Lossa framdrev.

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Kanske lite dum fråga.. Men iaf! Syns kanske lite dåligt på bilden, men sitter någon typ av bricka framför muttern. Måste jag bort med den före jag tar bort muttern, eller följer den som med? Något lämpligt verktyg att få bort den med i så fall? Rörtång ryms inte... Allt verkar ju sitta fast som satan!!! :huvet
 

Bifogat

  • IMAG0002.jpg
    IMAG0002.jpg
    238.9 KB · Visningar: 191
Ser ut som en "vanlig" låsmutter, bara o lossa :)

Om det nu inte är det, så kan det inte hända så mycket iaf.
 
Yrrol - Felgängad, typiskt.

Som Pebbe säger så ser det ut att vara en låsmutter.
Så, gå ut nu och ta i lite.
 
Nah det där är mutter i sig själv du ser, kan sitta en bricka bakom eventuellt med uppvikta kanter (som låser muttern) men det ser ut som en helt vanlig låsmutter.

Rörtång skulle jag passa mig från att använda, en hylsa och spärrskaft med ett rör på, i med 1an och låt någon stå på bakbromsen samtidigt som du drar den, så ska du se att den släpper.
 
Nah det där är mutter i sig själv du ser, kan sitta en bricka bakom eventuellt med uppvikta kanter (som låser muttern) men det ser ut som en helt vanlig låsmutter.

Rörtång skulle jag passa mig från att använda, en hylsa och spärrskaft med ett rör på, i med 1an och låt någon stå på bakbromsen samtidigt som du drar den, så ska du se att den släpper.

Är bara runt den röda inringade lilla grejen jag försökte med rörtång på, som inte rymdes! Men är det en del av muttern då? För det verkar ju va två blad eller vad man ska säga som går in i gängerna.

Provade iaf gå ut och dra lite mer, men jävlar va det sitter!!!
 

Bifogat

  • IMAG0002.jpg
    IMAG0002.jpg
    241.1 KB · Visningar: 137
Använd en sexkanthylsa och gör som det berättats tidigare i tråden. Ta i och dra, så lossnar muttern.
 
har för mig de va lite special på gsxr:na från 96. på min fick ja iaf göra så att ja starta motorn sen satte ja rätt nyckel på muttern sen höll ja brickan du pratar om stenhårt med en rörtång när ja la i växel (ettan lr tvåan). då lossnate de fint!1
 
har för mig de va lite special på gsxr:na från 96. på min fick ja iaf göra så att ja starta motorn sen satte ja rätt nyckel på muttern sen höll ja brickan du pratar om stenhårt med en rörtång när ja la i växel (ettan lr tvåan). då lossnate de fint!1

Troligt...


...det är ju så man gör när man drar åt! :D

/Fredde
 
Jag byte drivpaket för några veckor sen, det jag fick göra för att lossa den muttern var att förlänga drag-verktyget med ett 2 meter långt järnrör som jag fick lägga all min kroppstyngd på innan det lossnade.

Kolla brickan som syns bakom muttern så den inte är utvikt någonstans, den är där för att låsa fast muttern efter att man spänt den. Ser inte baksidan av den på bilden.
 
Verkar som om en del inte läste reglerna för att svara i detta forumet.....

Ta spärrskaft/dragskaft med passande hylsa, lägg i ettans växel och be någon om hjälp att trycka på bakbromsen. Sen är det bara att lossa. Troligtvis är det vanlig gänga på den också och INTE felgängat. Det är en vanlig låsmutter på bilden så glöm allt med rörtång. Hoppas det löser sig och du inte fördärvar nånting!

/A
 
Förtydligande: Det röda du har ringat in på bilden och försökt ta bort är en del av muttern som spänner mot gängan på axeln och på så vis förhindrar att muttern vibbar loss.
 
Mutterdragare är bäst. Men om du inte har en sådan, så i men växel och låt någon stå på bakbromsen och dra sedan med dragskaft. Muttern är inte "felgängad" utan dra motsols som vanligt.
 
Jag brukar ha mina hojar i friläge utan broms på och sen köra med tryckluftsdriven mutterknackare, eller mutterdragare som det kanske egentligen heter. Lat och bekväm som man är så brukar jag använda en sådan när bakdrevet ska loss också. Går hur fint som helst.
 
Planka genom bakhjulet som låsning mot svingen. Det är det som gäller. Klä gärna in plankan med ett lakan för att spara fälg och sving.

Hävarm.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top