LOL generationen..

Skalman skrev:
Jag är 34 och utbrister lol ibland IRL....inte till vänner iofs, oftast när jag torskar en hygglig pokerpott på internet.

Och du kallar dig själv för nörd när du presenterar dig?

Jag går i en riktig datawannabehacker klass :tomten

LOL hör man flera gånger om dagen, OMG är det ännu värre med :(

Det är sånt man får leva med nu för tiden :rolleyes:

SSB skrev:
En anledning till detta tror jag är att det gått inflation i själva begreppet "Lol" på sin hemmaplan, internet.

Alltså, inte ens de som skriver "lol" skrattar ju när de skriver det. Skrattas det verkligen när de skrivit/läst något så blir det en "omg rofl!!!!111one!!!", och kanske inte ens då har personen i fråga mer än dragit på mungipan.

"lol" är snarare likställt med "fniss", och om någon då pekar på något och säger: "Lol, titta!". Så menar dom egentligen "Titta vad roligt!"

Det är i alla fall vad jag tror är anledningen till att begreppet existerar i talspråk. Det används liksom mer som ett begrepp för någonting roligt snarare än i sin bokstavliga betydelse. Ungefär som när någon säger "Jag skrattade ihjäl mig"....uppenbarligen gjorde de faktiskt inte det eftersom de fortfarande lever.

Språket lever och utvecklas :)

Jag är helt säker på att du har rätt.

korvgubbe skrev:
Ja, men SH är väl fortfarande ett forum på nätet... Det är väl ingen som ifrågasatt existensen av den typen av förkortningar och uttryck på nätet utan hela tråden handlar väl om när dessa uttryck plötsligt börjar användas i tal...

När en person säger "- LOL" istället för att faktiskt skratta så han viker sig dubbel....

Okej, jo det är sant.
Men skriver man det först så säger man det sen. Iaf jag.

AndersJohansson skrev:
Okej, jo det är sant.
Men skriver man det först så säger man det sen. Iaf jag.

Så för att du skriver:
*skrattar*
..när någon du chattar med skämtar så kommer du vid ett senare tillfälle "säga"
- skrattar
..åt ett skämt?

Eller kommer du börja säga
"- P och K älskling!"
..när du går hemifrån bara för att du avslutar dina mail till din gumma med "P&K"

Jocke W skrev:
Vet inte om ni stött på det här sjukliga betendet..ja och polarna drar ibland till så kallade Internet Cafen, rena Lan spel ställena alltså. Så sitter det ibland ungar på 12 till 16 där och spelar..

helt pötsligt hör man "LOL fan va kul" eller bara "LOL" Alltså ungarna skrattar inte längre..dom säger LOL, det e ju fan sjukt! nån som hört det där? eller är det bara i stockholm de finns?

Ja vad ska man säga, vi lever i ett "light"-samhälle där allt ska vara så lätt, snabbt och enkelt som möjligt. Helst ska allt göras utan någon ansträgning alls och då e det ju helt klar mycket mindre jobbigt att säga "LOL" med ett likgiltigt ansiktsuttryck än att dra iväg ett riktigt asgarv. LOL!

Santo skrev:
Ja vad ska man säga, vi lever i ett "light"-samhälle där allt ska vara så lätt, snabbt och enkelt som möjligt. Helst ska allt göras utan någon ansträgning alls och då e det ju helt klar mycket mindre jobbigt att säga "LOL" med ett likgiltigt ansiktsuttryck än att dra iväg ett riktigt asgarv. LOL!

jo det e det som e lite läskigt oxå...att ungarna är likgiltiga..va fan man måste ha känslor när man skjuter ner sina närmaste kompisar på data spelet :tummenupp

Allvarligt??? Det har faktiskt gått för långt om man börjar prata dataspråk i verkligheten... :fatta!

Jag har kommit på mig själv med att säga 'brb' rätt många gånger istället för 'strax tillbaks' eller liknande. Det är inte alla som fattar, konstigt nog. :3freak

McB skrev:
Jag har kommit på mig själv med att säga 'brb' rätt många gånger istället för 'strax tillbaks' eller liknande. Det är inte alla som fattar, konstigt nog. :3freak

hur säger du det som?

-"birb"
eller
-"be ärr be!"

Tjet skrev:
Vår svensklärare hade en skylt idag på avslutningen där det stod "LOL, tyst n00bs!". Hon brukar även säga "lol/stfu/wtf" ibland. Så det så. Hon är inte så gammal, skall nog tilläggas. :gnissla

Lol wft ffs pls dragga pic, skulle vart leijit lol, Rofl^^..

:rolleyes:

Går för övrigt i en klass där folk äter/torterar/kastar iväg tangenbord och möss när det inte går som dom vill i spelen (cs). Och priset på grejorna dom misshandlar ligger på runt 500:-/mus och 200/tangentbord, måste lägga extremt mycket pengar på det. Man får höra wtf/lol/omg/ffs/rofl/omfg/noob/lamt osv osv för många gånger om dagen, lol är ju i iprencip varje mening, och är den inte i meningen kommer ordet från nån annan när han har pratat klart. Innan prov osv skrivs GLHF (good luck have fun) på tavlan haha.

Om man spelar data och nåt händer i spelet kan iaf jag säga "lol", men aldrig om jag pratar med nån. Inte många jag känner säger det heller, vill ju inte ha nördar till kompisar...

Hur tycker ni lollandet(?) har utvecklats nu under dom två år som passerat sen dess att tråden startades?

Vi kan väl säga att det knappast är mindre LOL nu för tiden än då!
Jag tänker inte erkänna att jag ibland utbrister "lol" irl för det tar bort min status som badboy (läs: badpojke).

Hur har ni själva utvecklats under dessa två år när det kommer till att vara en nörd?

Jag tror inte att den där vågen nånsin nådde så här långt norrut, det var nog bara fjollträsk som betedde sig så där konstigt.

Och om nån säger "lol", säger dom då inte egentligen "loll" o inte "lål"?

Eller har jag fel?

Jag tror inte att den där vågen nånsin nådde så här långt norrut, det var nog bara fjollträsk som betedde sig så där konstigt.

Och om nån säger "lol", säger dom då inte egentligen "loll" o inte "lål"?

Eller har jag fel?

Så kan det vara. Dom flesta säger väl "loll" om nånting medans 08:orna säger "låååål".

:D

Jag har fått bort nästan allt sånt skit såvitt jag vet, var en period för ett par år sen när man sa lol o massa sånt skit.

Framsteg minsann, hoppas skiten dör ut :tummenupp.

Last edited:
Hur tycker ni lollandet(?) har utvecklats nu under dom två år som passerat sen dess att tråden startades?

Vi kan väl säga att det knappast är mindre LOL nu för tiden än då!
Jag tänker inte erkänna att jag ibland utbrister "lol" irl för det tar bort min status som badboy (läs: badpojke).

Hur har ni själva utvecklats under dessa två år när det kommer till att vara en nörd?
Skulle säga att det är mer pinsamt att säga det idag..

Alla börjar skrika och skratta åt personen som faktiskt sa det..typ som om någon skulle lyssna på basshunter:hihi

Back