Lossa oljefilteradapter

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fortsätter mitt arbete med att montera ner en XJ600-motor

Tråkigt stopp på grund av en oljefilteradapter som sitter ordentligt. Den är ganska grund så det finns inte mycket för en hylsa att fästa på. WD40 har applicerats.

Eftersom jag har en kompressor ståendes blev jag fundersam på att försöka med mutterdragare. Biltema har ju lämpligt nog en sats för 349 där en passande krafthylsa ingår. Är det ett alternativ?

Värme annars?
 
... MIG-svets brukar funka bra. MIGa dit en aningen grövre skruv att dra i om möjligt.
Skruvskallen blir ju sopor med det är den ju redan.
 
Tycker det är lustigt vad folk har tillgång till svets och svetskunskaper här. Det är inget jag har iaf. Lite WD40 över natten och sen ett nytt försök gjorde banne mig susen. Var redo med värmepicka men den behövdes aldrig. Nu är det generatorn som ska bort och sitter som berget istället.
 
Tar gärna nya tips för att få loss generatorbulten, den bulten är nog den värsta hittils. Är det någon fara att köra en mutterdragare här istället eller kommer den börja slänga runt vevaxeln om det inte släpper?
 
Tar gärna nya tips för att få loss generatorbulten, den bulten är nog den värsta hittils. Är det någon fara att köra en mutterdragare här istället eller kommer den börja slänga runt vevaxeln om det inte släpper?

Fortsätt du med WD40. Bara försöka få loss den varje dag, går det inte mer WD40.

En riktigt besvärlig fastrostad trampa på en vanlig trampcykel gav sig efter jag lagt cykeln på sidan.
fyllt den lilla fördjupningen i vevslängen med 5-56 och några droppar växellådsolja.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000017670/
och låtit det stå några timmar.

Detta var efter några dagars försök med att bara spruta på 5-56 varje dag.
Och varje dag försöka dra loss trampan. Med en fast nyckel förlängd med dammsugarrör.
 
Last edited:
Mer WD40, lite mer bankande med slagmejsel och till slut ett ledhantag hjälpte en del. Nu är bulten loss och generatorn behöver pressas ut som jag förstår det. Räcker det med någon lite större bult med rätt gänga eller ska det vara något som benämns "rotor puller" som det benämns i manualen. Var hittar man lämplig typ av sådan eller vad heter det ens på svenska? Är det svänghjulsavdragare?
 
Precis.... du behöver korrekt specialverktyg och en div kloavdragare är helförbjudet
 
Biltema har väl svänghjulsavdragare ? O 30 dagars öppet köp.....vare sig den funkar eller inte kan den ju lämnas tillbaka.
 
Jag erkännr villigt att jag aldrig lyckats med 5-56, troligen för att man inte har tålamod att vänta till dagen efter..

garage24, tydligen numera dbc-sweden.se har avdragare i diverse storlekar. Du måste veta vilken storlek du behöver dock.
 
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.
 
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.

Mutterknack?
 
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.

Dags montera tillbaka generatorns svänghjul.
Det sitter väl fast med en kil så du behöver inte dra muttern stenhårt.
Och så med WD-40 och tålamod ge dig på
Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top