London taxi

UnderDOG skrev:
aaah, joo sajj kogg-stång, nao fattar jao! (iaf den grovt förenklade biten)
Danke danke.
//Anders.
:felämne
Kuggstångsstyrningen består av en stång med kuggar på ena sidan som löper i ett rör.. Nånstans så finns ett hål där man ansluter rattstången och i vars ände det finns ett kugghjul.
När man vrider på ratten skjuts kuggstången åt hö eller vä ber på hur man vrider ratten I ändarna på stången finns leder som sedan går till resp hjul.
Comprendo?

Ja där ser man.... man lär sig något nytt varje dag. Nu ska jag mobba mina kollegor lite för att dom inte visste. Fast å andra sidan gör vi ju inga racingbilar där det i regel nyttjas... :tummenupp

RonJeremy skrev:
Ja där ser man.... man lär sig något nytt varje dag. Nu ska jag mobba mina kollegor lite för att dom inte visste. Fast å andra sidan gör vi ju inga racingbilar där det i regel nyttjas... :tummenupp
Finns det öht ngt annat än kuggstång idag på personbilar?
Lastbilar är lite annorlunda..där finns ju plats under..

Edit: Du jobbade ju på Volov? Har all kunskap om styrgeometri för bakhjulsdrivna bilar redan försvunnit? Har alla gamlingar som sysslade med 140/240 blivit pangisar?? Kolla på en 240 med fullt styrutslag, innerhjulet står ju nästan på tvären! Så är ju svängradien <10m också..

Last edited:
Kahobe skrev:
:felämne
Kuggstångsstyrningen består av en stång med kuggar på ena sidan som löper i ett rör.. Nånstans så finns ett hål där man ansluter rattstången och i vars ände det finns ett kugghjul.
När man vrider på ratten skjuts kuggstången åt hö eller vä ber på hur man vrider ratten I ändarna på stången finns leder som sedan går till resp hjul.
Comprendo?

Jag förstod redan förra gången, men tack ändå.

Har ju faktiskt sån där styrning på 745an, häftigt är det. :-)

//Anders.

Kahobe skrev:
Finns det öht ngt annat än kuggstång idag på personbilar?
Lastbilar är lite annorlunda..där finns ju plats under..

Edit: Du jobbade ju på Volov? Har all kunskap om styrgeometri för bakhjulsdrivna bilar redan försvunnit? Har alla gamlingar som sysslade med 140/240 blivit pangisar?? Kolla på en 240 med fullt styrutslag, innerhjulet står ju nästan på tvären! Så är ju svängradien <10m också..

Det är för att den är bakhjulsdriven vilket gör att enda hindret för att vrida hjulen är skärmkanter. Slipper ju drivaxelknutar att ta hänsyn till. I övrigt verkar nog alla här glömt hur det är då bakhjulsdrivet gick ur produktion med 850.

Kahobe skrev:

Fast just kuggstångsstyrning har ju inget med assymetrin i styrutslaget att göra; frågan gällde väl hur just den assymetrin åstadkoms? :va

Assymetrin åstadkoms ju genom de vinklade/krökta styrstagen. Så det var inte det frågan gällde.

//A.

RonJeremy skrev:
Det är för att den är bakhjulsdriven vilket gör att enda hindret för att vrida hjulen är skärmkanter. Slipper ju drivaxelknutar att ta hänsyn till. I övrigt verkar nog alla här glömt hur det är då bakhjulsdrivet gick ur produktion med 850.

850 var väl iofs framhjulsdriven. 960/V90/S90 var väl den sista bakhjulsdrivna Volvon?

Coola Ola skrev:
850 var väl iofs framhjulsdriven. 960/V90/S90 var väl den sista bakhjulsdrivna Volvon?

Stämmer bra, man skriver alldeles för fort ibland... 480 var först med framhjulsdrift och sedan 850.

Så det kan bli..

69:an skrev:
Fast just kuggstångsstyrning har ju inget med assymetrin i styrutslaget att göra; frågan gällde väl hur just den assymetrin åstadkoms? :va
Så blir det när man läser både fort och fel...
Efter vad jag förstår så är väl allt utrett nu??

Hmm, jag minns att jag fick hört att det var den "speciella" styrningen på londontaxina som gjorde att de kunde svänga snävt. Jag tror det var på discovery jag såg det. Ännu en dummhet från dem att lägga på listan alltså. :rolleyes:

Tack för svaren, nu har man lärt bort ett fel. En liten bit närmre mot perfektion.

Föresten:
Kör själv en Volvo 242 från 76 och åtnjuter dess fenomenala svängradie. :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form