Lossa på fälgar pga däckbyte.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Tänkte så lossa på fälgarna
O bara lämna
In dom till däck verkstan. Undrar nu om jag måste dra däcken med
Moment o hur jag ska göra med broms skivor? Gärna om det e nåt speciellt jag ska tänka på när jag gör detta?

Första gången jag gör detta.

Ja allt ska dras med moment.
Bromsskivor kan du låta sitta kvar, om du vågar, annars ska även de dras med moment :)
Du får kolla verkstadshandboken för din hoj, där står allt, eller om nån här har det i huvudet...

Glöm inte loctite på skruvarna till skivorna om du tar bort dom!

Jag får lite "kommande katastrof" känsla när jag läser första posten ;)
Däck och fälg utgör tillsamman ett hjul, det är hjulet du vill plocka av och återmontera

Inte för att det har någon praktisk betydelse, antagligen, men det blir lite varningsflaggor viftande när begreppsförvirringen blir så stor ;)

(min chef gör ständigt samma misstag, beställer däcksbyte när han menar hjul)

Leta upp nån som bytt förut, be om hjälp så tar han dig igenom alla steg du kan behöva tänka på.

Dra allt med måtta, det behöver inte sitta skithårt, men kolla allt efter en liten provtur igen sen bara.

Om du känner att du inte vill göra det själv, så hitta en annan däckverkstad som gör det åt dig. Vet att det där med att dom inte vill göra det från hoj, handlar om försäkringar ifall det skulle hända nåt om hojen tex välter eller så.

Last edited:
Jag har klarat lossa och återmontera hjulen utan moment nyckel flera gånger och då är jag inte så värst bra på det där med att dra. Stora saker och svåra att dra sönder. däremot bromsskivorna sitter ju med mindre skruvar och skall dessutom loctitas så låt dem sitta kvar på, brukar jag göra. Se till att firman som skall göra jobbet är van att arbeta med MC fälgar annars kan de sabba en massa. Jag brukar envisas med att står jämte så de inte massakrerar mina fälgar. Teknikerna är alltid lite mer försiktiga om man har "ögonen" på dem :-)

Är det ens möjligt att plocka ur däcken utan att ta bort bromsarna på en CBR? Det är väl det som är frågan. Skivorna plockar väl ingen av?

Är det ens möjligt att plocka ur däcken utan att ta bort bromsarna på en CBR? Det är väl det som är frågan. Skivorna plockar väl ingen av?

Bromsoken måste lossas JA, annars går det inte att få bort hjulet för däcket tar i oken.

I din situation med begränsade erfarenheter och hjälp från bekanta som jag tolkar det så skulle jag åka till en däck eller mc firma och köpa däcken där och få det monterat och klart. Helt klart värt några extra hundringar istället för risken att du sabbar något eller gör något fel.

//Nitrous

Ta hjälp och passa på att lär dig då så du vet till nästa gång, det finns folk som mig överallt som kränger sina egna däck, fråga runt på SH.

Jag kanske hadde en dålig förklaring på min fråga. Men i vilket fall så e jag väldigt händig när
Det kommer till o mecka. Klart man har frågor om hur man ska göra o
Om man ska tänka på nåt specielt så man inte sabbar nåt. Däckem
Är redan inköpta o jag vill lära mig o plocka av däcken själv. Finns det nån vänlig själ i skövde trakten som vill hjälpa mig med det så vore det underbart;) bjur på kaffe o bulle:)

Jag kanske hadde en dålig förklaring på min fråga. Men i vilket fall så e jag väldigt händig när
Är redan inköpta o jag vill lära mig o plocka av däcken själv. Finns det nån vänlig själ i skövde trakten som vill hjälpa mig med det så vore det underbart;) bjur på kaffe o bulle:)
'
Det är hjulen du vill plocka av :) Däcken så behöver du en avmonterings grej som du kan köpa på biltema samt en balaseringsmaskin :) Köp det så kan du göra allt själv:yoparty

Kolla med en kille som heter Jocke på FMCK i Skövde. Trevlig och hjälpsam prick :- )

'
Det är hjulen du vill plocka av :) Däcken så behöver du en avmonterings grej som du kan köpa på biltema samt en balaseringsmaskin :) Köp det så kan du göra allt själv:yoparty

Jag hadde bara tänkt lossa på hjulen
O låta vianor kränga av däcken. Men hittar jag nån som hjälper mig
Med det så vill jag ju självklart göra det me. Då kan man ju till nästa
Gång:)

Föresten enligt mina däck
Som jag köpt skal
Det inte behövas balansering. Ska
Redan vara klart. Finns röd markering o mellan dem skal ventilen va.

Kolla med en kille som heter Jocke på FMCK i Skövde. Trevlig och hjälpsam prick :- )

Har han nåt
Namn här på sh? Elle hur
Mena du? Känns
Lite dumt o
Bara ringa o
Säga hallå där en kille på sh sa att jag skulle ringa dig för jag ska byta däck typ:)

Köp en 500-kronors momentnyckel på biltema som har det momentområde som du behöver för bromsok och hjulaxlar.

Lossa de bromsok som måste lossas.

På min hoj måste jag lossa klämskruvarna till framaxeln innan jag sätter dit depåstödet för depåstödet trycker tydligen lite på gängorna där.

Var nog med att INTE röra bromshandtag/bromspedal när oken inte sitter med en bromsskiva mellan beläggen.

Var noga med att pumpa upp tryck i fram och bakbroms EFTER att du monterat hjulen igen.

Hur man får av och på hjulen borde stå i motorcykelns instruktionsbok inklusive vilka moment allt skall dras fast med. Om inte så skaffa en haynes eller annan servicehandbok.

Passa på att smörja och motionera kolvarna i bromsoken lite, du kommer ändå vilja trycka in beläggen/kolvarna lite innan du sätter tillbaka hjulen.

Lämna inte hjulen utan uppsikt hos däckgubben. Bryr du dig om fälgarnas skick så fotografera dom innan däckgubben tar över ansvaret så att säga. Då vet han att det inte lönar sig att skylla på att eventuella repor fanns där redan innan.

Som jag köpt skal

Hur vet däcken att fälgen är balanserad?

Nä, hoppa inte över balanseringen.

Som jag köpt skal

Det märket betyder att däcket är tyngst där el vad man ska säga om vi tänker på samma märke! Oavsett vad så kan det vara obalans i fälgen så skippa inte balanseringen :)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back