrev:
2541740 Jag har en skruv (är det ju inte, men jag kommer f-n inte på vad det heter) som inte vill ge sig. De andra tre var det inga problem med, men fyran sitter som berget (typiskt).
Jag har varit på den med mina fasta nycklar utan att något händer, jag har sprayat 5,56 och jag har knackat på den och den rör sig fortfarande inte en millimeter. Gängorna börjar se lite veka ut så jag vill inte försöka mer innan jag kan få tips om något som kanske kan fungera.
Värmepistolen vågar jag inte ge mig på, lacken på kåpan är ju precis intill.

Så... tips alltså.
Tack.

Kommer du åt med körnare? Förläng om det är trångt med något, mejsel, rör el dyl och smacka på med hammare:tummenupp så borde det gå. Skam den som ger sig...

Annars en hylsa som passar, så kan du ta ventilpasta runt ikring i hylsan elle på skallen, så det suger fast ordentligt och sen ordentligt hårt knyck med spärrskaftet, ge på med hammare där med, så du får hårt, snabbt knyck.

Last edited:
Prova att dra åt de andra skruvorna igen,,och sen testa på den bult som inte går,,,
Då brukar det gå.
Man tar ju inte bort alla andra skruvor först, utan lossar ca 1/4-1/2 varv på alla INNAN man tar bort de helt.
Bara ett tips från en fd-mekaniker.
Hälsar Frostei.

turbobiker44 skrev:
2542664 Prova att dra åt de andra skruvorna igen,,och sen testa på den bult som inte går,,,
Då brukar det gå.
Man tar ju inte bort alla andra skruvor först, utan lossar ca 1/4-1/2 varv på alla INNAN man tar bort de helt.
Bara ett tips från en fd-mekaniker.
Hälsar Frostei.

Som när man byter däck på bilen... Det kunde jag ju (nästan) tänkt ut själv om jag hade använt njurarna lite mer. Ska ner och prova imorgon men tipsa gärna vidare så länge.
Taxåmycke.

Linusp3 skrev:
2542815 Som när man byter däck på bilen... Det kunde jag ju (nästan) tänkt ut själv om jag hade använt njurarna lite mer. Ska ner och prova imorgon men tipsa gärna vidare så länge.
Taxåmycke.

Det kan hjälpa,,men du vet hur det är,,he he.
Annars är väl muttermaskin sista chansen,,går i stort sett alltid,,;-)
Hälsar Frostie.

Har du provat o dra loss den med en 6-kantshylsa.
Avsevärt mindre risk för runddragning av skallen
än med vanliga 12 kantshylsor.

Annars så kan man ju alltid prova med att dra ÅT den en liten gnutta först, alltså...rubba den i gängorna, sedan lossa den som vanligt.
Blir ju ungefär som att "knacka loss" den...

Så kan det hända att man får göra, och det brukar fungera. :rolleyes:

philsson skrev:
2549995 Hur gjorde du.. :)

Jag skruvade tillbax de andra tre skruvarna, köpte en ordentlig hylsnyckelsats, skruvade av alla kåpor för att komma åt bättre, satte på en förlängare och drog av bara helvete... och skalade av huden på knogarna när den väl släppte.

Men gla ä ja för de. Slapp iallafall borren denhär gången. :)

Linusp3 skrev:
2550704 Jag skruvade tillbax de andra tre skruvarna, köpte en ordentlig hylsnyckelsats, skruvade av alla kåpor för att komma åt bättre, satte på en förlängare och drog av bara helvete... och skalade av huden på knogarna när den väl släppte.

Men gla ä ja för de. Slapp iallafall borren denhär gången. :)
Om du skulle dra av nån pinnbullt eller bult som sitter i aluminium är det bara att ta å svetsa dit en mutter......Brukar vara jävligt svårt att borra rakt!!!
Dessutom brukar det släppa hur fint som helst....Har dragit ur många pinnbult i topplock som varit av en bit in i toppen och byggt på med migen å slutligen trä en mutter över svetsen å pungtat fast den å ship shop så har den varit ur!!

bellmobile skrev:
2550782Har dragit ur många pinnbult i topplock som varit av en bit in i toppen och byggt på med migen å slutligen trä en mutter över svetsen å pungtat fast den å ship shop så har den varit ur!!

Att "Pung-ta" låter som något som kan vara både obehagligt och göra ont... :D

har du provat att borra :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka