Lossa nålen på hastighets, varvräknare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fått griller i huvudet att byta ut mätartavlorna till egendesignade vita tavlor på kompressor Hondan för att matcha den glycerinfyllda laddtrycksmätaren via mätaren och sen byta till vit skala på lambdamätaren, är det nån som testat att lossa nålarna i denna typ av mätare som sitter på CB250/400N? Dom flesta verkar lossa nålarna med två skedar men har inte hittat nån info om denna mätare.

Har en uppsättning extra mätare men det är ju onödigt att testa om det inte går och då paja mätaren.

Är denna typ av mätare det gäller

20240131_062437.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det ser ut som att din metod skulle fungera utmärkt.
Mätartavlan är skruvad, och därefter är nålen bara fäst genom att den trycks ner över nålen som kommer upp från det mekaniska.
Har gjort detta på många liknande mätare (både Nippon och VDO), dock inte just en Honda CB.
Kul grej som jag gjorde var att jag satte ett quartz-urverk i en varvräknare, och gjorde ett litet bordsstativ.
Den klockan gav alltid lite glädje när folk kom på besök. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då chansar jag nog på att öppna en mätare, nån som har koll på om det är svårt att ställan om vägmätaren? Är ju lite nördig så jag hade gärna ställt om den till samma inställning som nuvarande har.

Min plan är att designa egna tavlor som jag sen låter trycka dekaler av som klistras på den befintliga tavlan, ska dock kolla upp hur belysningen är om siffrorna lyser genom original tavlan. Lyser siffrorna får man nog göra helt nya tavlor då jag annars tror det kommer se ut konstigt då det nog lär lysa genom den vita dekalen och väldigt svårt att få placeringen av siffrorna samma på bägge tavlorna. Alternativt kan man kanske måla foliera baksidan för att hindra ljuset genom mätartavlan.

Vad är bästa tipset på att öppna mätarna, en slangklämma runt sagen och sen försiktigt bryta med mejsel? Tänker att man borde kunna göra nåt kilformat verktyg som blir "mjukare" i själva brytandet mot sargen.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nu har jag aldrig plockat bort nålarna på någon motorcykel av din årgång, men väl på äldre bilar. Nålarna kan vara "förspända" mot stoppet vilket gör att det är lätt att paja läget om man inte är uppmärksam.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då chansar jag nog på att öppna en mätare, nån som har koll på om det är svårt att ställan om vägmätaren? Är ju lite nördig så jag hade gärna ställt om den till samma inställning som nuvarande har.

Min plan är att designa egna tavlor som jag sen låter trycka dekaler av som klistras på den befintliga tavlan, ska dock kolla upp hur belysningen är om siffrorna lyser genom original tavlan. Lyser siffrorna får man nog göra helt nya tavlor då jag annars tror det kommer se ut konstigt då det nog lär lysa genom den vita dekalen och väldigt svårt att få placeringen av siffrorna samma på bägge tavlorna. Alternativt kan man kanske måla foliera baksidan för att hindra ljuset genom mätartavlan.

Vad är bästa tipset på att öppna mätarna, en slangklämma runt sagen och sen försiktigt bryta med mejsel? Tänker att man borde kunna göra nåt kilformat verktyg som blir "mjukare" i själva brytandet mot sargen.
Jag har använt en plåtbit som jag ”valsade” till för att få samma böjradie som mätarhuset, så slangklämma är nog motsvarande.
Gick sedan runt med en mejsel och tog lite i taget, varv efter varv efter varv, för att kragningen inte skulle bli så hackig.

När jag satte ihop det så fräste jag en rund teflonskiva som var precis lite större i diameter än mätarhuset, som ”mothåll”
Satte den på ovansidan, och hade sedan en polygrip som jag slipade till, för att kraga ihop den.

Finns kanske bättre metoder?
Men gjorde tre mätarhus, och det blev riktigt bra tycker jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och kollade lite, slog på tändningen och kan konstatera att siffrorna är belysta genom tavlan. Frågan blir ju då om man ska göra nya tavlor som tex är vita med svart text och klistra dessa på tex en klar polycarbonat skiva så belysningen lyser upp den vita bakgrunden eller måla baksidan på original tavlan och sen hoppas på att man får nog med ljus runt kanterna. Egentligen klarar man sig utan belysning på mätarna, denna hoj körs i Norrbotten och då är det ljust under den säsong som den körs för man kan ju lugnt säga att det inte är nån touring maskin.

Borde man inte kunna märka upp ev förspänning av nålen tex på baksidan på mätaren och nånstans på axeln eller mekanismen så man kan få den rätt vid monteringen?

Jag var inne på nåt liknande, slangklammer vid isärtagningen och ett mothåll av lämpligt material på ovansidan. Efter som att jag har en svarv är ju sånt hyfsat lätt att fixa?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
När du väl öppnat mätaren så kommer du hitta en rund klump under den. (Om det är en mekanisk mätare) Där själva magneten roterar i en metallcylinder/skål som dras tillbaka av en klockfjäder. Magneten drivs av själva hastm/varvräknarvajern och drar successivt med sig metallcylindern ju mer den roterar. Markera på metallcylindern hur läget skall vara innan nålen lossas ifall det är en viss förspänning i fjädern. Det faller sig rätt naturligt när väl mätaren är isär. Själv använder jag en skruvdragare på max hastighet som jag körde varvräknare med före och efter, för att se att det blev samma varvtal efter nålen sattes på plats igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När du väl öppnat mätaren så kommer du hitta en rund klump under den. (Om det är en mekanisk mätare) Där själva magneten roterar i en metallcylinder/skål som dras tillbaka av en klockfjäder. Magneten drivs av själva hastm/varvräknarvajern och drar successivt med sig metallcylindern ju mer den roterar. Markera på metallcylindern hur läget skall vara innan nålen lossas ifall det är en viss förspänning i fjädern. Det faller sig rätt naturligt när väl mätaren är isär. Själv använder jag en skruvdragare på max hastighet som jag körde varvräknare med före och efter, för att se att det blev samma varvtal efter nålen sattes på plats igen.
Jag hade precis tänkt göra så, är väldigt länge sen jag haft upp nån mätare men nån disikerades under moppe åldern som troligtvis aldrig blev hel igen men vad jag miinns så är det trumman du talar om.

Satt på morgonen vid frukosten och tänkte att kör man skruvdragaren eller borrmaskiner på max innan man tar isär mätarna så får man ju referensvärden att gå efter för att se att mätarna visar rätt efter ihopmonteringen.

Nu gäller det bara att få tid med detta, men i helgen är det luftgevärsskytte i Vindeln med barnen så det blir nog inte mycket gjort då. Kanske tar jag med lig datorn och kan så smått börja testa mig fram att designa mätartavlorna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte försöka öppna upp en mätare men pga storm och svajigt elnät så skippade jag detta. Som det ser ut verkar det inte finnas nån stopp för nålen på framsidan av tavlan.

Kan man hyfsat enkelt ställa om vägmätaren, skulle vilja backa mätaren jag tänker modda ca 1700 mil för att få rätt mätarställning mot vad hojen gått.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tänkte försöka öppna upp en mätare men pga storm och svajigt elnät så skippade jag detta. Som det ser ut verkar det inte finnas nån stopp för nålen på framsidan av tavlan.

Kan man hyfsat enkelt ställa om vägmätaren, skulle vilja backa mätaren jag tänker modda ca 1700 mil för att få rätt mätarställning mot vad hojen gått.
Det är superenkelt, bara att pilla de små hjulen runt med en liten mejsel. Enklare att backa mätaren förr onekligen ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är superenkelt, bara att pilla de små hjulen runt med en liten mejsel. Enklare att backa mätaren förr onekligen ?

Okej så ska det inte vara nåt större problem att backa "nya mätaren" från 33000-nånting till 16939 km. Spelar väl ingen större roll men det är ju kul att ha rätta mätarställningen efter mätarbytet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag då var projektet igång, öppnade först hastighetsmätaren och det gick så där fick som inte till det så sargen blev lite misshandlad, troligtvis syns inte detta då det är på undersidan. Men sen fick jag in snitsen och resten av mätaren öppnades utan nämnvärda skador, varvräknaren öppnades på runt en minut och det gick hur fint som helst itan några problem.

Nålen på hastighetsmätaren har lossas med två teskedar men den satt hyfsat hårt men det gick,får se om mab ska limma den då man återmonterar den. Tror nålarna och får bli svarta för att synas mot den jota tavlan möjligen blir det röda spetsar.

Sen har jag tillbringat lite tid vid datorn med att få till mätartavlorna, det här med Illustrator är jag knte så haj på så för att få till delningarna på skalta tog jag och först gjorde skalan i Autocad och inporterade en DXF fil till Illustrator.

Får nog bli vita tavlor med svart text och rött område på varvräknaren.

20240204_195006.jpg20240204_194624.jpg20240204_194534.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nästan hela kvällen har gått (fast jag har också hunnit med en 40-skotts serie med luftgevär för att testa en irisbländare med färgfilter och optikdel) åt med att fixa till layouten till mätarna, bytte typsnittet på texten sen var det en hel del pill att få till texten runt "100" för att den inte skulle hamna i kilometerräkneverket.

Nu är i alla fall filen skickad till reklambyrån för tryck så jag hoppas att det inte tid allt för lång tid att få dekalerna. Låter också trycka en ny supercharger logga till sidokåpan då det vita på den jag gör nu är vitare än resten av dekalerna då den trycktes på annan vinyl ( sambs som KLR650 kåpan) än Honda-loggan och stripen på tanken och sadeln.

Tavlorna med en pappers variant på dom
20240205_195809.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har mer info om mätarfusk? Som den ärliga Norrbottning jag är har jag aldrig fuskat med mätarna så nu ställer detta till det;)

Jag lyckades nog ställa om första siffran från en trea till en etta men genom att snurra den framåt till jag kom till ettan, men då kändes "trumman" med ettan lös vilket gjorde att jag trodde att jag vridit sönder nåt men mitt som det var då jag pillade på verkade den låsa sig igen.

Andra siffran ska nu egentligen vridas fram till en sexa vilket jag nog skulle nöja mig med med och då hojen bara få 50 mil bakåtskruvad mätare. Men det kändes så stumt att jag lite ville chansa så att nåt går sönder, mätarställningen är nu efter ändringen 13466 men ska egentligen vara 16939.

Är det nåt speciellt man ska tänka på då man vrider om vägmätaren?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är I alla fall nya tavlor tillverkade, tänkte smörja upp mätarna innan hag monterar ihop dom. Får bli oljan till Hammondorgeln, den borde vara bra en tunn olja som inte stelnar då den ska färdas i Hammondorgelns centralsmörsystem som ska bestå av filtdukar kopplade till de smörkoppar som ska fyllas på med olja regelbundet.


20240322_154821.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Borde inte sån olja som man har till haspelrullar, sån man köper i en kanylliknande förpackning vara bra till det där? Typ sån här: https://www.dogger.se/verktyg-forvaring/verktyg-tillbehor/oljor-fett/abu-garcia-rullolja-reel-oil


Skulle tro att olja till haspelrullar ska funka men jag har hemma Hammondolja och den flaskan har en pipett så det är lätt att fylla oljekopparna i orgeln. Detta gör att det också är hyfsat lätt att droppa en droppe lite här ich var med pipetten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är mätarna smorda så det återstår det att klämma ihop ringen igen men det ser väl ändå ut hyfsat bra får fortsätta imorgon med detta. Fick måla om nålarna då dom inte annars hade synts så bra mot dem vita tavlan, sen tejpade jag aluminiumtejp på baksidan av tavlan så det inte sak lysa igenom gröna siffror och förhoppningsvis så ger alutepen lite reflektioner så man får lite ljus på mätarntavlan.

Om nån nu noterat att nålen inte riktigt är på 0 på varvräknaren så är detta medvetet då skalan blev lite utdragen så jag kompenserade lite men varvräknaren visar nog ca 200 rpm för lite vid 10000 så det röda området kommer nog närmare 10500.

Är nöjd på det hela om nu bara sista operationen med att få trycka tillbaka sargen går bra.

20240322_181856.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top