Lossa hjulbult i framgaffel XT660 Skramlaha?

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
... den sitter rätt bra verkar det som. Provade lite snabbt med 325 Nm Jula mutterdragare (på 14 mm insex) men icke. Jag smörjde axeln med kopparfett eller lithiumfett sist. Ärgrisk?

Ska låna 1 meter kraftskaft, får se om de hjälper.

Funkar inte de så blir de till att värma lite med varmluftpickan. Läge att vara försiktig eller är de bara att blåsa på?

Tips mottages tacksamt.

(Jag har lossat insex skruvarna som håller fast axeln. Jag har även sprejat lite rostlösning som jag inte tror kommer att hjälpa alls.)

Last edited:
Vad är det för årsmodell? Inte för att det spelar någon roll men jag har 14 mm insex på min -08

Jag kan inte uppskatta hur hårt ditt angivna moment är men min satt inte värre än att jag kunde lossa den med ett 20-cm hylsnyckelsgrepp.

XT:na har väl rätt mycket ärgning på bultar och muttrar men om det är det som är problemet i ditt fall vet jag inte.

Vad är det för årsmodell? Inte för att det spelar någon roll men jag har 14 mm insex på min -08

Jag kan inte uppskatta hur hårt ditt angivna moment är men min satt inte värre än att jag kunde lossa den med ett 20-cm hylsnyckelsgrepp.

XT:na har väl rätt mycket ärgning på bultar och muttrar men om det är det som är problemet i ditt fall vet jag inte.

Tack för svaret, hojen är en 04:a, förra säsongen funkade det utmärkt med de vanliga spärrskaftet. Det är dags att slänga på vintersulorna.

Det är nog garanterat ärgat i kontaktytorna, antingen i själva gängan eller i distansen inuti navet. Kopparpasta kan var lite lurigt när det är aluminium inblandat...
Går det att lossa överfallet helt, så du utesluter ett ställe där det kan kärva?
Jag antar att det är en slående mutterdragare du har? Går det inte att få loss med den, tror jag tyvärr inte det kommer att gå med förlängare heller. Fortsätt gärna köra lite fram och tillbaka med mutterknackaren, gärna i kombination med värme, men sätt inte eld på gaffelbenen och tänk på att det sitter lager precis innanför...

Fan nu minns jag inte vilket håll den e dragen åt.
Vill minnas att den satt rätt hårt men det var inte direkt något problem.
Var också en 04:a

"Jag har lossat insex skruvarna"
Bara lättat på dom eller tagit bort dom helt?

Har inget vettigt att komma med tyvärr
hoppas du får loss bulten snart

mvh

Lånade ett riktigt skaft en halv meter långt. På en sekund utan särskilt mycket kraft, sen var den lös, utan missöden.

(Julas billigaste mutterdragare, 325 Nm, jo tjena!)

Tack för alla tips!!

Lånade ett riktigt skaft en halv meter långt. På en sekund utan särskilt mycket kraft, sen var den lös, utan missöden.

Tack för alla tips!!

Vad trevligt att du fick loss den. Kom ihåg att undersöka axeln och muttrarna ordentligt bara! :tummenupp

Tack för alla tips!!

Kolla så den får tillräckligt med luft, gör ganska mycket faktiskt.

Kolla så den får tillräckligt med luft, gör ganska mycket faktiskt.

Ganska mycket?!?:D....det är A och O att en mutterdragare får tillräckligt med luft, minst en 10mm slang är ett min. krav, sen behöver inte kompressorn vara av bergsprängarmodell.:tummenupp

Ganska mycket?!?:D....det är A och O att en mutterdragare får tillräckligt med luft, minst en 10mm slang är ett min. krav, sen behöver inte kompressorn vara av bergsprängarmodell.:tummenupp

Helt rätt, dom små "skitarna" kan man gå på med en nippel direkt på tanken så får man bra ryt, ett litet tag iallafall:yoparty

var står det att mutterknacken är tryckluftsdriven?

Var står det att den är eldriven? den övervägande delen mutterdragare i garage o verkstäder är ännu luftdrivna därav chansningen på att den är just luftdriven, men det kan vara fel.:tuttar

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard